Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Hjärtebarnen

halloooo skrev 2011-11-29 07:23:43 följande:
    Kaisa: när min son var sjuk så tog vi ut Tillfällig föräldrarpenning. Du får intyg skrivet på sjukhuset. Jag tror inte att du behöver ta av dina vanliga vabdagar. Vet inte om det ä skillnad på ersättningen. Jag skulle ringt försäkringskassan.
    Tillfällig föräldrapenning och vab är samma sak. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Kaisa Kavat skrev 2011-12-06 20:14:49 följande:
    ...helt otroligt! Vi har träffat hjärtläkarna idag och hålet hade minskat från 1 cm till ca 1 mm! Det är klaffen som växt in i det. Ductus är fortfarande öppen så vi kanske SLIPPER öppen operation och går in via ljumsen i stället och lagar ductus,,,,det var glada nyheter det för oss som hela hennes liv väntat på operation.... VSD var så litet nu att det inte behöver opereras. Tjoho!

Kaisa, glad mamma! 
    Vad härligt
  • 2små2stora

I morgon ska vi på kontroll i Uppsala av J's hjärta. 
    Då får vi veta när de har tänkt sig att byta hennes elektroder och pacemaker. Vi vet så mycket att elektroden på högerförmak håller på att lossna. Så de måste byta den i förtid.

Någonting är knas med cirkulationen för hon får mjölksyra i benen efter bara några 100m promenad. Hon har gjort ultraljud från halsen ned till fötterna och både ven- samt artärträd är kontrollerade och allt ser normalt ut. det enda som de kunnat hitta är att pacemakern inte fungerar optimalt. 
    Men det kan inte vara normalt för en 4.5 åring att behöva sova 14 tim/dygn.  

Det konstigaste i hela situationen är att hon är beroende av airomir (ventoline) för att minska på det onda i benen och för att vilja/kunna äta.

• 2små2stora
    MissMarilyn skrev 2012-02-13 23:20:42 följande:
    Hej Allihopa!

Jag joinar denna tråden då vi fick en liten tjej i Juli.
    Hon föddes med Av Block 3 men har peppar peppar mått väldigt bra än så länge.

Är det någon mer här inne som har ett barn med Av Block?
    Min dotter har ett AV-block 3
  • 2små2stora
    Mollz skrev 2012-02-15 08:38:25 följande:
    Finns det någon här som fick åka med SJ från sthlm till lund? Vi fick veta att vi skulle få resan betalad, men nu har jag ändå fått faktura på det! Först trodde jag det  gällde sjukresetaxin, så jag kontaktade dem och frågade, men nej, det är min resa till lund jag tydligen ska betala!
    Vi skickar att kvitton och sånt till sjukreseenheten sedan får vi tillbaka allt utom 80kr/enkel resa.
  • 2små2stora
    Mollz skrev 2012-02-15 11:13:10 följande:
    Det här är just från sjukrese vi har fått det. Det är visserligen ingen stor summa, men vi har blivit tillsagda att vi inte ska stå för nåt alls.. 
    Vi behöver bara stå för egenavgiften som här är på 80kr för varje enkel resa
  • 2små2stora

När J fick sin pacemaker för snart 3 år sedan arbetade den 90% av  tiden nu gör den det 100%

• 2små2stora

missmarilyn: hon opererades halvakut när hon var 2 år. De diagnostiserade felet när hon var 20 månader och inte hade gått upp i vikt eller vuxit på 10 månader. Vi trodde att vi åkte till gbg för 2 dagars undesökning för att få en slutgiltig diagnos och kom hem 3 veckor senare.

• 2små2stora
    MissMarilyn skrev 2012-02-19 15:13:09 följande:
    Kan det bli akut eller är det pga att de inte visste om det sedan innan?
    Vår Em har inte opererats ännu.

Har du någon reumatisk sjukdom eller hur kom det sig att hon fick Av Block?
    Varför hon fick det vet vi inte. 
    De sa på vårt hemsjukhus att det var inte akut osv. hon hade en hjärtförstoring påverkan på lungkärlen, orkade inte gå mer än 100m. Sov middag 2 tim och sedan 12-14 tim på natten. Gick ned till 35 i puls på natten. Det blir nog inte akut från en dag till en annan. Men J gick obehandlad i minst 1 år.

Så de ville inte skicka hem henne utan att hon var opererad. Helst ville de göra det redan dagen där på vilket var en fredag men det fanns inga IVA platser så vi fick vänta till efter helgen

• 2små2stora
    MissMarilyn skrev 2012-02-19 20:55:04 följande:
    Oj... men som jag förstått det så är det viktigt att man vet varför de fick det eftersom man som mamma kan ha antikroppar som gör att barnet kan få hjärtsjukdomen AV Block. Därav viktigt att veta eftersom om man blir gravid igen så kan det hända igen och man måste då gå på täta kontroller etc under graviditeten.

Vår Em är inte påverkad just nu av sitt block och hon äter inga mediciner etc. Just nu ser det ut som om hon får vänta till tonåren med en pacemaker. Vilket vore underbart!
    Vi är utredda högt och lågt men de har inte hittat någon orsak till hennes hjärtfel. När jag blev gravid med hennes lillebror fick vi göra Hjärta-ultraljud var 4:e vecka från v 22 och framåt. De kollade honom extra efter förlossningen också.

Var observanta på om hon slutar växa, det var det första tecknet på J.
Svar på tråden Hjärtebarnen