-
Jag tyckte Carlanderska var toppen. Helmysiga barnmorskor, sjuksköterskor och läkare. Jag kände mig verkligen välkommen där. Där gör de dessutom långtidsodling. Har ju dock inget att jämföra med men kan starkt rekommendera carlanderska.MaMaS skrev 2010-04-30 08:57:06 följande:Hinner tyvärr inte kommentera nu heller Men måste säga att jag börjar bli LITE lätt irriterad på su....Det handlar ändå om känsligt ämne och människor mår dåligt. Jag funderar faktiskt på att gå privat istället, med tanke på su:s takt lär jag få börja i slutet av 2010 (om jag har tur) och det är det INTE värt att vänta på. Ang som du pratade om Macpau, om att testa en gång privat. Det kan man väl göra? Det behöver man väl inte säga till su och man behöver inte säga det till dom som man gör privat hos heller. Tycker jag. Funderar starkt på det. Nån som vet vem som är bäst, carlanderska eller ivf-kliniken? Kram till er!
-
Korta metoden innebär att man slipper nässprayet och går direkt på sprutorna. Denna metod gör att man oftast får fram lite färre antal ägg men sannolikheten att lyckas är lika stor med båda metoderna. Så om man är en person som är äldre och med sämre äggreserv så gör man nog inte denna metod. Dessutom verkar det som man gör den längre nästan uteslutande när det gäller landstinget.MaMaS skrev 2010-05-01 11:05:58 följande:Låter ju bra. Ska definitivt kolla lite närmare på detta. Gör ivf-kliniken också långtidsodling? Jag som inte är så insatt i detta, vad innebär den korta metoden?
Med kortametoden så börjar man med sprutor på dag 2-3 i menscykel och så har man äggplock ca 2 veckor efter det, beroende på hur man svarar på medicinen. Själv så började jag med sprutorna på dag 2 i menscykel och äggplocket på dag 12 så jag sprutade inte så länge. Så det är en kort och snabb metod. -
Jag borde också ha FET v22 om min mens kommer som den ska.MissDrutten skrev 2010-05-01 15:49:12 följande:Hej tänkte bara komma in och meddela att jag har preliminär FET v.22Så nu är det bara att ta nya tag och hoppas att det lilla ägget klarar upptiningen...Till er med härliga biverkningar... Välkomna till klubben Hade typ alla men när man tänker på varför så klarar man sig igenom det.
-
Ska bli skoj att stämma av med dig i morgon. Vi ska ju inte på infomötet men har en läkartid. Jag vill propsa på att få den korta behandlingen eftersom jag gjort den tidigare. Hoppas hoppas att jag får göra det. Ska bli intressant att se vad de säger kring starttider.bubblan79 skrev 2010-05-04 15:26:56 följande:någon som vart på infomöte om ivf nu i dagarna?vi skain imorgon och undrar lite om vilka besked ni fått? vad jag förstått det som så får man infomöte nu och sen starta till hösten för dom ska ha sommaruppehåll? är det samma för er?
-
Med kortametoden slipper man nässpray och går direkt på sprutorna. Man börjar med sprutor på dag 2-3 på menscykel och äggplock ca 10-14 dagar senare.bubblan79 skrev 2010-05-04 16:29:59 följande:Ja just det, ni skulle ju också dit imorgon. Kul!Vad innebär den korta metoden och när börjar man med den?
-
Nej privat på carlanderska men vi får se vad de säger på SU i morgon.Macpau skrev 2010-05-04 19:54:13 följande:Har du gjort den korta metoden på SU? Om det är så, så är jag inte förvånad heller faktiskt *kliar mig i huvudet*. Jag har fått den känslan att informationen varierar lite beroende på vem man talar med. Jaja, det är gratis
-
Hej tjejer, Läkarbesök på SU i dag då och de vill köra med långa metoden och menopur för mig för att se hur kroppen reagerar på det. Prova sig fram säger de men jag vill inte ha det så. Jag vill hitta en metod som fungerar för mig direkt. Vad ska ni andra spruta med?
Äggplock v.33 eller 34 om mensen är hyfsat regelbunden så det verkar som många av oss ligger ganska lika i tiden. De måste få fullt upp i augusti -
De sa att man provar menopur på mig den här gången eftersom jag fått så många ägg av Gonal-f. Menopuren innehåller liten annan blandning av hormoner tyckte jag hon sa. Jag börjar däremot spraya på min första mensdag mest på grund av att den är så oregelbunden tror jag.Macpau skrev 2010-05-05 21:18:13 följande:Åh vad roligt Lycklig! Jag har också beräknad äp v.33 med Menopur! Hur kom de fram till att du skulle ha just Menopur? Jag tror att man i många fall får prova sig fram...alla reagerar väl olika på olika preparat-men jag håller med, det hade varit skönt att få nåt sm funkar direkt Japp, de kommer att få fullt upp i augusti med oss!kram alla fina & trevlig kväll!
Ville så klart ha den korta metoden men de verkar vara väldigt principfasta på sina metoder med den långa och ej blastoodlingar. På ett sätt ska det bli spännande att se om det blir någon skillnad men jag gillar verkligen den kortare metoden och har mått väldigt bra hela tiden med den så därför känns det så där att byta. -
Macpau: Låter inte bra att de ger Menopur till personer med dålig äggreserv för jag har ju precis tvärt om. Bubblan: hi hi ja vi kanske satt jämte varandra igår. Vi använde Gonal-f förra gången och ICSI. Den här gången var mannens prov normalt och därför vill de göra vanligt IVF. Jag tycker dock att det hade varit skönare att göra ICSI men de gör den slutgiltiga bedömningen på plats när man gjort äp och mannen lämnat sin donation . 112,5 med Gonal-f är ganska så normal startdos, antingen det eller 150 så du ska inte oroa dig för det. Vad ska ni andra ta för ägglossningsspruta? Är det den som man var tvungen att blanda till själv? Jag sa till henne att jag hade en ovitrelle över sedan förra försöket och då säger hon att ja men vad bra. Ta den i stället för den är ju mycket enklare. Sen så förklarade hon att ovitrellen som är smidig och enkel är mycket dyrare så därför använder man sig inte av den. Känns så där eller vad tycker ni. Man vill ju ha de bästa läkemedlen och inte de som är mest kostnadseffektiva.
-
Det är nog väldigt svårt att säga på förhand vilken dag det blir. Normalt sett så brukar det vara runt två veckor. Mitt första äggplock som inte blev av var inplanerat på dag 13 sett från första sprutdagen. Mitt riktiga försök med äggplock gjordes däremot på dag 11 redan, sprutade 8 dagar + en dag med äggmogningssprutan, sen en vilodag och därefter ÄP. Men då hade jag en betydligt högre dos som kanske gjorde att de mognade lite snabbare.Tarda skrev 2010-05-06 16:32:39 följande:Hihi, då har vi bytt vecka då, jag hade v 21 innan Skönt att det lugnat sig. Jag svettas oxå, vanligtvis är jag en fryslort som vill ha raggsockor och varmaste täcket när jag sover men inte nu längre.Till mig sa barnmorskan att ÄP brukar vara 2 veckor efter att man börjat spruta, så preliminärt räknar vi med torsdag, givetvis kan det flyttas fram o tbx lite beroende på hur äggen uttvecklas. Stämde det för er som som redan haft ÄP?