Inlägg från: Lycklig vill ha mer |Visa alla inlägg
  • Lycklig vill ha mer

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej tjejer.
    Jag tänkte också att jag skulle hoppa in här. Jag är remitterad till Sahlgrenska men vi tjuvstartar med ett privat försök. Vi har försökt bli gravida i två år lite drygt. Var på sista avstämningsmötet med min läkare igår och kommer att köra igång med den kortare ivf metoden i samband med nästa mens, alltså ungefär den 23:e februari. Jag går direkt på sprutorna och vi hoppas så klart att det går bra.

Känns skönt att sätta igång. Jag kommer att göra behandlingen på distans hos min läkare och sen till fertilitetscentrum i Göteborg för äggplock och återinförande.

Snacka om att man börjar bli lite nervös nu.

• Lycklig vill ha mer

Jag fick förklaringen att de börjar gå över mer till den korta metoden speciellt för lite yngre personer. Jag är 29 i år och ju yngre du är desto lättare är det att bli överstimulerad då man har en större äggreserv. Korta metoden innebär då att man får ut lite färre ägg men sannolikheten att lyckas är lika stor mellan den korta och den långa. De hoppas på att få ut mellan 5 och 10 ägg med den korta metoden på mig. Men sen får man ju se hur man svarar på medicineringen, kanske inte alls går bra. Jag tycker det är skönt att prova korta metoden i alla fall. Det blir ju inte alls en lika utdragen process.

• Lycklig vill ha mer

Kolla på fertilitetscentrum (carlanderskas) hemsida och se vad de har för samarbetspartners. Jag bor 12 mil från Göteborg och kommer göra min behandling på distans dvs man åker bara till carlanderska för äggplock och insättning. Allt annat sköter min vanliga gynmottagning. Jag betalar 5.000 till min läkare och 17.000 till carlanderska. Alltså 22 i stället för 30.000. Det är mycket pengar att spara.

• Lycklig vill ha mer
    Macpau skrev 2010-02-01 08:53:26 följande:
    Vad söt du är som kommer med lösningar & förslag . Jag hoppas, hoppas så att ni får komma igång väldigt snart! Jag kan tänka mig att det rullar på, bara detta är över. Min sambo resonerade på samma sätt...jag tänkte över det och när vi fick reda på att väntetiderna faktiskt är 3 månader, så sa vi att vi då spapar dessa pengar till privat om det skulle behövas senare. Vad smidigt med samarbetspartners! När är det beräknat att du ska sätta igång?
    Sätter igång med korta metoden i slutet av februari. Dag 2-3 på nästa mens.
  • Lycklig vill ha mer
    MANGO 2010 skrev 2010-02-03 19:54:59 följande:
    Hej Blivande Mammor :)Jag tror att jag ligger lite före er i processen, men hoppar gärna in här och håller er goa Göteborgare sällskap Vi sökte för första gången i somras och kom in på ett första besök efter någon månad (på återbudstid). Efter det följde en massa tester, spolning av äggledare, ultraljud, blodprov och spermaprover. Vi kommer att göra en ICSI pga min mans simmare är för få. Den innebär att man skickar in spermien hela vägen i ägget istället för att de får försöka att befrukta varann själva på IVF.vi hade vår "slutgiltiga" läkarbesök den 4 januari -det som jag tror att de flesta av er väntar på. Där planlade vi vårt schema, spray, sprutor, äggplockning osv...Den tidigaste äggplockningen som fanns ledig då var vecka 9, men det passade inte med min menscykel, därför blev det framflyttat till vecka 11 och då valde vi att skjuta på det ytterligare två veckor, för att kunna få in en resa  Jag tror att man behöver det, göra positiva saker!!! Tänka på varandra!!! Det är nog en tuff resa, den vi alla ska gå igenom här hemma...Men summa summarum, det jag skulle säga, var att för mig var det 8 veckor mellan möte och ÄP. Dock har jag läst om andra här inne som har fått tid 3 veckor efter för att det passat in med återbud osv... Men jag tror att man ska räkna med typ 2 månader. Dock är det ju en massa förberedelser före ÄP, så behandlingarna startar kanske efter cirka 1 månad, beroende på när man har mens.Kram till er alla :)
    Välkommen! Jag kommer antagligen ha äggplock slutet av v10 eller början av v.11 beroende på när min mens kommer. Fast jag kommer att göra ett privat försök på Carlanderska i Göteborg. Men vi kommer ju ligga väldigt lika tidsmässigt du och jag.
  • Lycklig vill ha mer
    MIA SD skrev 2010-02-21 20:17:32 följande:
    Efter en ganska snöig helg så väntar nu en förhoppningsvis en spännande vecka.Jag hoppas innerligen att mensen ska komma igång nu mån-tis så vi kan börja med sprutorna!!Någonstans långt inne i skallen ringer det en klocka att man börjar alltid med sprutorna på en onsdag så hoppas!! att den kommer då senast onsdag..Detta var för att man efter 5 dagar skulle lämna blod vilket blir på måndagen..DÅ kollar man hormoner o allt är i balans.. sen är det sprutor i några dagar till för att sedan ÄGGPLOCK!!Herregud.. Detta kan alltså ske inom två veckor.. Känns helt absurt!!
    Spännande Mia, du och jag kommer verkligen göra detta samtidigt. Jag väntar också på mensen och misstänker att den kommer på onsdag vilket innebär att det blir sprutstart på torsdag för min del.
  • Lycklig vill ha mer
    MIA SD skrev 2010-02-22 12:05:19 följande:
    Jag var på mitt informationsmöte med sprutor osv för nästan en månad sedan så jag har inte så stor koll just nu känns det som. Först tyckte man att en månad var så låångt borta men helt plötsligt är man här. Ska ringa till min läkare när jag får mensen så då uppdaterar han mig nog men har för mig att jag skulle starta med 150 också. Jag ska göra ett försök privat medan vi står i landstingskön och där har de öppet på helgerna också så det blir inga problem med sprutstart för mig i alla fall. Men tycker det verkar konstigt att de inte gör någonting om man har mens efter onsdagen. Då kan det ju gå flera månader innan man träffar rätt veckodag.
  • Lycklig vill ha mer

Vi har försökt sedan början av 2008 och ställde oss nyss i landstingskön men eftersom min gynläkare har så bra samarbete med Carlanderska i Göteborg så tänkte vi köra ett privatförsök först. Kostar betydligt mindre om man gör alla förberedelser hos deras samarbetspartner också och vi tyckte att det kunde vara skönt att göra ett försök i stället för att bli galen på att vänta på kallelser och vårdgarantier. Igår var jag och hämtade ut alla mina mediciner som jag hade lämnat in recept på. Nu bor jag i ett litet samhälle så de har väl knappt varit i kontakt med sådana mediciner tidigare på apoteket. 1100 kronor får jag betala för det är vad jag har kvar till högkostnadsskyddet. Vet ni vad apotekstanten säger sen. Ja det blev ju lite smådyrt det här. Jo sa jag men det visste jag. Sen säger hon, vet du att det här hade kostat 9400 kronor om det inte funnits högkostnadsskydd? Det kan vara bra att veta vad saker och ting kostar. Som om att jag skulle ta dessa sprutor och annat bara för skojs skull!

• Lycklig vill ha mer

Väntar och väntar på mensen. Tror att den kommer idag men känner ingenting speciellt. Eventuellt i morgon då i stället. Sen blir det till att börja spruta

• Lycklig vill ha mer
    MIA SD skrev 2010-02-24 09:35:53 följande:
    Ok! Misstag nr 2!Jag trodde man fick sin mens och började med sprutor... Men nej man måste blöda färdigt först så Nästa onsdag är det sprutstart!Jag brukar inte blöda så länge som tur är!Nu kan jag lugna ner mig lite och kanske inte stressa kroppen så mkt!!Har fått be om ursäkt till katterna efter gårdagen!!! De var en jobbig dag för dem tror jag........
    Vad är det för någonting som du ska spruta? Jag ska göra korta metoden och börjar med Gonal F sprutor på dag 2 i menscykeln. Så att man ska blöda färdigt har jag inte fått instruktioner om. Jag var på informationsmöte på dag 4 förra cykeln och då kunde jag inte börja med sprutorna den månaden för det var försent.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?