Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Hjärtebarnen

HjärtatAlicia skrev 2011-10-06 20:55:06 följande:
    Lite frågor och lite nyfikenhet här nu.. hoppas någon har ork och lust att läsa ;)

Alicia 09 02 25, opererades akut vid 6 månaders ålder för komplett AVSD. Har fortfarande läckage.

Sömn: Sover max 1 hel natt/månad, annars vanar hon 2-6ggr per natt. Innan op sov hon superbra!

Mat: Äter det mesta, inga problem där, men dregglar något fruktansvärt hela tiden fast hon inte har tänder på g.

Vikt: 2,5 år 17,3 kg
    Längd: 2,5 år, 101cm

Utveckling: Kunde sitta själv vid 6½ mån, kröp vid 7 mån, ställde sig vid 8 mån, gick längs möbler 8½, tog sina första 60 steg vid 9 månader, sen sprang hon.
    Hon pratar jättemycket, ligger på runt 12-14 ords meningar där man förstår minst 8 av orden fullt ut.
    Har livlig fantasi och förstår skämt och skoj. 2,5 års kontrollen på bvc visade att hon tänker som en 4 åring!

Alltså inget negativt direkt mer än hennes sömn, och läckaget.

Nu väntar vi äntligen syskon! Är i vecka 16 och tankarna springer konstant iväg kring hjärtfel. Vi fick svar på att Alicias hjärtfel inte är genetiskt.. men ändå.
    Vad gör man? Kommer dom kolla bebisen extra noga eftersom Alicias inte upptäcktes förrän hon var 6 mån? Hon fick lida, hon mådde inte bra under de 6 månaderna men ingen visste varför.. ska vi behöva gå igenom samma sak igen?
    Lillebror kontrollerades extra under graviditen, jag fick göra UL var 4:e vecka. Sedan kontrollerades han extra innan vi fick åka hem. Min barnmorska skrev en remiss till spec-mvc.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Flickanfin: Din 2.5 åring är lika stor som min 4.5åring
  • 2små2stora
    HjärtatAlicia skrev 2011-10-06 21:06:44 följande:
    Haha oj då :p Folk brukar gissa på att hon är 4 :P

Vad är det för hjärtfel ditt barn har? vet ju inte om jag ens ska nämna alicias hjärtfel för barnmorskan..
    Min tjej har ett komplett AV-block så hon har inte någon egen hjärtrytm.

Tycker absolut att du ska nämna hjärtfelet. Då är de lite mer vaksamma under graviditeten och även på kontrollerna efter förlossningen.  
  • 2små2stora
    Näset skrev 2011-10-07 19:28:25 följande:
    Vet ni vad, idag var vi på återbesök med vår son (har ASD) och de hittade inte hålet och det innebär att det vuxit igen, hon letade med UL i en timme men hittade inget. Hon sa att det kunde vara kvar men så litet att det inte syns, men då räknas det knappt heller. Är så glad!!!!!
    Härligt

Mycket bättre nyheter än mina , vi ska in på måndag och göra ett nytt EKG och så ska ett Holter beställas.
  • 2små2stora
    Näset skrev 2011-10-07 19:45:43 följande:
    Jobbigt. Vad är ett Holter?
    24 timmars EKG
  • 2små2stora

Nu har vi fått svar på J's långtids EKG och det är fel på kontakten vid höger kammare så den måste bytas men inte just nu vi får mer besked när vi varit i Uppsala i december

• 2små2stora

Nu har vi varit på ett akut hjärt-eko. Då J inte alls mår bra, har slutat äta och stasar i halskärlen.

• 2små2stora

Efter 4 dagar på sjukhuset, ultraljud från halsen ned till fötterna. Vet vi fortfarande inte varför hon mår som hon gör. Men idag har hon i alla fall ätit.
    Av någon anledning så mår hon bättre på airomir. Varför är det ingen som vet.

• 2små2stora
    sara007 skrev 2011-11-07 10:49:00 följande:
    I morgon är det sax för den årliga kontrollen av Martins hjärtfel. Är det någon som har flyttat och bytt sjukhus med era barn? Nu kollas ju Martin bara var 15 månad, nu var det längre sedan då dom fått in så många nya barn som gått före. Han mår ju toppen och vi hoppas på att det ser bra ut i morgon också. Ni ( om någon) har bytt sjukhus, hur har det gått till?
    Vi tillhör 1 sjukhus men operation och de första kontrollerna gjordes i Göteborg. För att slippa kontrolleras där görs nu kontrollerna i Uppsala. 

När ni flyttar/byter sjukhus ring till den klinik ni kontrolleras på och berätta att ni ska flytta och till vilket sjukhus. Då ska de skicka över en journalsammanfattning till det nya sjukhuset och information om att det nya sjukhuset ska göra kontroller.  
  • 2små2stora
    Kaisa Kavat skrev 2011-11-28 19:10:10 följande:
    Tack för era svar....en liten sak jag undrar också är när hon är på sjukhuset. VAB:ar man då. Kan båda föräldrarna VAB:a.

Är det någon som vet hur lång tid operationen tar??

/Kaisa    
    ni får vab båda två på sjukhuset, sedan beror det på barnet om man får för båda när barnet är hemma efter sjukhusvistelsen.
Svar på tråden Hjärtebarnen