• Liffan

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej tjejer!

Jag är gärna med här! Jag och min sambo har försökt sedan oktober 08 men det har inte velat ta sig. Vi påbörjade utredning i höstas. Min sambos spermaprov var dåligt och han fick lämna nytt men det andra var super. I december spolades mina äggledare jag hade fin passage på höger äggledare men lite sämre på vänster. nu inväntar vi min andra mens efter spolning och hoppas att vi får komma på ett avslutande utredningssamtal snart där vi ska få reda på vad som kan göras. jag gissar att det inte finns så mycket annat än IVF eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning och de andra värdena är också bra.

Jag känner mig inte särskilt nervös inför vad som ligger framför oss - hittills har de varit fantastiska på SU och jag hoppas att vi ska kunna bli gravida om vi får lite hjälp... Jag ser också lite fram emot det - som att det liksom är nu som vi börjar på riktigt. har alltid känt på mig att jag skulle ha det svårt att bli gravid.

Jobbigt med X och MA men också skönt att veta att det kan ta sig. Kul med flera som känner sig upprymda inför processen! är vi kanske bara lyckligt ovetande om vad som väntar oss {#lang_emotions_smile}

• Liffan

Tack för välkomnandet!

Jag trodde att man åt pergo om man inte hade ägglossning eller om man hade oregelbunden sådan. men jag kan ha helt fel - vad sa de till dig?

De sa att vi skulle få komma efter två menscykler efter spolningen och jag ska få mens idag till fredag (har tydligen fått 30-dagars cykel de senaste månaderna - annars har mensen alltid varit som en klocka) så jag hoppas att vi får brev SNART, annars ringer jag typ nästa vecka.

Macpau, har du gjort din utredning på SU? hur har du upplevt det och hur snabbt har det gått framåt för dig?

Fricadellen, vad händer med ditt X nu? när blir det operation?

• Liffan

Macpau: Det var snabbt jobbat! Vi har sagt att ni kan komma med kort varsel och första besöket fick vi komma på en månad efter att jag hade ringt. men sen skulle min sambo lämna nytt spermaprov och det var tvungen att gå två (eller om det var tre) månader mellan proven så det drog ju ut på det hela. Spolningen (och därmed undersökningen av livmodern) ville de inte göra innan de hade analyserat det andra testet för hade det ocskå varit dåligt så hade man bara koncentrerat sig på att kolla livmodern. Och nu skulle vi vänta två cykler efter spolning för att se om det hände något så helt plötsligt har det gått ett halvår... Men det är ju också en tid att läsa på och förbereda sig och prata så jag försöker se det som en ställtid som kanske kan vara något positivt. Men nu känner jag mig redo!

Frikadellen: Lycka till imorgon! Som sagt - det finns ju vägar att komma runt äggledarna som tur är!

• Liffan

ok snabbt jobbat med utredning - synd att pergon skulle ta sådan tid... du hann visst posta när jag skrev {#lang_emotions_smile}

• Liffan

Kissie: Välkommen! Det var uthålligt av er att vänta så länge på att söka hjälp! Vad ska läkaren göra om 1 1/2 vecka nu då? Är det bara tid för er att läsa in er på processen eller är det några kompletterande prover?

JAMA08: Välkomna ni också! Berätta mer om ert läge!

S1975: Självklart är du välkommen här! Hur ser processen ut för din del?

Frikadellen: Tråkigt att det var som du misstänkte men skönt att du tog tag i det på direkten så att det inte är akut nu då. nu skiter vi i de här jävla äggledarna!

Ang. akupunktur så har jag en kompis som lyckades på sin tredje och sista IVF då hon också testade akupunktur för första gången. Jag är lite skeptisk och vill nog framförallt höra med expertisen på SU vad de säger om örtbehandlingar. jag kommer nog inte satsa på det första gången iaf, utan kanske ha det som ett äss i rockärmen .

Jag fick min mens idag. väntat så jag blev inte så besviken men jag har ju fortfarande mensvärk vilket lägger viss sordi på dagen ändå...

Imorgon är det jag som ringer SU och hör när vi ska få komma på vårt avslutande samtal!

• Liffan

Alltid trist med mens! Men mitt hopp försvann redan för någon vecka sedan när de vanliga menssymptomen började visa sig. man har ju iaf lärt känna sin kropp ordentligt under den här tiden. och sen är ju kroppen enormt förutsägbar - inga graviditeter här inte...

insåg att jag kanske var lite snabb på det här med IVF till våren. läste precis på SU:s hemsida att det var tre månaders väntetid till besök efter att remiss har skickats och sen tre månaders vårdgaranti efter det första besöket. så jag kansle ska hoppas mer på sommaren. vilket då, har jag förstått, innebär sommarstängning, så kanske till hösten då. pust...

• Liffan

ja, jag hoppas att mitt nästa besök också räknas som mitt "första" besök för IVF. håller tummarna!

• Liffan

Godkväll i tråden!

Härligt med fredag, även om mina planer för kvällen tyvärr inte alls blev som de skulle bli. Ja, ensam hemma med På spåret är inte fel det heller.

Välkomna nya medlemmar! Lycklig vill ha mer - skönt att sätta igång direkt med privat, funderar lite på det själv också. och skönt med den korta metoden - gissar att man skippar hela nedregleringsprocessen då eller? jag har fått för mig att man inte kör så mycket på den korta metoden på SU men har inga belägg för det.

JaMa08, härligt jobbat med vikten!! Då är det ju vara lika mycket kvar, det fixar du galant!!

jag fick ju mens igår och försökte få tag på SU för att höra vad som händer nu eftersom vi inte blivit kallade till det avslutande utredningssamtalet än. det var så lång telefonkö så till slut gav jag upp och satte min sambo som var ledig på det. när han fick tag på dem så visade det sig att de hade missat att säga till tidbokningen att vi skulle bli kallade! de hade noterat det i journalen men där tog det tydligen stopp. så jävla irriterande!!!! vi skulle ringa till tidbokningen nästa vecka för att höra vad de säger. grejen är att det här är andra gången de missar - de glömde att skicka provsvaren på progesteronet m.m. när jag hade tagit de proverna. när jag efter lång tid ringde så sa de bara "oj, de har de missat att skicka till dig, men jag har de här i din journal så du får dem nu". fa fan! nu känner jag att jag får ligga på dem om allt!

ja, ja. ha en skön kväll! tittar nog in här igen lite senare.

kram

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?