• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vallmoblomman

Ha, jag är också lärare, på gymansiet. Min förra graviditet jobbade jag in i det sista, men fick sättas igång i vecka 37+0 pga att de på tul inte tyckte att hon hade växt, vilket hon visst hade när hon om ut

Men funderar på om jag orkar arbet alika länge nu med nr2, är ju fortfarande mammaledig, hon är bara 8 mån, och jag börjar jobba på deltid imorgon. Men hur mycket orkar man, men diabetes och en sån liten hemma?

Vet någon här hur det funkar att ex sjukskriva sig när man har mammadagar kvar? Om jag ex börjar jobba, men inte orkar mer än till v 20, måste jag då vara mammaledig till det nya barnet kommer, eller kan jag få pengar från försäkringskassan?

• TurkiskPeppar

Vallmoblomman: Om din läkare anser att du inte kan jobba mer så ska du bli sjukskriven och inte behöva ta av mammadagarna.

• MCL

Hej på er igen! Hörni - hur har det varit på slutet för er som fått barn tidigare? Med ettan var jag sjukskriven sista sex veckorna då vi i Stockholm gör ctg-kurvor två gånger i veckan sista fyra, fem, sex veckorna. Är det samma på andra håll? Jag håller på att förbereda chefen på hur hösten ska komma att se ut, men det är svårt då jag inte riktigt vet ännu. Erfarenhet, någon?

• kim86

Här träffar vi Bm+ läkare om vartannat varannan vecka från 28, sen 35-40 1 ggr/vecka. Så det är inte sååå mycket träffar, klart att detta är ju bara det som är inplanerat. Skulle ngt visa ngt konstigt träffas man nog oftare.. 
    Jag har varit halvtidssjukskriven sen v 24. O nu har jag gått på semester som jag inte går tillbaka till jobbet efter. Det var nog bra planerat, vet ej om jag hade orkat jobba nu. Är helt slut o bs är ofta lågt o jag känner ej det förrens det är nere på 1.8 typ. o då blir jag helt vimsig o pratar i nattmössan säger sambon, sen måste jag sova efter det..

Imorgon bär det av till TUL. Lite nervigt, o ska bli skönt o se om flödet är som det ska då jag fått sänka doserna redan.  Idag var det ögonbotten foto. Allt såg kanon ut o den lilla blödningen som jag hade i v 12 var borta.. !! =)

• jul1

Kim 86 - angående moderkakan. "för hundra år sedan", som min läkare sade, så var det en indikation de gick på för att starta förlossningen. Jag vet att jag sänkte lite grann strax innan jag födde sist, men det var det lilla och min förlossning startade spontant.

MCL - vet att du går på Danderyd. Sist jag var gravid, så gick jag precis som nu på KS, och där gjorde man iaf "bara" CTG en gång i veckan på slutet. Inte tal om någon sjukskrivning utan jag gick på föräldraledighet två veckor innan BF.

En allmän fördel med diabetes tycker jag är att man får en grundlig hälsokontroll minst en gång om året. Det är inte direkt ovanligt att "vanligt" folk inte ens kollat blodtrycket på 20 år medan vi regelbundet kollar alla de viktiga sakerna för en god hälsa som blodtryck, blodfetter, sköldkörtel, vikt och vad man nu mer kollar.

• kim86

Jul1.
    Ja, jag har hört liknande.. Känns konstigt iaf o sänka doserna redan. Får se vad de säger imorgon.. vill ju helst att lillen ska stanna några veckor till... 

• L e j A

Hej! Hoppar in här då jag är typ 1-diabetiker och plussade förra veckan! Skönt att kunna ha andra i samma situation och bolla tankar och funderingar med.. Ska försöka ringa mvc imorgon (de har ju helt knasiga telefontider). När blev ni inskrivna? Frågor och funderingar snurrar i huvudet, pressar jag blodsockret tillräckligt mycket osv..

På återseende!

• harvärldensunderbarastefamilj

LejA- stort GRATTIS!!! =) Skrev in mig rätt sent då jag ville vara säker på att hjärtat slog osv först (gick hos min vanliga gyn o kollade sånt) så jag har för mig att jag skrev in mig i v 10+ nånting!

• MCL

Så. Nu har jag precis gjort ultraljudet, bilvit helt däckad av anspänningen, sovit och landat på jobbet. Allt ser bra ut - inget onormalt. Oklart varför det gjort som det gjort, men dock. Huva. Nu tänker jag njuta av min bebis i magen och min dotter, köpa mina friska bröst en fin ny behå som belöning och en mjuk olja och smörja dem med och sen ska jag hoppas att det kan få gå smidigt ett tag framöver.

LejA> Grattis och välkommen! Jag skrevs in vecka 13 den här gången - vecka 5 förra. Lycka till!

• jul1

LejA - Stort grattis!  Formell inskrivning hade jag inte förrän i vecka 17 den här gången   Första besöket hos BM och läkare hade jag dock lite tidigare.
    Vart bor du, alltså vart kommer du gå på kontroller någonstans?

Jag har också precis gjort UL. Rutin-ultraljudet. Allt såg bra ut. BF 6 januari och mest troligt en liten tjej.
    Är helt slut nu. Herregud, jobba, hur ska jag orka resten av dagen!?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare