• Tarda

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

När S var pyttis kunde hela kvällarna bestå av konstant amning, det är inget konstigt att de dåsar till lite för att sen äta igen när de väcks/vaknar, tänk förrätt, varmrätt, efterrätt. Även dagtid var amningarna 40-50 min långa, olika barn äter med olika tempo och ett mindre barn behöver nog mer tid på sig. Det är svårt att se om ett barn har bra sugteknik, även de mest erfarna bvc-experter kan gå bet. Hur tycker du att de verkar hos er?

Lite generella råd i en situation som er är att byta bröst ofta, så fort hon inte suger aktivt byter du sida både för att väcka henne lite men oxå för att få ett nytt bröst med mer tryck i. Denna teknik stimulerar mjölkproduktionen och är att föredra framför att låta henne suga länge på ett bröst för att låta det andra bli "fullt".  Det känns kanske som om brösten aldrig blir "fulla" men mjölk bildas hela tiden och det finns ingen poäng med att låta ett bröst bli fullt, bättre att mjölken finns i Rs mage Skrattande

Det känns svårt för mig att råda dig i detta, det är ett känsligt ämne och jag vet inte riktigt hur du tänker. Hur känner du för amning kontra flaskmatning? Känns det bra att fortsätta som ni gör nu eller är ditt mål att helamma?

Sen undrar jag vilken typ av flaskor och dinappar ni använder? Det låter lite som att R vant sig vid att det kommer snabbt från flaskan och utan att hon behöver "jobba" så mycket som hon behöver vid bröstet, kan det stämma? Har någon nämnt tillmatningsset för er? Det är en sond som fästs vid bröstet och samtidigt som barnet får mat från flaska stimuleras mjölkproduktionen iom att hon får ligga och suga vid bröstet.

www.familjeapoteket.se/sortiment/gravid-amning/mjolkbagare-matning/medela-sns-tillmatningsset

www.medela.com/SE/sv/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/special-feeding-devices.html

Medela har även en flaska som heter Calma som fungerar som så att barnet får använda samma teknik som vid amning, inget snabbt flöde av mjölk utan mer "jobb".

• Tarda

PS. Lycka till på BVC, det är inte lätt med tiderna när man är i en bebisbubbla Hjärta

• Tarda

Ni har ju Mammabarn i Alingsås oxå, men Gbg kanske är närmare. Har ni tänkt köpa en Gemini? Mitt erbjudande står kvar men iom att R troligtvis inte väger 3,5 kg än på några veckor trodde jag inte det var någon panik, kan iofs förstå att ni vill ha en egen. Jag behöver nog köpa en annan sele innan vår kan lånas ut oxå.

Vi är förkylda här hemma, har god lust att använda snorsugen på mig själv, S är betydligt piggare än mamma så jag hoppas C kommer hem snart. Trött.

• Tarda

S har åkt på sin första förkylning, trodde hon var sjuk för någon vecka sen men det var ingenting inser jag nu, mest jag som snorade då. Nu däremot är det snor och nys i kvadrat. Så jobbigt när de är små och inte kan snyta sig, hör hur snoret åker upp och ner i näsan för varje andetag. Snorsugen är inte populär och för att inte bli anmälda för barnmisshandel använder vi den sparsamt.

Hoppas vi blir riktigt friska snart så vi kan vara med på träff. Vad har ni haft för sjukor Macpau?

EGO: Igår när jag skulle plocka ut en tagg ur fingret med pincett tittade jag mig i spegeln för första gången på lääänge. Inte som när jag leker tittut med S utan jag skärskådade verkligen varje rynka och varje strå. Det var ingen trevlig syn och jag undrar varför ingen - läs min man - sagt åt mig att jag förfallit sådär som Anna Anka klagade på att svenska kvinnor gör. Iofs har jag knappt sminkat mig sen jag blev gravid men jag brukade iaf hålla efter ögonbrynen och skäggstråt på hakan och kanske lägga en ansiktsmask då och då. Efter 30 min tortyr (hade glömt hur ont det gör att plocka brynen) kände jag mig som en ny människa. Stackars S kände knappt igen mig med ansiktet fullt av kladdig mask men oj vad skönt att lägga lite tid på sig själv.

• Tarda

Hmm när jag tänker efter var ju hela inlägget ego och inte bara sista stycket, men men...

Nu är det inte många veckor kvar tills fotbollslaget är komplett, ska bli så spännande att se vilka som bor i era magar.

Hur går det för er Kissie? Länge sedan vi "såg" dig här. Vore kul att höra hur det går med tygblöjor (vi har faktiskt börjat så smått när vi är hemma, det är aldrig för sent) och sjalar. Hoppas allt är fint med dig och M.

• Tarda

Snabbt inhopp, ska strax krypa i säng.

Kissie du kan ju testa med drickkopp istället för flaska, inga risk för tuttförvirring då, tycker definitivt du ska öva lite innan så att inte mormor blir försökskanin. Medela har drickkoppar för några kronor, tror de finns på Apoteket.

Vi verkar vara på bättringsvägen så jag hoppas verkligen vi kan komma på onsdag.

KRAM 

• Tarda

Svarar i Kissies ställe och hoppas jag får det rätt. Helt mjölkfritt brukar vara det som gäller när bebisar reagerar på mjölk, det är komjölksproteinet som är problemet och inte mjölksockret. Faktum är att det är samma laktos i bröstmjölk som i komjölk. För de flesta växer det bort efter några månader men en av mina kompisar har ett multiallergiskt barn som är drygt ett år och de kör fortfarande helt mjölkfritt - samt ägg, fisk, citrus, nötter o Gud vet allt, stackars :(

Trodde aldrig jag skulle säga det men passa på att sova Vitsippa och Juristen, idag ville S upp kl 05 trots att hon var aptrött. Kommer ihåg när hon var pyttis och sov till 9-10, det var tider det

• Tarda

Bra där Juristen, att äta dagens första mål vid 2 händer det iofs att jag gör oxå, men jag antar att du inte var vaken på fastande mage i 6-7 timmar :-P

Dessvärre får jag nästan mindre gjort när hon vaknar så tidigt, är så trött att ögonen går i kors, hehe. Vi köpte iaf ny bilstol i helgen så nu sitter hon upp som en stor tjej. Hon verkar gilla det en smula bättre men vi har inte åkt så långt ännu så det är väl svårt att avgöra.

Om det är någon som undrat hur mycket snor som ryms i en pyttenäsa har jag hyfsad koll numera, ibland uppåt en tesked. S är fortfarande snorig och får ingen luft när hon ska amma om vi inte suger rent innan. Känner mig fruktansvärd, nu skriker hon bara hon ser mig ta fram den men att inte kunna äta är ju inget alternativ

• Tarda

Vad mysigt det ska bli

Jag tänkte ta grön Express från Brunnsparken, ungefär hur lång tid tar det att gå från hållplatsen Vitsippa? Västtrafik säger att jag ska gå av vid Solsten, stämmer det?

• Tarda

Vad kul att du kom loss Macpau, kul att vi blir så många :D

En liten förfrågan till er som bor närmre Borås, främst Juristen, du har inte vägarna förbi tullen möjligtvis? Tänkte mest om du var i stan på något ärende.

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?