Isola80 skrev 2011-03-20 14:44:56 följande:
Har följt diskussionen om explorer och syskonsitsens läge. Kan någon förklara för mig?
Om jag köper en explorer till min 2,5 åring och bebis (i sommar). När jag vill sätta båda barnen upp när den lilla inte får plats i mjukliften längre, kan jag då inte ha syskonsitsen i viloläge? Betyder det att den alltid måste sitta upp? Hur gör man när den ska sova middag?
Hmm har bara haft 2 sittande barn i vår men jag ska försöka... Nån annan kan kanske förklara bättre...
När bebisen är så stor att den kan sitta (från 4 mån??) i syskonsitsen kan man inte ha liggläge för någon. De syskonsitsar (sport, dash, vibe, hammerhead) som har ett litet viloläge fixar man genom att man fäller ut tyget genom att "öppna" en dragkedja. Då blir viloläget ungefär som i babyskyddet/bilbarnstolen. Då kan man också göra lite viloläge på huvudsitsen fram utan att det blir trångt.... Men om du bara använder vagnen till ett barn (t.ex om storasyskonet är på dagis, kan du ju använda huvudsitsen till minstingen. Dock framåtvänd då. Det finns någon privatperson som tidigare tog fram en egen lösning på adaptrar som gjorde att man kunde ha syskonsitsen uppe, vänd bakåt. Men dessa är svåra att få tag på... (fast det går ju fortfarande bara att ha litet viloläge i syskonsitsen)