Inlägg från: amorosa |Visa alla inlägg
  • amorosa

Carlanderskatöserna del 19

sydney: när du säger så om Tudor, så är jag verkligen glad att vi bestämde att ta hela behandlingen på CA. Gick du hos Tudor innan ni började med ivf? Så att det var de som remitterade er? Eller ni började på Tudor i samband med första ivf-försöket?

Har någon här använt sig av bruttolöneavdrag på sitt jobb, för ivf? Jag har precis fått det godkänt och vi sparar nog nästan 20.000 kr på det (på ett 3-pack för 60.000 alltså)! Så har ni inte kollat upp det med er arbetsgivare redan, så kan jag verkligen rekommendera det!

Håller tummarna för alla ruvare!

• amorosa

Lilla fröet: din arbetsgivare betalar fakturan till kliniken, och sen drar de hela beloppet från din bruttolön. Ungefär som "hem pc", men du förmånsbeskattas inte. Du tjänar på att du betalar med obeskattade pengar iställer för beskattade. Arbetsgivaren tjänar lite på det, genom att slippa betala arbetsgivaravgifter på den delen av din lön. Däremot betalar de istället bolagsskatt på beloppet vid sin deklaration, men det är ändå mindre än arb giv avg. Alla vinner på det, mao!

sydney: jag jobbar också på ek avd och har kommit överens med ek chefen (som även är hr chef) att vi får fakturan hem till oss, tar en kopia till bokföringen (som jag sköter!) och sen för hon över hela beloppet till mitt konto och jag betalar själv fakturan. Sen får jag själv välja hur många månader de ska göra avdraget på min lön. Men du har ju helt rätt i att det är bättre om din man tar avdraget, dels eftersom han har 50% skatt, dels för att din SGI inte sänks då. Men jag pratade med FK och de sa att mammapengen beräknas på den månadslön jag har precis innan jag är mammaledig x12. Så är jag bara klar med avdraget innan dess, så är det ingen skillnad. Om jag förstod det rätt. Jag förstår att du inte vill berätta för hela din avdelning, men kanske ni kan göra en liknande lösning som jag fick? Anledningen är att inte den som öppnar posten ska se fakturan och få reda på läget. Sen tas ju inte fakturan in i reskontran heller, vilket kanske tar bort ytterligare en person?

Trevlig resa till Rom förresten, även om du redan åkt!

calcaneus: stort grattis till det lilla växande fröet! Härligt!

cotton: du har så rätt i hela den här väntan. Om inte på det ena, så på det andra... Frustrerande är det.

Jag har räknat lite på dagar. Det verkar som jag har äl nu, så om jag räknar med mens (eller inte ) om 14-16 dagar, sen en kur med Provera på det och ny blödning mellan jul och nyår. Torbjörn sa att jag skulle börja med sprutor CD 5 om jag hade käkat Provera. Det skulle isf innebär sprutstart runt nyår, och vul på sprutdag 8 (väl?) blir precis innan de öppnar igen... Ska vi då istället behöva vänta en hel månad till?? Suck... Eller kan man skjuta på Provera behandlingen några dagar, så man tajmar in ett vul på deras första arbetsdag? Någon som vet, som käkat Provera eller Primolut?

• amorosa

34an: det finns ingen logik i den här karusellen. Det logiska tänkandet flög ut genom fönstret för länge sen! Så det är säkert fullt förståeligt för alla oss här, varför du testade! Men jag förstår din depp och att du blev lite arg på dig själv för att du testat. Men jag tror säkert att det bara var för tidigt. Ser fram emot nästa test!

Jag trodde CA öppnade 10 jan... Nåja. Får väl ringa när mensen kommer och höra om det går att skjuta på Provera behandlingen.

• amorosa

cotton: åh, vad härligt! Hoppas verkligen räkan stannar kvar! Håller tummarna! Viskar ett litet grattis!

majsanna: jag kan inte säga nåt om tid för ÄP, men jag har också funderat på det där. Därför letade jag lite hotell i närheten av CA häromdagen och hittade det här: http://www.hotelnice.se/. Verkar hyfsat bra och absolut bra priser. Även frukost ingår i priset. Och så ligger det bara en liten bit från CA, med promenadavstånd. Blir det så att vi övernattar innan ÄP, så blir det definitivt där.

• amorosa
    cotton skrev 2010-11-12 13:14:02 följande:
    Nu har jag testat igen. Köpte ett clearblue plus test på lunchen och höll mig från klockan sju till kl ett. Fick ett plus!!! Ett svagt sådant men ändock ett plus. Så till dess motsatsen bevisas tänker jag faktiskt betrakta mig själv som GRAVID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Underbart!!!

Jag är helt förundrad över att det kan synas så tidigt! Det trodde jag inte! Men vad härligt! Det förtjänar ni verkligen!
  • amorosa

Lalie: usch, vad tråkigt. Så ledsen för er skull...  Jag skulle absolut utnyttja tillfället att prata med psykologen. Det ingår ju i priset, så vad har ni att förlora? Tvärtom så finns ju alla möjligheter att han kan hjälpa er med tankegångarna och att ni kommer på rätt bana. Kram

Shibby: visst skulle man vilja ha en liten lucka på magen som man kan titta genom och se vad som egentligen händer där inne? För att se om mens/äl/graviditet är på gång eller vad? Ett eget litet ul hemma kanske? Hoppas mensen kommer snart.

Skrippo: härligt att vara på G!

Jag blir så avis när jag läser om hur många blasticar ni har i frysen. Vi har aldrig fått nåt till frysen... Hoppas CA kan ändra på det!

Igår fick svägerskan sin andra dotter... Känner att jag är sådär lyrisk över det. Första dottern kom innan vi börjat försöka bli gravida ens, så det kändes bara roligt då. Men nu är det helt annorlunda. Samtidigt får jag dåligt samvete för att jag inte är sådär himlastormande överlycklig över deras guldklimp... Blandade känslor.

• amorosa

cotton, Lalie, akita, sydney: tack för era ord! {#emotions_dlg.flower}

Vädur: åh, det ger mig verkligen hopp om att kunna få blastisar någon gång! Tack!

Jag tror att de väljer Puregon eller Gonal-F först, för att det är enklare med injektionspennan. Menopur får man ju blanda ihop själv. Jag hade Puregon på första behandlingen, men det blev pannkaka utan ET. Sen har jag haft Menopur, med betydligt bättre resultat. Så jag skulle inte våga gå tillbaka till Puregon. Torbjörn sa att vi själv fick välja! Vilket förstås gjorde mig lite förvirrad, för han borde kanske komma med rekommendation. Men han tyckte alla var likvärdiga.

ceropegia: stort lycka till!

• amorosa
    Skrippo skrev 2010-11-23 13:32:31 följande:
    Hej på er

Här har vi MASSOR av snö och dte vräker fortfarande ner....
    Bor ju i småland som sagt...

Vädur: Håller tummarna!

Kryddan71: Lycka till!

På torsdag är jag på cd 10 och då är det dax för kontroll hos gyn.
    Lite nervöst faktskt. Vill ju det ska se bra ut nu efter MFet.

Kram på er
    Åh, jag vill också ha snö.... *avis* (Bor ju i NV Skåne = inga bra snö odds...)

Lycka till på torsdag!
  • amorosa
    Shibby 78 skrev 2010-12-30 22:18:34 följande:
    Hej tjejer! Nu behöver jag hjälp av era kloka huvuden!

Pratade med Elisabeth på CA idag, men hade ingen penna och satt fast på tåget. Skulle få tiderna när jag kunde börja med sprutorna beroende på vilken dag mensen kommer. Eftersom klantiga jag inte hade någon penna ringde hon sambon och lämnade tider. Nu är det så att det han skrev såg så konstigt ut, kan detta stämma?

Mensdag                                              Sprutdag
    31/12                                                       1/1
    1/1                                                           2/1
    3/1                                                           5/1
    4/1                                                           6/1
    5/1                                                           7/1

Sambon är inte säker att han skrivit rätt. Det som får mig att undra är om mensen kommer den 2/1, hur gör jag då?
    Dessutom är det CD 2 jag ska börja först, sen är det CD 3 på dem på slutet? Jag vet att man aldrig börjar på en tisdag men borde det inte då endast vara ett 2 dagarshopp emellan den 3/1 och den 5/1??

Är det stenkört att få tag på dem igen?

Hjälp! Första ivfoch jag vill inte att det blir fel.... Förvånad
    Jag hade precis samma samtal med Elisabeth idag, och fick nästan samma datum! Om mens 2/1 sa hon att jag skulle börja med injektioner 3/1. Hon sa inget om mens 31/12 eller 1/1 till mig, eftersom det inte är aktuellt. Men förutom mensen på söndag, så är det sprutstart cd 3 för mig. Men varför du har start cd 2 på de två första dagarna vet jag förstås inte... Obestämd

Akita: så hemskt ledsen för er skull...
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19