• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Protea

Vad jag forstar sa galler dett packa snacks for sjukhuset....men jag har inte fragat sa mycket om det annu. Jag ska pa ammningskurs pa sjukhuset i november och dar gor de en extra tillaggskurs efter den enbart for diabetiker. Annars ska vi aven pa en halvdags 'antenatalkurs' en lordag i november. Jag tackar och tar emot. Mitt sjukhus har bra ryckte men ar lite slitet. Diabetes centret och deras personal ar toppen och det ar jag tacksam for!

Annars undersoker jag barnvagnar for tillfallet...usch vad svart det ar att valja!

• harvärldensunderbarastefamilj

hej tjejer attans så ni skriver här =)

skoj att vi e så många i samma ålder trodde jag nästan var själv att vara diabetiker o skaffa barn så pass "sent". =) Jag har gått upp ca 6,5 kg har stått på det sen tre v tebax. Gick upp rätt fort i början så bs hoppade runt den massa. Men hoppas på att jag skall lugna ner uppgången nu. Har ett BMI i vanliga fall på ca 20-21, de har inte sagt något om vikten ännu utan kikar mest på hba1c o konstaterar att jag mår bra =) Skönt att de inte e o pillar för mkt i hur man lever o hur man gör. (hatar läkare som skall pilla i hur man gör mest bara för att de e läkare)

jul- Jag har tänkt kolla vad det skall bli för sort e på tok för nyfiken för att kunna låta bli =) Kommer att jobba så länge som jag mår bra o att bs, njurar osv funkar. =)

protea- gu så duktigt av dig att gå ner så mkt, jag gick ner ca 17 kg för två år sen var normalviktig men på övre gränsen innan tror jag man kan säga *S*

kram på er!!

• Protea

Villhabarnigar - Jag vill ocksa veta vad det blir nar jag ska pa mitt ultraljud den 31a agusti. Spannande! Jag tror att det blir en pojke, kanner det pa mig pa nagot konstigt satt! Vi far se!

Imorgon flyger vi till Sydafrika sa jag borde egentligen packa istallet for att sitta har....

• harvärldensunderbarastefamilj

protea- ååå så härligt ha en underbar semester!!! =) Tror nog att det bor en kille i mig med, drömde det härom natten, men vi får se e bara tjejer i släkten på min sida.......

• Protea

Tack villhabarnigar! Det ska bli superkul - vi ska halsa pa min mans familj.

I min slakt finns det ungefar 50% av varje! Sa det kan bli precis vad som hellst! Ska bli sa spannande! Hoppas bara vi kommer tillbaks nar det ar planerat....nu planerar flygplatsarbetarna att strejka har och precis nar vi flyger hem! Bast att ta med telefonnummret till King's sa jag kan ringa och meddela om det nu blir sa.

Vi ses har igen i september nar jag ar tillbaka!

• Vilda Tiger

Kikar bara in snabbt för att säga GRATTIS till Jul1, som jag ju minns från våren 08 då vi väntade tillsammans. Jag hade bf 9 aug det året men fick 22 juli och vet att du låg nära mig i bf.

Ang bebisvikt så beräknades Benjamin (11 veckor idag) ligga ca 7 % över kurvan men han vägde 4445 då han föddes i v 40+6. Lyckeli hade säkert också vägt det om hon gått tiden ut, men hon kom ju i v 37+2 och vägde då 3375 gram. Det skulle enl läkaren vara 6 % över snittet men det är ju bull, för hade hon gått tiden ut så hade hon ju också vägt en bit över 4 kg, skulle jag gissa.

• kim86

Vilda.
    Min lilla ligger på 16 % över kurvan och skulle då beräknas väga ca 4050 g. Men jag ska på nytt TUL nu då i v 33 på tisdag och så får vi se var den ligger på kurvan då..

Jag är 24, var normalviktig innan. BMI 23 typ. Jag har gått upp 15 kg nu i v 33 och ingen har vare sig brytt sig, vägt mig eller frågat om vikten. Så det känns ganska lugnt.. =) Sålänge Hba1c är bra så känns det som jag skiter lite grann i vikten. det får man ta sen.

Jag vägde 4300 g när jag föddes, så de sa att man ungefär kunde räkna med att bebben väger lika mycket ungefär.. =) 

• jul1

Jaha - nu verkar det vara höjning på gång igen. När ni andra höjer era doser, vågar ni fläska på på en gång eller tänker ni att det kanske är tillfälligt och mesar lite? Tycker det är så svårt, jag avskyr att ha lågt blodsocker, särskilt när jag jobbar. Känns som om man behöver fungera då… Och samtidigt vill jag ju absolut inte ha för högt.

Jag tror också på en pojke föresten! Rapport kommer efter RUL nästa vecka. Lustigt att så många tror på pojkar.

@ Vilda - Tack och stort grattis till Benjamin!! Verkar som om ditt TUL kanske inte var helt korrekt. I vilken vecka gjorde du sista med Benjamin?

@ protea - hoppas du får en toppensemester. Vilken lyx att ha man med familj i ett land som Sydafrika! Jag var där för kanske åtta år sedan och älskade verkligen landet så jag är avis!

@ MCL - måste bara fråga angående ditt barns matvanor som liten. Åt hon puréer, eller var det bara mat hon kunde äta själv, i bitar typ? Anledningen till att jag undrar är för att mitt barn vägrade mosad mat, några veckor kunde vi få i henne motsvarande en kvarts burk om vi blandade med banan. Så hon satt också och åt själv, typ pasta, majs, blodpudding, ägg, korv, fiskbullar och massa sånt som egentligen är för salt. På stan när "alla" andra tog fram barnmatsburkar tog vi fram ett kokt ägg, pasta och lite morötter Hon äter föresten fortfarande inte mosad eller blandad mat.

• Vilda Tiger

Jul1
    Nej, det var inte korrekt vare sig med Lyckeli eller Benjamin. Jag gjorde sista tul;et i v 37, jag trodde de skulle göra ett i v 40 också men jag träffade en skitdoktor då som bara kollade mängden vatten inför en ev igångsättning. Han var katastrof, så jag fick några dgar efter träffa en annan läkare som tack och lov inte bara skämtade bort mina krämpor. Enligt min bm skulle läkaren jag träffade först gått i pension för hundra år sedan. Hon bara skakade på huvudet då jag sa vem det var, haha!

• Protea

Go'morron!
    Jag kan visst inte halla mig borta! Aker inte till Heathrow forran vid 3 sa jag har u lite tid kvar!

Jul1, jag har blivit radd att hoja doser om jag har fatt 3 liknande resultat jag ligger fortfarande pa samma doser som jag hojde till ganska snart, tar ca 2 enheter mer till frukost, lunch och middag men har blivit tillsagd att jag kan rakna med drastisk hojning runt vecka 20....ar vecka 19 precis imorgon sa gar da in i vecka 20 sa det galler att vara beredd och inte stressa nar det hander tanker jag!

Jag gillar inte heller att fa kanningar nar jag jobbar, vet att det kommer att bli tufft nar terminen startar igen den 2a september men det ar bara att bita ihop!

Det politiska laget i Sydafrika ser inte sa bra ut sa jag vet inte hur lange jag kommer att ha familj dar. Det lutar lite at att det blir som Zimbawe sa min man onskar hellst av allt att hans foraldrar pensionerar sig i Europa. Nar de var har forra aret sa akte vi buss och tag - de var chockade att vi kunde gora det utan att bli anfallna....tog en prommenad i vara parker pa eftermiddagen och de kunde inte slappna av, undrade om det verkligen var sakert. Min man vill visa mig en blandning av det Sydafrika turister normalt ser och det som han kallar 'riktiga' Sydafrika for att jag ska fa en balanserad bild. Ska bli mycket intressant!

En fraga till er alla - hur manga TUL gor man pa diabetiker i Sverige och i vilka veckor?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare