• lyckligmamma

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 08:05
    Jag har hört talas om 2 stycken som har avlivat sina katter när de var riktigt sjuka och gamla. Genom att skjuta dem. Jag undrar vad ni tycker om det. En veterinär hade inte kunnat rädda dem!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)
  • chivasregal
    LillTussa skrev 2010-02-10 10:56:31 följande:
    Absolut att man måste få ha delade åsikter. Det är ju ett diskussionsforum vi är i.. Slaktmask är en bultpistol som man använder för att bedöva större djur innan man avblodar dem. Man skjuter in i hjärnan.
    Tack jag vet vad en slaktmask är  en kvinna  imin närhet med avrättad med en sån för många år sen av en annan jag kände. Ja olika åsikter  måste man få ha
  • ModestyB

Ja, om skytten vet precis vad den gör och skjuter på rätt ställe på kort avstånd. Kan spara många skadade djur mycket ångest och smärta. Kan också tycka att gamla/sjuka djur ska få dö utan att först utsättas för stressen det kan innebära att åka till veterinären.

• ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 07:28:33 följande:
    Jag menar man kan skadeskjuta det händer vad gör man då?  Å en liten hare hur ska  man skjuta en sån?  jag hr en hare som jag haft sen den va liten å hittades ute ensam skadad av katter när han blir sjuk ska jag skjuta han? En jättesjuk hund orkar inte bråka ens på djursjukhuset såå jag tror inte de ens orkar bry sig om att bitas
    Det verkar som att du tror att man bara avlivar djur som är så dåliga att de är i livets slutskede. Så är inte alls fallet. Många avlivar för att djuret har blivit gammalt och sjukt, men innan det har blivit så pass dåligt att de verkligen är i livets slutskede. Jag tycker iaf inte att det är särskilt sjysst mot djuret att vänta tills det är så sjukt att det inte ens skulle kunna bitas, man avlivar dem när de inte har någon direkt livskvalite kvar. Dessutom handlar det inte ens om att djuret inte ska bitas, det handlar om att det inte ska behöva vara oroligt och ha ångest och känna sig instängd och utom kontroll över sin egen kropp.
    Båda mina föräldrars hundar var gamla när de avlivades. De var väl inte sjuka, men de hade ont med krämpor och reumatism. Livskvaliteten för dem båda var så låg, när de inte kunde gå i trappor utan att få ont eller följa med på promenader. Den ena hade också allergier och mycket klåda, och det vägdes också in i beslut om avlivning. Ingen av de två var så svaga att de inte skulle kunna bitas.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Ja om man är jägare. Min mamma brukar anlita en jägare hon känner när hennes katter blir gamla/sjuka/påkörda och alltså LIDER. Men man kan inte hålla på och tro att man kan skjuta själv om man ej har koll. Och att åka till en veterinär stressar djuret enormt, jag tror att de ofta vet mkt väl vad som komma skall..tyvärr.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
  • gryning2

Ja, det är OK om man är jägare och vet vad man gör. Min sambo har jägarexamen och han skulle absolut får skjuta om vi hade ett gammalt och sjukt djur. Varför inte? Jag tror de flesta jägare själv avlivar sina gamla hundar, eller låter någon bekant med jaktlicens göra det om man inte fixar det själv.

• Queenie70

Om man verkligen vet vad man pysslar med och gör det för att det är bäst för djuret, om man vet att det blir stressat av transport och veterinärbesök etc. så kan det vara ok rent moraliskt, men det är inte ok om man gör det enbart för att spara några spänn. I de flesta fall finns ju faktiskt möjligheten att en veterinär gör hembesök om man vill bespara djuret den stressen. Hur det ser ut rent lagligt vet jag inte. (har inte läst tråden) Rent spontant känns det dock svårt att förstå hur man skulle kunna vara i så pass bra balans när man ska avliva ett älskat husdjur att det är lämpligt att man själv tar bra bössan. Ofta tror jag tyvärr det handlar om att man är snål. Har själv jägare i släkten som skjutit sina hundar när det var dags, men i det fallet har jag fullt förtroende för att det har gått bra till då han verkligen älskat sina hundar.

• Zaria

Ja bara man är jägare

Pftast mycket mer humant än att sätta sig och åka flertals mil till veterinären med ett dödsjukt och skadat djur.

Tror mer det är vi människor och tycker det ser/är så brutalt med att skjuta dem

• chivasregal
    ming skrev 2010-02-10 12:14:02 följande:
    Det verkar som att du tror att man bara avlivar djur som är så dåliga att de är i livets slutskede. Så är inte alls fallet. Många avlivar för att djuret har blivit gammalt och sjukt, men innan det har blivit så pass dåligt att de verkligen är i livets slutskede. Jag tycker iaf inte att det är särskilt sjysst mot djuret att vänta tills det är så sjukt att det inte ens skulle kunna bitas, man avlivar dem när de inte har någon direkt livskvalite kvar. Dessutom handlar det inte ens om att djuret inte ska bitas, det handlar om att det inte ska behöva vara oroligt och ha ångest och känna sig instängd och utom kontroll över sin egen kropp.Båda mina föräldrars hundar var gamla när de avlivades. De var väl inte sjuka, men de hade ont med krämpor och reumatism. Livskvaliteten för dem båda var så låg, när de inte kunde gå i trappor utan att få ont eller följa med på promenader. Den ena hade också allergier och mycket klåda, och det vägdes också in i beslut om avlivning. Ingen av de två var så svaga att de inte skulle kunna bitas.
    De vart inte dig jag svarade när jag skrev  de an bitas utan nån som sa hennes/hans huns skulle nog bitas för den inte gillar djursjukhuset eller att någon tog i den. Jag vet mn kan avliva hundar iaf för de varit sjuka så de inte orkar gå ens min granne fick avliva sina 2 hundar pga sjukdom Hos djursjukhuset. Nu verkar det som ni helt vill välja att missuppfatta vad jag skriver men  jag är inte den enda här som inte vill skjuta min hund å jag får  tycka så å jag  skulle betalaör det om min hund är så sjuk eller gammal så de behövs  så vad menar du?????
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)