• lyckligmamma

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 08:05
    Jag har hört talas om 2 stycken som har avlivat sina katter när de var riktigt sjuka och gamla. Genom att skjuta dem. Jag undrar vad ni tycker om det. En veterinär hade inte kunnat rädda dem!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)
  • lyckligmamma
    chivasregal skrev 2010-02-10 15:40:56 följande:
    ja mitt liv iaf
    Så ett djur är värt att dina barn blir utan mamma... Lite egoistiskt tycker jag
  • chivasregal
    lyckligmamma skrev 2010-02-10 15:44:13 följande:
    Så ett djur är värt att dina barn blir utan mamma... Lite egoistiskt tycker jag
    Nja kanske men du vet mina barn är vuxna å struntar nog i mamma de har snart egna familjer å vet hur när mina  djur står mig
  • lyckligmamma
    chivasregal skrev 2010-02-10 16:40:14 följande:
    Nja kanske men du vet mina barn är vuxna å struntar nog i mamma de har snart egna familjer å vet hur när mina  djur står mig
    är ju sjukt
  • chivasregal
    lyckligmamma skrev 2010-02-10 16:42:17 följande:
    är ju sjukt
    Vad är sjukt? nu får du förklara dig för jag förstår nog inte.  Är det sjuk å tycka  mina djur är mitt liv när jag  har vuxna barn som  har eget  liv? jag menar om din mamma  är gammal å du har familj å är hos henne 1ggr om året vad är då problemet? Mina barn är nästan 30år asså inga småbarn då hade jag nog tänkt annat
  • Lavish

Ja, så länge man vet vad man gör. Och jag tycker inte man nödvändigtvis måste vara jägare. Men man måste ju träffa och göra det dödande. Ärligt talat tror jag i många fall att en snabb och effektiv hemavlivning är bättre för djuret än att åka till veterinären.

Veterinären innebär för svårt sjuka, lidande djur, ett extra lidande i och med transporten dit. Sedan måste de bli upptagna av en främmande människa, i en upplyst sjukhussal. Och slutligen få sprutan. Är det ens dokumenterat hur det verkligen KÄNNS att dö av sprutan? Den stänger väl av systemen och det kan väl uppfattas som obehagligt av djuret.

Nej, nacka, kväv, knäck nacken, skjut. Så länge man gör det snabbt och effektivt är det bättre för djuret. Avlivning hos veterinären är en tjänst ÄGAREN betalar för för att slippa ta ansvaret för dödandet. Det är bäst för ägaren (i många fall) inte bäst för djuret.

• victoria p

Hade tamråttor förut varav en var riktigt dålig, bara skinn & ben tillslut hankade sig fram, det hela gick väldigt fort. Min dåvarande pojkvän grävde en grop o sköt henne däri. Hon stendog på en gång. Inget fel med det avlivningssättet tycker jag. Så länge det går på direkten.

• ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 15:08:46 följande:
    Om du läser vad jag svara på så förstår du. Nån annan här skrev hon inte kunde gå till djursjukhuset för henens hund vart stressad å då får  ha munkorg för å inte bitas så svarade jag på det så är min hund oxå han blir arg å skall bitas om nån annan rör han å då nog hos vetrinären oxå så det va de jag svara på
    Fortfarande så förstår jag inte vad det är som är oklart med mitt inlägg? Jag tyckte att det framgick väldigt tydligt vad jag menade. Sen finn det inga hinder för att jag svarar på inlägg som är riktade mot andra personer, då det är ett öppet forum.
  • chivasregal
    ming skrev 2010-02-10 19:09:50 följande:
    Fortfarande så förstår jag inte vad det är som är oklart med mitt inlägg? Jag tyckte att det framgick väldigt tydligt vad jag menade. Sen finn det inga hinder för att jag svarar på inlägg som är riktade mot andra personer, då det är ett öppet forum.
    Men vad vill du jag ka skriva? Jag säger ju jag svarade på ett annat inlägg. jag vet inte vad du menar ändå
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 19:28:59 följande:
    Men vad vill du jag ka skriva? Jag säger ju jag svarade på ett annat inlägg. jag vet inte vad du menar ändå
    Jag menade att inte alla djur som avlivas är dödssjuka eller superskadade, utan det kan lika gärna handla om att de har blivit gamla och att allmäntillståndet har gått ner, att de har fått någon sjukdom som inte alls är dödlig men jättetråkig att leva med eller att de har brutit benet. Det var det som var min poäng.
  • chivasregal
    ming skrev 2010-02-10 19:32:44 följande:
    Jag menade att inte alla djur som avlivas är dödssjuka eller superskadade, utan det kan lika gärna handla om att de har blivit gamla och att allmäntillståndet har gått ner, att de har fått någon sjukdom som inte alls är dödlig men jättetråkig att leva med eller att de har brutit benet. Det var det som var min poäng.
    jamen har du missat jag svarade på det?
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)