Inlägg från: bohusbebis |Visa alla inlägg
  • bohusbebis

Phil & Ted syskonvagn del 17

Poppit skrev 2011-03-19 21:49:05 följande:
    På måndag ska vi äntligen köpa en Explorer!! Kommer använda den som singelvagn först (dottern är 22 mån) och då bebis kommer i juni blir det att komplettera med syskonsits och en mjuklift! Någon som har tips på andra mjukliftar som passar i en P&T än just deras egna? Har hört att de är ganska små. Någon som vet om man kan ha Vibens dynor i Explorern? Och vilken syskonsits är egentligen den bästa, vilka funkar att sätta på Explorern?
    Alla syskonsitsar utom Vibe borde passa. Många har valt Hammerheads syskonsits istället för Explorerns egen eftersom den är "fällbar" till viloläge på samma sätt som Sportens är. Detta är dock inte rekommenderat av Phil&Teds eftersom det inte är testat å godkänt för sånt användande (tyngdpunkten ska visst vara lite annorlunda). Garantin lär visst inte gälla om du använt HH:s syskonsits istället för Expl om nåt skulle hända. Hur de nu skulle kunna kolla det.

Blev lite nyfiken på en annan grej ang syskonsitsar. Jag lade Hammerheadens syskonsits över Sportens (v1) och blev lite förvånad över att Sportens ram var några centimeter högre. Upplever HHsitsen som större, har nog med själva dynan att göra. Det jag funderade över var hur hög Explorerns ram är, jämfört med Hammerheaden.... Varför nu det skulle vara bra att veta... bara funderade lite.... 
  • bohusbebis
    spigg skrev 2011-03-20 15:18:17 följande:
    Är det någon av er som vet i vilken affär man kan köpa bara sådana här ringar som syns på den här bilden:
    www.dunderbutiken.se/shop/1298/art98/h8797/20...
    Skulle behöva några i reserv och jag har för mig att jag sett en bild i bildtråden där någon här inne använt sådana fär att hänga upp skötväskan?
    har sett det i båda de lokala barnaffärerna vi har här på vischan, så det borde finnas i varje välsorterad barnaffär!
  • bohusbebis
    Isola80 skrev 2011-03-20 14:44:56 följande:
    Har följt diskussionen om explorer och syskonsitsens läge. Kan någon förklara för mig?

Om jag köper en explorer till min 2,5 åring och bebis (i sommar). När jag vill sätta båda barnen upp när den lilla inte får plats i mjukliften längre, kan jag då inte ha syskonsitsen i viloläge? Betyder det att den alltid måste sitta upp? Hur gör man när den ska sova middag?
    Hmm har bara haft 2 sittande barn i vår men jag ska försöka... Nån annan kan kanske förklara bättre...
    När bebisen är så stor att den kan sitta (från 4 mån??) i syskonsitsen kan man inte ha liggläge för någon. De syskonsitsar (sport, dash, vibe, hammerhead) som har ett litet viloläge fixar man genom att man fäller ut tyget genom att "öppna" en dragkedja. Då blir viloläget ungefär som i babyskyddet/bilbarnstolen. Då kan man också göra lite viloläge på huvudsitsen fram utan att det blir trångt.... Men om du bara använder vagnen till ett barn (t.ex om storasyskonet är på dagis, kan du ju använda huvudsitsen till minstingen. Dock framåtvänd då. Det finns någon privatperson som tidigare tog fram en egen lösning på adaptrar som gjorde att man kunde ha syskonsitsen uppe, vänd bakåt. Men dessa är svåra att få tag på... (fast det går ju fortfarande bara att ha litet viloläge i syskonsitsen)
  • bohusbebis

Tycker det ser ut som att du satt ihop dem rätt, mina gamla glappar åxå lite men det har jag inte tänkt på att det skulle vara något problem. De ska nog inte sitta stenhårt, utan gå att böja/vicka framåt och bakåt, de håller ändå.
    Funkar det att ha syskonsitsen på nu då?

• bohusbebis
    Isola80 skrev 2011-03-21 12:41:11 följande:
    Tack för ditt svar! Främst kommer ju vagnen att användas fram och tillbaka till dagis. När jag lämnat på dagis och bara har den lilla så löser ju sig den biten.

Jag ska åka och klämma på vagnarna i en affär innan vi bestämmer oss för vilken man ska ha. Bor i Göteborg, vilken affär har bäst utbud på Phil teds?
    bor längre norrut och vet att Kära Barn i Uddevalla har Phil&Teds, tror jag såg Hammerhead och Explorern där för nån vecka sen... dålig på gbg... Beginners i Trollhättan brukar åxå vara välsorterade... googla..!
  • bohusbebis
    Skrutthumlan skrev 2011-03-23 14:20:43 följande:

Nån som kan hjälpas mig med vad det är för modell på Phil and Teds vagnen på bilden?
    OCh om ni vet vad det är, är det nåt att ha?
    Fördelar & Nackdelar?
    Kan man fästa en peanut korg plus en syskonsits under som jag såg att nån hade gjort i bildtråden?
    Ser ut som en Dash ...
  • bohusbebis

Fick ett mail från PingPong igår att min order nu var skickad... Idag kunde jag se att den var "pick-up:ad"... Undrar vad jag får... Gruffade lite om att jag tyckte leveransen av vår Explorer (som vi ju nu fått, med rätt sittdel och tillbehör) var väldigt sen och dåligt hanterad från deras sida. De erbjöd sig då att kompensera och undrade vad vi kunde tänka oss... Tja, vi har ju de flesta tillbehören till vagnen redan (t. sport) men nu använder vi ju huvudsakligen vagnen som singelvagn med ståbräda.... så frågade jag lite allmänt om Freeridern (mountain buggys) och fick frågan vilken färg jag tyckte bäst om... kan det vara den?? Såvitt jag vet har det precis släppts... Förhoppingsvis har jag svar i morgon eller när nu leveransen kan tänkas dyka upp... OM det är så, så blir jag imponerad av Pingpong.... Eller så kanske det kommer en vagn till......?

• bohusbebis
    Läängtar skrev 2011-03-24 09:34:14 följande:
    Bohusbebid: spännande! Du får nog nått bra :) tycker dom skött det bra ändå. Vi som fått fel fick ju behålla båda syskonsitsarna! Det va ju snällt, då kan man ju sälja den ena om man vill det!
    Ja, tycker bara mest att de var dåliga på att uppdatera/meddela att det blev såna förseningar...
    Förresten, du som har bägge syskonsitsarna: Explorer & Hammerhead (fast du kanske inte fått den ännu) - är själva ramen lika hög? Jämförde nämligen HH mot Sport och den sistnämnda var nån centimeter högre! Fast HH:s blir nog högre genom att dynan sticker ut uppe (har fortfarande inte lyckats få till viloläget, men har inte behövt det heller)
  • bohusbebis
    Lantani skrev 2011-03-24 10:20:51 följande:
    Är Phil & Teds Explorer bra till 2 barn, 2,5 år och en på snart 8 månader?
    Funderar på att byta ut både syskonvagnen och enkelvagnen och köpa denna.
    Du frågar de redan frälsta
    Personligen tycker jag att den är suverän, våra barn fyller 3 och 6 i sommar och vi har haft Phil&teds sen vi "upptäckte" den för snart 2 år sen...
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17