• holmenkollen

Släpper taget hela tiden

Jag håller på att bli galen. Har en treveckors bebis som har börjat bråka med mig vid amningen. Släpper taget och tar nytt grepp hela tiden, även om hon har fått ett bra grepp... Det finns mjölk i bröstet. Någon som vet varför hon har börjat göra så här?

• Svar på tråden Släpper taget hela tiden
  • Lurvenpajsaren
    holmenkollen skrev 2010-02-08 09:49:27 följande:
    Ja, det finns ju gränser för vad man orkar med.... Som det är nu så vågar jag inte åka hemifrån, kommer ju inte att våga ge henne mat ute bland folk och just nu är jag inte så sugen på att ge flaska... Men det går väl inte sä länge till =(
    Då kan jag trösta med att jag som enabrt flaskmatar inte heller vill åka till ställen där jag måste mata honom såvida det inte är hem till hans mormor!
    Känner mig fortfarande alldeles för tafatt och klumpig med allt planerande. Tyvärr vill jag liskom att han ska bli äldre, kunna sitta och äta lite mer vanlig mat innan det blöir aktuellt med fik eller dylikt. Dessutom är han en gosse med rejäl röstresurs så folks blickar skulle jag aldrig orka med. Vet ju själv hur man kunde störa sig innan man själv fick barn. Men vad man lär sig! Kommer aldrig mer att titta anklagande på en stackars stressad småbarnsförälder som gör allt för att försöka få sin guldklimp lugn bland folk. :)
  • Acelise
    Lurvenpajsaren skrev 2010-02-08 10:33:34 följande:
    Då kan jag trösta med att jag som enabrt flaskmatar inte heller vill åka till ställen där jag måste mata honom såvida det inte är hem till hans mormor! Känner mig fortfarande alldeles för tafatt och klumpig med allt planerande. Tyvärr vill jag liskom att han ska bli äldre, kunna sitta och äta lite mer vanlig mat innan det blöir aktuellt med fik eller dylikt. Dessutom är han en gosse med rejäl röstresurs så folks blickar skulle jag aldrig orka med. Vet ju själv hur man kunde störa sig innan man själv fick barn. Men vad man lär sig! Kommer aldrig mer att titta anklagande på en stackars stressad småbarnsförälder som gör allt för att försöka få sin guldklimp lugn bland folk. :)
    Det där är så jobbigt, att inte våga liksom... Jag är likadan!
    Men, så du håller dig hemma istället?
    Jag är så osäker i ALLT jag gör, känns det som. Kommer han börja skrika? Kommer han sova hela promenaden? Ska jag amma nu? o.s.v.
    Känner mig spänd som en fiolsträng hela tiden, vet inte hur jag ska komma ur den onda cirkeln... För ju över massa oro på honom.
    Tips?
  • JeH

Min lilla kille på 1,5 månader håller också på att slita i bröstet och morra o ha sig, innan det rinner till, när det sen rinner till så släpper han helt då det bokstavligen sprutar ut mjölk, när det sen har slutat spruta då äter han lugnt o fint. Att amma offentligt är ju inte att tala om då andra riskerar att bli nersprutade. Att amma på natten är ju också jobbigt om jag inte tänder upp för att se men det vill man ju inte. Jag får sitta där i skummet o passa bröstet med papper för att inte både han o jag ska bli blöta. Men men jag har ju mat till honom iaf det är skönt.

• frk lorelei

Å, jag har samma problem. MIn lilla kille, 3 v på fredag, har ätit jättebra senaste 2 veckorna men nu slarvar han massor. Han blir frustrerad, tar inte samma bra tag som förut, utan nöjer sig med bara bröstvårtan ofta. Han läcker liksom också, det rinner ner under bröstet och han tar och släpper gång på gång på gång. Vi blir tokfrustrerade båda två. 

Han har fått ersättning ett par gånger varje dag varje dag sen vi kom hem från bb, på deras och bvc's inrådan. Jag är säker på att det är flaskan som gjort det här, att han blir bortskämd med den och inte jobbar när han ska äta från mig längre. Samtidigt så behövs fortfarande flaskan då min mjölk inte räcker, särskilt på natten om vi ska få sova nåt alls. 
  • WaitingInVain

Intressant tråd. Har samma problem med min 2-veckors lilla kille. Vi ger extra på flaska för att min mjölk inte kommer igång ordentligt. Försöker amma så mkt som möjligt, men han har sedan ganska lång tid tillbaka tenderat att bara somna vid bröstet så snart han väl fått ett grepp och börjat suga Han har de sista dagarna börjat tappa amningstekniken och börjat 'hacka' och buffa och sparka och spänna sig. Står i valet och kvalet att helt ge upp amningen och övergå till flaska, men vill samtidigt inte helt ge upp. Försöker pumpa ur så ofta som möjligt, men det kommer aldrig särskilt mkt. Blir inte bättre av att han har svårt att sova (magknip?) och är konstant övertrött och skriker och gråter. Känner mig i skrivande stund helt uppgiven efter snart två dygn utan sömn och utan att ha vare sig fått till mjölk eller sömn till honom heller

Ska försöka foksuera på att bara amma och inte göra ngt annat närmsta dygnet och se om det kanske blir en ändring. Tipset med oxytocin-spray kanske kan vara ngt också - nu är jag så stressad och frustrerad att jag helst inte vill ha honom hos mig alls och det är ju naturligtvis inte bra...

• Lurvenpajsaren
    WaitingInVain skrev 2010-02-17 13:44:54 följande:
    Intressant tråd. Har samma problem med min 2-veckors lilla kille. Vi ger extra på flaska för att min mjölk inte kommer igång ordentligt. Försöker amma så mkt som möjligt, men han har sedan ganska lång tid tillbaka tenderat att bara somna vid bröstet så snart han väl fått ett grepp och börjat suga Han har de sista dagarna börjat tappa amningstekniken och börjat 'hacka' och buffa och sparka och spänna sig. Står i valet och kvalet att helt ge upp amningen och övergå till flaska, men vill samtidigt inte helt ge upp. Försöker pumpa ur så ofta som möjligt, men det kommer aldrig särskilt mkt. Blir inte bättre av att han har svårt att sova (magknip?) och är konstant övertrött och skriker och gråter. Känner mig i skrivande stund helt uppgiven efter snart två dygn utan sömn och utan att ha vare sig fått till mjölk eller sömn till honom heller Ska försöka foksuera på att bara amma och inte göra ngt annat närmsta dygnet och se om det kanske blir en ändring. Tipset med oxytocin-spray kanske kan vara ngt också - nu är jag så stressad och frustrerad att jag helst inte vill ha honom hos mig alls och det är ju naturligtvis inte bra...
    Din sista mening beskriver hur jag kände det/hade det. Det var inte värt det för mig. Mina känslor var inte att leka med och jag mådde så dåligt att jag inte ens kunde tycka om honom när det var som värst. Nu i efterhand har jag med hjälp av BVC och läkare insett att jag hade förlossningsdepression. Jag önskar så att jag bara hade kunnat acceptera att amningen inte fungerade. Han gjorde precis som du beskriver det hela. Det var helt fruktansvärt. Usch.
    Hoppas det löser sig för dig/er!
  • frk lorelei
    WaitingInVain skrev 2010-02-17 13:44:54 följande:
    Intressant tråd. Har samma problem med min 2-veckors lilla kille. Vi ger extra på flaska för att min mjölk inte kommer igång ordentligt. Försöker amma så mkt som möjligt, men han har sedan ganska lång tid tillbaka tenderat att bara somna vid bröstet så snart han väl fått ett grepp och börjat suga Han har de sista dagarna börjat tappa amningstekniken och börjat 'hacka' och buffa och sparka och spänna sig. Står i valet och kvalet att helt ge upp amningen och övergå till flaska, men vill samtidigt inte helt ge upp. Försöker pumpa ur så ofta som möjligt, men det kommer aldrig särskilt mkt. Blir inte bättre av att han har svårt att sova (magknip?) och är konstant övertrött och skriker och gråter. Känner mig i skrivande stund helt uppgiven efter snart två dygn utan sömn och utan att ha vare sig fått till mjölk eller sömn till honom heller Ska försöka foksuera på att bara amma och inte göra ngt annat närmsta dygnet och se om det kanske blir en ändring. Tipset med oxytocin-spray kanske kan vara ngt också - nu är jag så stressad och frustrerad att jag helst inte vill ha honom hos mig alls och det är ju naturligtvis inte bra...
    Jag var nyss på amningsmottagningen för att få hjälp och där sa de att min lille har blivit tuttförvirrad, mest på grund av flaskan. Så nu ska vi istället skippa flaska helt. Ska han ha erästtning, vilket han behvöer, så får det bli via koppmatning istället. 
  • Gröt

Kan bara råda till att försöka hålla ut och låta dem trassla lite, men visa lugnt till rätt grepp, kanske pausa o rapa lite, eller väcka och mata lite till, med så små bebisar. Det tar åtminstone 6 v för bebisar att "lära" sig amma; att få rätt grepp, hur man ska suga, hur det känns när magen är full, och att förstå att det faktiskt kommer mjölk ur brösten även om det inte sprutar på en gång. Det blir maraton amningar ibland, javisst - men det kommer inte alltid att vara så! Ni lär er båda och sen går det som smort!! (Lovar! ) Tror också som frk lorelei att det är bra att skippa flaskan tills amningen flyter. Lycka till!

• WaitingInVain

Tack för er respons. Idag känns det lite bättre. Han har lyckats sova mer = mer ork att amma. Insåg att jag nog drack väldigt dåligt också och jag tror kombin tålamod, amma oavbrutet+ pumpa bröst samt vätska satte lite fart på det hela. Höger bröst ger rätt mkt mjölk, men vänster nästan ingenting :-P Amningsmottagningen verkar vara vettiga, ska nog slå dem en signal om vi inte fått fart på detta efter helgen.

• kokko

Jag har en 8 veckors kille o lite linande problem, känner igen det där  med att morra, o att hacka sig fram, släppa o böka. Men efter att jag hör hur ni beskriver så är det just så här när det är för mkt, eller när det sinar, så jag slänger också över han på andra bröstet då. Men ni som skriver att det verkar extra bökigt verkar alla ha barn i 3 v åldern, och just då var de värst för oss också. Pratade med min BVC sköterska o 3 veckors åldern är en tillväxtfas med mkt bök o krångel, o så var det faktiskt, det gick över sen! Kanske något sådant också?!

• Anonymousidus

Hej!

Sent svar, men frågan är säkert aktuell för nya ammande mammor som också undrar! :)

Jag har själv samma problem. Det började då min bebis var lite mer än en månad gammal, från att tidigare ha ammat henne utan problem. Efter en stund vid bröstet blev hon liksom "galen" - ryckte i kroppen, sparkade, fäktade med armarna, försökte ta tag om bröstvårtan igen men ryckte bort munnen igen som om bröstvårtan vore elektrisk eller nåt osv. Sådär höll hon på. Om jag tog bort henne från bröstet började hon skrika och ville uppenbarligen fortsätta amma.

Nu har jag kommit på följande lösningar (jag brukar varva dem för att se vad som hjälper):

1. Bebisen kan ha ont i magen eller behöva rapa. Ta upp bebisen i famnen, alt. lyft den under armarna och håll den framför dig, vänd mot dig, i sittande eller stående läge för bebisen, så kan det komma en rap. Fortsätt sedan amma.

2. Kläm ihop bröstet med handen och håll kvar så medan du för in bröstvårtan i bebisens mun. Håll kvar så medan amningen fortsätter. Det verkar kunna vara så att bröstvårtan glider undan lättare från bebisens mun efter ett tag, då bebisen inte suger lika hårt och/eller bröstet inte är lika spänt och hårt längre vartefter det töms på mjölk.

3. Byt bröst. Tänk dock på att inte regelbundet byta bröst för tidigt under amningstiden, eftersom bebisen måste få tag i den fetare mjölken som kommer först efter en (längre?) stund i amningen.

Lycka till! :)

Mvh Sanna

• Anonymousidus

Hej!

Sent svar, men frågan är säkert aktuell för nya ammande mammor som också undrar! :)

Jag har själv samma problem. Det började då min bebis var lite mer än en månad gammal, från att tidigare ha ammat henne utan problem. Efter en stund vid bröstet blev hon liksom "galen" - ryckte i kroppen, sparkade, fäktade med armarna, försökte ta tag om bröstvårtan igen men ryckte bort munnen igen som om bröstvårtan vore elektrisk eller nåt osv. Sådär höll hon på. Om jag tog bort henne från bröstet började hon skrika och ville uppenbarligen fortsätta amma.

Nu har jag kommit på följande lösningar (jag brukar varva dem för att se vad som hjälper):

1. Bebisen kan ha ont i magen eller behöva rapa. Ta upp bebisen i famnen, alt. lyft den under armarna och håll den framför dig, vänd mot dig, i sittande eller stående läge för bebisen, så kan det komma en rap. Fortsätt sedan amma.

2. Kläm ihop bröstet med handen och håll kvar så medan du för in bröstvårtan i bebisens mun. Håll kvar så medan amningen fortsätter. Det verkar kunna vara så att bröstvårtan glider undan lättare från bebisens mun efter ett tag, då bebisen inte suger lika hårt och/eller bröstet inte är lika spänt och hårt längre vartefter det töms på mjölk.

3. Byt bröst. Tänk dock på att inte regelbundet byta bröst för tidigt under amningstiden, eftersom bebisen måste få tag i den fetare mjölken som kommer först efter en (längre?) stund i amningen.

Lycka till! :)

Mvh Sanna

Svar på tråden Släpper taget hela tiden