Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
När S var pyttis kunde hela kvällarna bestå av konstant amning, det är inget konstigt att de dåsar till lite för att sen äta igen när de väcks/vaknar, tänk förrätt, varmrätt, efterrätt. Även dagtid var amningarna 40-50 min långa, olika barn äter med olika tempo och ett mindre barn behöver nog mer tid på sig. Det är svårt att se om ett barn har bra sugteknik, även de mest erfarna bvc-experter kan gå bet. Hur tycker du att de verkar hos er?
Lite generella råd i en situation som er är att byta bröst ofta, så fort hon inte suger aktivt byter du sida både för att väcka henne lite men oxå för att få ett nytt bröst med mer tryck i. Denna teknik stimulerar mjölkproduktionen och är att föredra framför att låta henne suga länge på ett bröst för att låta det andra bli "fullt". Det känns kanske som om brösten aldrig blir "fulla" men mjölk bildas hela tiden och det finns ingen poäng med att låta ett bröst bli fullt, bättre att mjölken finns i Rs mage
Det känns svårt för mig att råda dig i detta, det är ett känsligt ämne och jag vet inte riktigt hur du tänker. Hur känner du för amning kontra flaskmatning? Känns det bra att fortsätta som ni gör nu eller är ditt mål att helamma?
Sen undrar jag vilken typ av flaskor och dinappar ni använder? Det låter lite som att R vant sig vid att det kommer snabbt från flaskan och utan att hon behöver "jobba" så mycket som hon behöver vid bröstet, kan det stämma? Har någon nämnt tillmatningsset för er? Det är en sond som fästs vid bröstet och samtidigt som barnet får mat från flaska stimuleras mjölkproduktionen iom att hon får ligga och suga vid bröstet.
www.familjeapoteket.se/sortiment/gravid-amning/mjolkbagare-matning/medela-sns-tillmatningsset
www.medela.com/SE/sv/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/special-feeding-devices.html
Medela har även en flaska som heter Calma som fungerar som så att barnet får använda samma teknik som vid amning, inget snabbt flöde av mjölk utan mer "jobb".