Släpper taget hela tiden
Hej!
Sent svar, men frågan är säkert aktuell för nya ammande mammor som också undrar! :)
Jag har själv samma problem. Det började då min bebis var lite mer än en månad gammal, från att tidigare ha ammat henne utan problem. Efter en stund vid bröstet blev hon liksom "galen" - ryckte i kroppen, sparkade, fäktade med armarna, försökte ta tag om bröstvårtan igen men ryckte bort munnen igen som om bröstvårtan vore elektrisk eller nåt osv. Sådär höll hon på. Om jag tog bort henne från bröstet började hon skrika och ville uppenbarligen fortsätta amma.
Nu har jag kommit på följande lösningar (jag brukar varva dem för att se vad som hjälper):
1. Bebisen kan ha ont i magen eller behöva rapa. Ta upp bebisen i famnen, alt. lyft den under armarna och håll den framför dig, vänd mot dig, i sittande eller stående läge för bebisen, så kan det komma en rap. Fortsätt sedan amma.
2. Kläm ihop bröstet med handen och håll kvar så medan du för in bröstvårtan i bebisens mun. Håll kvar så medan amningen fortsätter. Det verkar kunna vara så att bröstvårtan glider undan lättare från bebisens mun efter ett tag, då bebisen inte suger lika hårt och/eller bröstet inte är lika spänt och hårt längre vartefter det töms på mjölk.
3. Byt bröst. Tänk dock på att inte regelbundet byta bröst för tidigt under amningstiden, eftersom bebisen måste få tag i den fetare mjölken som kommer först efter en (längre?) stund i amningen.
Lycka till! :)
Mvh Sanna