• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • jul1

Vilda - usch för dåliga läkare! Tycker man borde få göra ett sent TUL om barnet innan var stort.

Protea - just det, vecka 20 var det. Och jag är i vecka 20 alldeles strax, så det kan ju stämma att jag behöver höja nu. Får ta mod till mig och höja ordentligt och se till att alltid ha dextrosol med mig, och kolla bs ofta.

I Stockholm satsar de på att göra TUL vecka 28, 32 och 36. Vid eventuella misstankar om stort/litet barn så görs ett ytterligare vecka 38 eller senare. På slutat som diabetiker går man de sista veckorna och gör CTG en gång i veckan (reggar hjärtaktivitet).

Jag har följt Sydafrika en del, och Zimbabwe, otroligt komplexa länder. Jag har också förstått det som att det blir värre och värre och av den bilden jag har så förstår jag verkligen att din man vill ha sina föräldrar till Europa. Men, oh, så fascinerande och fantastiskt jag tyckte landet var. Vill definitivt åka dig igen!

Önskar dig verkligen en trevlig resa!!

• Protea

Tack Jul1, jag alskar att resa och har rest mycket och tycker det ska bli jattespannande att resa dit! Angaende TUL sa ar det precis lika har i England, jag har TUL bokade den 19 oktober, 18e november och 16 december. Spannande! Jag har sen forra veckan borjat kanna bebisen sparka och ar helt faschinerad!!!

• kim86

Någon som kommer ihåg om de fick sänka sina doser sent i graviditeten. Min läkare sa att ofta så stabiliserar sig höjningarna iaf i v 35, men jag har fått sänka doserna nu hela denna veckan o är bara i v 33. Är inte det för tidigt?, Jag är som sagt jätte tacksam att slippa få höja, knappt höjt alls mycket, förutom frukostdosen. Men jag har hört att om man sänker doserna mycket innan så är det tecken på att moderkakan fungerar sämre.
    Jag ska på flödesmätning på tisdag, tycker ni jag kan vänta tills dess eller ska jag kontakta dem innan? 

• TurkiskPeppar

Hej alla! Nu har jag också semestrat färdigt och hittat tillbaka till familjeliv Var hos BM idag och mätte magen för första gången. sf var 25 cm, vilket visst var strax över normalkurvan. Fick även höra hjärtljud... alltid lika mysigt 8 september ska jag göra mitt första TUL, ska bli riktigt spännande att se hur stor skrutten beräknas vara då, även om deras beräkningar inte verkar helt pålitliga.

På måndag börjar jobbet igen och jag börjar redan nu oroa mig för hur jag ska orka med alla låga värden där igen. Hade mycket mer problem med känningar när jag jobbade innan semestern än vad jag har haft nu när jag varit ledig. Jag har inte tid att äta så ofta och förhindra låga värden när jag är på jobb, och när jag väl får en känning så får jag så fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte kan jobba ordentligt innan bs stigit igen. Frustrerande! BM tyckte jag skulle söka havandeskapspenning. Men ingen annan som varit gravid på mitt jobb har gjort det. Om det är diabetesen som ställer till det och inte mitt arbete, borde då inte en sjukskrivning vara lämpligare än havandeskapspenning?

För övrigt njuter jag för fullt av att få känna skrutten sparka allt oftare och kraftigare! Igår fick min man känna rörelser för första gången. Så mysigt!!!

• Maddie72
    TurkiskPeppar skrev 2010-08-13 21:37:18 följande:
    Hej alla! Nu har jag också semestrat färdigt och hittat tillbaka till familjeliv Var hos BM idag och mätte magen för första gången. sf var 25 cm, vilket visst var strax över normalkurvan. Fick även höra hjärtljud... alltid lika mysigt 8 september ska jag göra mitt första TUL, ska bli riktigt spännande att se hur stor skrutten beräknas vara då, även om deras beräkningar inte verkar helt pålitliga.

På måndag börjar jobbet igen och jag börjar redan nu oroa mig för hur jag ska orka med alla låga värden där igen. Hade mycket mer problem med känningar när jag jobbade innan semestern än vad jag har haft nu när jag varit ledig. Jag har inte tid att äta så ofta och förhindra låga värden när jag är på jobb, och när jag väl får en känning så får jag så fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte kan jobba ordentligt innan bs stigit igen. Frustrerande! BM tyckte jag skulle söka havandeskapspenning. Men ingen annan som varit gravid på mitt jobb har gjort det. Om det är diabetesen som ställer till det och inte mitt arbete, borde då inte en sjukskrivning vara lämpligare än havandeskapspenning?

För övrigt njuter jag för fullt av att få känna skrutten sparka allt oftare och kraftigare! Igår fick min man känna rörelser för första gången. Så mysigt!!!
    Härligt med BM-besök och lyssna på hjärtljud. Jag arbetar som lärare och min diabetesläkare ska faktiskt sjukskriva mig fr.o.m. då eleverna börjar. Hon tycker inte jag ska arbeta med den stressen som arbetet och blodsockertagandet tar. Stress leder till adrenalinpåslag och högt blodsocker. Man har ju ändå en skyldighet till sitt arbete i första hand och med allt som kan hända med bs (upp eller ner) går det ju inte att koncentrera och göra ett gott jobb. Jag låter ju alltid eleverna gå före och det fungerar ju inte i alla lägen då känningar och dyl kan hända. Sedan är det känsligare ju längre gången man är i graviditeten. Hoppande bs och olika doser hit och dit. Nej jag har äntligen accepterat att det blir sjukskrivning i 3 månader, så nu känns det bara skönt.
  • harvärldensunderbarastefamilj

kim- vet tyvärr inget om sänkning av insulin i slutet av grav, men har märkt de senaste dagarna att jag måste sänka både lunch  o middagsdos har haft några onödiga känningar pga för mkt humalog. Tar samma doser som innan nu några extra enheter vid mellanmål bara.

maddie- låter bra att du skall bli sjukskriven nu så du kan ta hand om dig o magen bara =)

turkisk- tycker det verkar konstigt att du inte skall bli sjukskriven om BM inte tycker du skall jobba... Får man fråga vad sf är? Skoj o ha dig tebax här i tråden iaf! =)

protea- vilken v e du i nu?

ego har känt som nervtråd i kläm några ggr nu i kväll ca en dec nedanför naveln hmm undrar om det var bebbe eller någe annat  =)

• Vallmoblomman

Turkisk peppar, försäkringskassan är mycket generösa mot gravida diabetiker en av de få förmåner man har av denna eländes sjukdom!

För att peppa oss mitt i alla konstiga bs-värden, någon som har fler fördelar med att ha diabetes? Själv gillar jag alla ultraljud som erbjuds till oss medan överiga bara får ett eller kanske två.

• MCL

Kim 86> Jag fick sänka mot slutet, men det var nog lite senare än där du är nu. Till mig sa de att det var vanligt för att moderkakan börjar ha gjort sitt mot slutet, men jag vet inte riktigt. Dock tog det till efter förlossningen innan jag var helt återställd.

JUL1> Haha vad festligt med ungen. det var samma för oss - hon vägrade pureer och liknande. Hon skulle äta själv. Hon gillar heller inte mixad/mosad mat nu heller. Aldrig gott smörigt potatismos som vi gör till henne, till exempel (jag tror alltid att hon ska ha ändrat sig!). Det enda som går är korvstroganoff med ris - då kan vi blanda ris och sås. Inte annars. Rent och var för sig ska det vara - och "stort". "NEEEJ! Inte liten kasi - toool" (Nej, dela inte potatisen i bitar jag ska äta hela). Osv. Fast Hipp på burk går ff bra (äppelmos). Det är nog det enda. Välling vägrar hon också - i morse provade hon för första gången på över ett år. Babysemp i flaska gäller fortfarande till kvällen (och alltid annar med om hon fick som hon ville).

• harvärldensunderbarastefamilj

vallmo- fördelar kan vara svåra att hitta men kan väl tycka att det e fantastiskt att ha så bra koll på kroppen o alla dess organ. Annars så vetesjutton =)

• TurkiskPeppar

Maddie: Ja jobbar som förskollärare, så det är ju lite samma för mig. Sätter jag mitt bs först så blir barnen lidande, vilket känns helt fel! Men jag vill verkligen inte riskera något för min bebis på grund av jobbet heller! Stressande minst sagt. Får kanske ringa och prata med min vanliga bm om någon vecka när jag känt på jobbet lite mer igen. Hade inte min vanliga bm nu i fredags. Min vanliga har aldrig nämnt havandeskapspenning utan har pratat mer om sjukskrivning, vilket känns naturligare i vår situation.

villhabarnigår: SF är ett mått på hur stor livmodern är. De mäter med måttband utanpå magen för att ha koll så att magen växer som den ska.

Håller med om att alla extra ultraljud är en klar fördel med diabetes Jag har en gravid kollega som är sååå avundsjuk på mig för mig.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare