• lyckligmamma

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 08:05
    Jag har hört talas om 2 stycken som har avlivat sina katter när de var riktigt sjuka och gamla. Genom att skjuta dem. Jag undrar vad ni tycker om det. En veterinär hade inte kunnat rädda dem!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)
  • LillTussa
    chivasregal skrev 2010-02-09 18:24:59 följande:
    då är det okey å skjuta människor oxå mer humant än å få lida än å få somna in? Aldrig
    Va?
  • chivasregal
    LillTussa skrev 2010-02-09 18:25:53 följande:
    Va?
    ja vi tycker det är hemskt när nån blir skjuten  men bara människor eller?
  • Lingling11
    chivasregal skrev 2010-02-09 18:32:03 följande:
    ja vi tycker det är hemskt när nån blir skjuten  men bara människor eller?
    Tanken bakom frågan är väl att skjuta ett djur som lider (så sjukt att det inte kommer överleva). Vad är det då som är hemskt? Hemskt är väl att låta djuret få lida till döds, vilket människor i bl.a. Sverige får efterom eutanasi är förbjudet här.
  • ogonsten86
    Näe, jag vill inte va den som är den.. Men ja tycker att
    djuret i fråga som älskad familjemedlem är värt en riktig värdig avslutning!
    Visst om djuret är i svåra plågor är dä ju bra om en jägare kan skjuta det på momangen!..
  • scs

Det är klart att det är ok så länge den som skjuter vet vad han/hon gör. Min man sköt vår hund när det var dags (hon var alltså sjuk och skulle avlivas), det skedde i lugn och ro hemma och hon slapp åka till veterinären (som hon avskydde) och bli nervös.

• chivasregal
    Lingling11 skrev 2010-02-09 18:35:42 följande:
    Tanken bakom frågan är väl att skjuta ett djur som lider (så sjukt att det inte kommer överleva). Vad är det då som är hemskt? Hemskt är väl att låta djuret få lida till döds, vilket människor i bl.a. Sverige får efterom eutanasi är förbjudet här.
    Jo jag mår illa av tanken på att man ska skjuta ett liv så nääe  jag tycker det är grymt så jag  kan inte ens tänka man inte kan låta dem somna in. Djuret lider väl inte mer om det får en spruta?
  • Piii

Jag skulle inte kunna tänka mig att avliva vår hund med skjutvapen. Hon ska få somna in i min famn, lugnt och stilla. Vi kommer betala veterinären för att göra hembesök då hon inte gillar djursjukhus.

• logg81
    chivasregal skrev 2010-02-09 18:24:59 följande:
    då är det okey å skjuta människor oxå mer humant än å få lida än å få somna in? Aldrig
    Ja kanske skulle vissa människor få hjälp med att dö. Människor som kanske är svårt sjuka och verkligen lider.
    De slipper lidandet, de slipper ha ont och de får fara till husdjursland när tiden är inne. I det avseendet anser jag att djuren har ett högra "humant" värde än vad vi människor har...

Jag skulle inte vilja ligga i flera år i plågor. Kanske inte veta vem jag är eller känna igen min familj. Bara ligga i en säng och bli vårdad. Inte ha någon livskvalité eller värdighet kvar...

Nej fy... Då vill jag hellre ha ett skott i nacken på en promenad än ligga som en grönsak och bara vara...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • LuMa
    chivasregal skrev 2010-02-09 18:45:49 följande:
    Jo jag mår illa av tanken på att man ska skjuta ett liv så nääe  jag tycker det är grymt så jag  kan inte ens tänka man inte kan låta dem somna in. Djuret lider väl inte mer om det får en spruta?
    I vissa fall kan nog djuret lida mer av att få en spruta hos veterinären.
    Alla djur gillar inte att åka bil. Alla djur uppskattar inte alla olika dofter hos veterinären. Osv osv.

Vad tycker du att skillnaden på ett välriktat skott och en avlivningsspruta är?
    Båda slutar ju på samma sätt?
  • logg81
    logg81 skrev 2010-02-09 18:48:16 följande:
    Ja kanske skulle vissa människor få hjälp med att dö. Människor som kanske är svårt sjuka och verkligen lider. De slipper lidandet, de slipper ha ont och de får fara till husdjursland när tiden är inne. I det avseendet anser jag att djuren har ett högra "humant" värde än vad vi människor har... Jag skulle inte vilja ligga i flera år i plågor. Kanske inte veta vem jag är eller känna igen min familj. Bara ligga i en säng och bli vårdad. Inte ha någon livskvalité eller värdighet kvar... Nej fy... Då vill jag hellre ha ett skott i nacken på en promenad än ligga som en grönsak och bara vara...
    Inte "de"... "djuren" slipper lidandet... Min dator stavar lite som den själv vill... :-/
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)