• Tarda

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hoppas hon blir nöjd i selen/sjalen, det är så skönt att få händerna fria men ändå ha en nöjd bebis. Försök när hon är hyfsat nyäten o trött, men det har ni nog redan listat ut.

Kan ni hålla er till onsdag/torsdag så är vi hemma igen o ses gärna.

Vi har köpt oss en vintervagn, en begagnad Emmaljunga City Cross, så nu slipper ni skämmas för min skrivbordsstol

• Tarda

De är ju vana att ligga trångt så du behöver inte vara orolig, de brukar protestera när de vill komma upp och iom att de äter ofta hinner det ju sällan bli särskilt länge.

I början hade vi S i sjalen uppåt 3 timmar, då sov hon såklart och när hon vaknade var det dags för mat.

Tycker det ser fint ut, märker man att bebisen hasar ner får man knyta hårdare, så mysigt med en minibebis som somnar på magen Hjärta

Här är lite länkar

www.sjalbarn.se/

www.pepplon.se/information.php 

Skönt att de kollar stygnen, känns det bättre nu eller gör det lika ont fortfarande? 

• Tarda

Vi kör oxå Antilop, hon satt bra i den redan vid 4 mån. Den är lätt att ta med, spola av o dessutom smidig med brickan. Trip trap får vänta tills hon äter med tallrik och bestick, just nu är brickan hennes tallrik och kommer nog vara så i nått år.

Har kikat på de där dynorna, jättefina men blir de inte väldigt smutsiga? S avslutar helst varje måltid med att gnida in sig och stolen med resterna, hon älskar att duscha och jag misstänker att hon räknat ut att är man riktigt kladdig blir det dusch istället för avtorkning
    Sen är ju hon så stor att hon sitter bra utan dyna, vore mest för min skull att ha en sån.

Jag kan onsdag-fredag nästa vecka, vid 16 brukar S ha ballat ur men en kortis kanske kan funka. Anpassar mig efter de nyfödda, det är nog enklast.

Vår föräldragrupp är helt ok, hade nog inte valt att umgås med alla om jag träffat dem i annat sammanhang men några iaf. Hoppas eran är bra Macpau. Jag drömde faktiskt om dig inatt, du visade mig ditt gravidschema, nu skulle ha 3 till. Första låg redan i magen med BF 120209 (du måste blivit gravid direkt efter att I föddes) o sen planerade ni för 2013 och 2014. Du visade bilder på barnvagnar för fyrlingar och var så nöjd. Ni ska bygga ut huset va?

• Tarda

Vaxduk låter som nått för oss. Vi har precis avslutat frukosten som för S del bestod av en bit avokado. När hon var klar var det svårt att skilja henne från Shrek, stolen var såklart oxå grön och härligt kladdig. Härligt med matglädje

• Tarda
    Liffan skrev 2011-08-31 17:34:38 följande: 

Jag tror att  A har lite ont i magen, framförallt på kvällarna. det är inte så att hon gråter otröstligt i flera timmar men hon är lite gnällig och verkar inte riktigt nöjd och tillfreds. hon grimascherar och blir röd i ansiktet och spänner hela kroppen. får väl försöka komjölfri kost om det inte blir bättre... tycker bara så synd om henne!!

Stackars A och stackars er, kvällarna är ofta köriga, vill hon amma mycket?

Mjölkfritt kan vara klokt att testa om det fortsätter regelbundet, annars är det ju inte så konstigt att man är trött och gnällig efter en lång dag, det är inte alltid det är magen även om grimascher låter som det. Hjälper det inte att bära/vagga? Testa att ha henne i kolikgreppet kanske?

cdn04.dayviews.com/50/_u3/_u3/_u8/_u3/u33837/52705_1292511902/Pappar_testar_kolikgreppet.jpg

3.bp.blogspot.com/_FEaH-DL9dp4/ScfwugqLlaI/AAAAAAAABME/VwapVcStSpE/s320/23+marx.JPG 

• Tarda

Jag läser visst vartannat ord jag, fram till 16 var ju nått helt annat. Satt här o grubblade över vilken superunge I måste vara om du kan planera in saker så sent på dagen, haha.

Känner igen det där med mammabehovet Liffan, kommer aldrig vänja mig vid att bo så långt bort från familjen. Skönt att hon kan komma och sova sked med A och finnas där för dig.

• Tarda

Stor kram till dig Miss Star, härligt att ni är hemma och kan börja leva det riktiga livet. Jag tyckte (tycker) också att det var en otrolig omställning att bli förälder, har inte vant mig på långa vägar och tycker ofta att dagarna bjuder på stora utmaningar. Det går inte en dag utan att jag ifrågasätter de val jag gör som förälder, att ha fullständigt ansvar för en annan människa på det här sättet är så stort.

Vad jobbigt att ni fått en sån tuff start med amningen. Med rätt hjälp och stöd är jag övertygad om att det kommer ordna sig men glöm inte att dina mammatalanger inte sitter i brösten.

Nu nämner du inte vad som är problemet men med tanke på att R är ganska liten gissar jag att det är taget? S var iofs mer än 0,5 kg tyngre än R men ändå ganska liten och det var riktigt svårt att få den där pyttemunnen att gapa så stort som det behövdes den första tiden. Amningskunskap är inget självklart som sitter i ryggraden utan något man kan behöva handfast hjälp med och som förhoppningsvis blir bättre och bättre efter hand. Både du och R är ju nybörjare och att det tar tid i början är helt naturligt. Försök glömma allt annat och fokusera på er, promenader och besök kommer ni hinna med vad det lider men denna tiden går inte att ta igen sen.

Jag vill absolut inte lägga mig i något som redan är tungt men spontant låter 3 timmar som lång tid, kan ni amma oftare? Försök att dricka MASSOR, både för din skull men oxå för att mjölkproduktionen tar mycket vätska.

Amningshjälpen har flera stycken hjälpmammor i dina trakter, de kan hjälpa både via telefon och hembesök om du önskar. Känner du att du vill ha mer stöd än vad BVC erbjuder, eller bara en second opinion, tveka inte att kontakta någon av dem.

Tänker på er

• Tarda
    Lina Palmér - Telefon 0321 - 153 18 eller 0703 - 66 96 53 Ulricehamn Lisbeth Grahn - Telefon 033 - 24 54 51 Bredared Elin Nilsson - Telefon 033 - 27 43 44 Hökerum
    Här kommer telefonnummer till de Hjälpmammor som bor närmast dig, på hemsidan finns många fler men de gånger jag ringt har jag tyckt att det varit skönt att prata med någon som finns nära. Mellan 08-21 är det fritt fram att ringa, är det akut mitt i natten får du ringa mig Hjärta
  • Tarda

Liffan jag kommer gärna innan och hjälper dig om du vill. Känns ju för tokigt att du som är nyförlöst ska rodda lunch till alla.

• Tarda

Skriver supersnabbt  medans S är nöjd några sekunder hos morbror. Hon håller på att få tänder och inget är bra just nu.

Vad härligt att hon fick tag och åt en stund, jag minns den lyckan när det verkligen funkade, de stunderna blev fler och fler ju äldre S blev. Känner igen precis det du skriver med att hon suger och släpper, jag hade ganska stark utdrivning som fullständigt kvävde S, handmjölkade ur lite innan amning för att lätta på trycket och då gick det bättre. Nu kanske inte det är ditt problem men iaf.

Är Frejkakudde samma som frejkabyxa? Har hon höftledsfluxation alltså? Som jag förstått det brukar det ordna till sig ganska snabbt, det kommer gå fint för er. Jag slår ännu ett slag för en ergonomisk sele, de ger samma ställning som stödskenan (skönt att kunna variera lite kanske) och det är ju så mysigt att bära Hjärta Du får jättegärna låna min sele om du vill Miss Star.

Måste rusa. 

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?