chivasregal skrev 2010-02-10 07:28:33 följande:
Jag menar man kan skadeskjuta det händer vad gör man då? Å en liten hare hur ska man skjuta en sån? jag hr en hare som jag haft sen den va liten å hittades ute ensam skadad av katter när han blir sjuk ska jag skjuta han? En jättesjuk hund orkar inte bråka ens på djursjukhuset såå jag tror inte de ens orkar bry sig om att bitas
Det verkar som att du tror att man bara avlivar djur som är så dåliga att de är i livets slutskede. Så är inte alls fallet. Många avlivar för att djuret har blivit gammalt och sjukt, men innan det har blivit så pass dåligt att de verkligen är i livets slutskede. Jag tycker iaf inte att det är särskilt sjysst mot djuret att vänta tills det är så sjukt att det inte ens skulle kunna bitas, man avlivar dem när de inte har någon direkt livskvalite kvar. Dessutom handlar det inte ens om att djuret inte ska bitas, det handlar om att det inte ska behöva vara oroligt och ha ångest och känna sig instängd och utom kontroll över sin egen kropp.
Båda mina föräldrars hundar var gamla när de avlivades. De var väl inte sjuka, men de hade ont med krämpor och reumatism. Livskvaliteten för dem båda var så låg, när de inte kunde gå i trappor utan att få ont eller följa med på promenader. Den ena hade också allergier och mycket klåda, och det vägdes också in i beslut om avlivning. Ingen av de två var så svaga att de inte skulle kunna bitas.