• jul1

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu har jag tjuvläst i tråden ett tag utan att logga in. Jag väntar mitt andra barn i januari och är således i vecka 19. Från förra graviditeten kommer jag ihåg MCL. Jag födde då i juli så vi gick ganska parallellt. Vilda Tiger är också bekant men hon var visst lite snabbare med barn nummer två

Sista HbA1c:t vet jag faktiskt inte vad jag hade, men innan dess har jag legat på typ 5,1 eller runt där och räknar med att jag fortfarande ligger där någonstans.

Jag har gjort CUB:en och fick en risk på 1:3700. För de ovanligare trisomierna gav läkaren mig inga siffror.

För övrigt går jag stadig upp i vikt, i princip oavsett vad jag äter men jag hoppas att jag inte går upp 29 kilo som förra gången. Alla kilon försvann på några månader så inte för den sakens skull, men det var ju så tungt att vara tung helt enkelt

@ MCL
    anledning till att jag fick tummen ur och logga in är för att jag också blev totalt insulinresistent förra gången, och jag kommer ihåg att det i princip var vi två som var det. I slutet tog jag ungefär 100ie insulatard och ytterligare 100ei novorapid per dygn. Kommer ihåg att jag hade middagsdoser på 60ei. Helt sjukt. Jag sitter och "väntar" på min insulinresistens. Jag har redan höjt mina doser med mellan 25 och 100%, alltså typ frukostdos från 5 till 10ei, middag från 8 till 14 ei. Med andra ord har jag antagligen stor höjningar att vänta. Är i vecka 20 nästa vecka, så nu är jag beredd på att det kan smälla till.
    Du kanske tycker du orerar om din förra insulinresistens, men jag vill verkligen jättagärna höra som har vart och är i samma sits!!!
    Jag åkerkommer med rapport om hur det går med min!

Lycka till med alla graviditeter!!

• jul1

MCL: Grattis till dig också förstås!!  Känns rätt lagom med 2,5 år mellan.
    Mm, i vanliga fall hade man ju dött på fläcken om man tagit 70ei till frukost. Har faktiskt ingen koll alls på när jag fick min stora höjningar förra gången. Antar att de kan se hos specen men annars tror jag att jag ska rota fram mina gamla bs-böcker. Har de sista kvar iaf.
    Jag fick ett stort barn trots ett HbA1c på som högst 5,2%, TUL som endast visade på +7% och födelse några dagar innan bf. Hon vägde över 4,4 kilo och lade sig på två vikt- och längdkurvor över medel. Hon var sannolikt stor med tanke på min diabetes då hon sakta men säkert krupit ner på alla kurvorna. Nu ligger vikt och längd stadigt precis under medel och huvud två kurvor under (huvudet låg på medel när hon föddes). Min läkare sade bara att det är sådant som händer. Vissa kan sköta sig exemplariskt och få stora barn medan hon haft patienter som slarvat och haft högt HbA1c och ändå fött normalstora barn.
    Men du fick väl ett barn närmare medelkurvan har jag för mig att jag läst någonstans?

• jul1

kul, jag är också 36, en månad yngre än villhabarnigår =)  

jag är inte lång, utan medel så hon var större än hon borde varit. iofs är min sambo lång men har var mindre än jag var när han föddes så, ja, vad vet man egentligen. det är ju egentligen bara spekulationer. min personliga tro är dock att hon blev större pga min diabetes. det är inget jag har dåligt samvete över eller så eftersom jag skötte mig och gjorde så gott jag kunde.

efter födseln så var jag direkt tillbaka till mina pre-gravdoser som jag hade efter ett hårt träningspass, mao lite lägre än normaldoserna. från sammanlagt ungefär 200ei per dygn till ungefär 50ei per dygn.

vad duktig du är protea som gått ner så mycket för några år sedan!!

jag är (var) normalviktig, på kanten till överviktig. nu i vecka 19 har jag gått upp 8kg. förra gången gick jag som sagt upp 29 kilo, men det var ingen som sade något om det. vi konstaterade mest vad jag vägde, förde in det i journalen och sedan var det inget prat om det. jag fick intrycket av att det inte gör så mycket om (normalviktiga)diabetiker går upp relativt mycket, då det är en bieffekt av att kämpa för ett lågt bs.

angående amning så helammade jag knappa fyra månader och jag hade inga större problem med bs-fall. dock lade jag ut dextrosolpaket på alla ställen jag kunde tänkas amma. men jag vet andra som verkligen haft jättefall när de ammat.
    under födseln så kollade vi (jag eller sambon) bs en gång i timmen. jag hade en låååång förlossning men jag åt väldigt sparsamt. eftersom det efter ett tag bedömdes som risk för snitt så fick jag inte äta eller dricka under de sista sju timmarna, innan de äntligen snittade mig.

• jul1

@ protea
    just det, det var du som bor i London, eller någonstans i UK va?

härligt att känna bebisen röra på sig! jag kände lite förra veckan som jag var säker på var bebisen men sedan ingenting. börjar längta efter lite småkickar måste jag säga. förra gången kände jag relativt sent också men det känns liksom betryggande att känna att det finns någon i magen.

hm, låter faktiskt som om det kan ha vart en sammandragning du hade i tisdags. iaf beter sig min livmoder precis så. om jag ligger under en sammandragning blir det mer och bulligare på höger sida och så försvinner det när jag ställer mig upp.

alltid kul med UL! gör ni alltså två stycken, ett för att kolla hjärtat och vad kollar dem på det "vanliga" UL:et?

själv har jag rutin-UL, eller daterings-UL som mina läkare säger, nästa vecka. då blir det bf-datum och förhoppningsvis ser vi kön också. hur gör ni andra, kollar ni vad det ska bli?
    är dock lite nervös för att jag ska få ett tidigare bf-datum än jag "vill" ifall det blir planerat snitt den här gången. kan man vägra att snittas en vecka innan bf för att man vill ha en 2011 istället för en 2010
    mitt bf borde hamna mellan 7 och 15 januari, rent rimligt. vår egen beräkning är 8-10 jan.

jag är tjänsteman så jag jobbar dagtid måndag till fredag. förra gången gick jag prick två veckor innan bf och tänkte jobba till jul ungefär den här gången (förutsatt att allt är okej förstås).

hur länge har ni andra tänkt jobba innan bf?

• jul1

Jaha - nu verkar det vara höjning på gång igen. När ni andra höjer era doser, vågar ni fläska på på en gång eller tänker ni att det kanske är tillfälligt och mesar lite? Tycker det är så svårt, jag avskyr att ha lågt blodsocker, särskilt när jag jobbar. Känns som om man behöver fungera då… Och samtidigt vill jag ju absolut inte ha för högt.

Jag tror också på en pojke föresten! Rapport kommer efter RUL nästa vecka. Lustigt att så många tror på pojkar.

@ Vilda - Tack och stort grattis till Benjamin!! Verkar som om ditt TUL kanske inte var helt korrekt. I vilken vecka gjorde du sista med Benjamin?

@ protea - hoppas du får en toppensemester. Vilken lyx att ha man med familj i ett land som Sydafrika! Jag var där för kanske åtta år sedan och älskade verkligen landet så jag är avis!

@ MCL - måste bara fråga angående ditt barns matvanor som liten. Åt hon puréer, eller var det bara mat hon kunde äta själv, i bitar typ? Anledningen till att jag undrar är för att mitt barn vägrade mosad mat, några veckor kunde vi få i henne motsvarande en kvarts burk om vi blandade med banan. Så hon satt också och åt själv, typ pasta, majs, blodpudding, ägg, korv, fiskbullar och massa sånt som egentligen är för salt. På stan när "alla" andra tog fram barnmatsburkar tog vi fram ett kokt ägg, pasta och lite morötter Hon äter föresten fortfarande inte mosad eller blandad mat.

• jul1

Vilda - usch för dåliga läkare! Tycker man borde få göra ett sent TUL om barnet innan var stort.

Protea - just det, vecka 20 var det. Och jag är i vecka 20 alldeles strax, så det kan ju stämma att jag behöver höja nu. Får ta mod till mig och höja ordentligt och se till att alltid ha dextrosol med mig, och kolla bs ofta.

I Stockholm satsar de på att göra TUL vecka 28, 32 och 36. Vid eventuella misstankar om stort/litet barn så görs ett ytterligare vecka 38 eller senare. På slutat som diabetiker går man de sista veckorna och gör CTG en gång i veckan (reggar hjärtaktivitet).

Jag har följt Sydafrika en del, och Zimbabwe, otroligt komplexa länder. Jag har också förstått det som att det blir värre och värre och av den bilden jag har så förstår jag verkligen att din man vill ha sina föräldrar till Europa. Men, oh, så fascinerande och fantastiskt jag tyckte landet var. Vill definitivt åka dig igen!

Önskar dig verkligen en trevlig resa!!

• jul1

Kim 86 - angående moderkakan. "för hundra år sedan", som min läkare sade, så var det en indikation de gick på för att starta förlossningen. Jag vet att jag sänkte lite grann strax innan jag födde sist, men det var det lilla och min förlossning startade spontant.

MCL - vet att du går på Danderyd. Sist jag var gravid, så gick jag precis som nu på KS, och där gjorde man iaf "bara" CTG en gång i veckan på slutet. Inte tal om någon sjukskrivning utan jag gick på föräldraledighet två veckor innan BF.

En allmän fördel med diabetes tycker jag är att man får en grundlig hälsokontroll minst en gång om året. Det är inte direkt ovanligt att "vanligt" folk inte ens kollat blodtrycket på 20 år medan vi regelbundet kollar alla de viktiga sakerna för en god hälsa som blodtryck, blodfetter, sköldkörtel, vikt och vad man nu mer kollar.

• jul1

LejA - Stort grattis!  Formell inskrivning hade jag inte förrän i vecka 17 den här gången   Första besöket hos BM och läkare hade jag dock lite tidigare.
    Vart bor du, alltså vart kommer du gå på kontroller någonstans?

Jag har också precis gjort UL. Rutin-ultraljudet. Allt såg bra ut. BF 6 januari och mest troligt en liten tjej.
    Är helt slut nu. Herregud, jobba, hur ska jag orka resten av dagen!?

• jul1

kim86 - mitt förra barn var över 4400. Det slutade med akutsnitt men det hade inget med storleken att göra. Vilda fick ju en relativt stor son för två månader sedan som hon födde vaginalt (om jag inte missat något). Jag har en kompis som fick en dotter på över 5kg vaginalt utan problem. Känner en annan som fick planerat snitt då tvåan beräknades bli stor. Det jag försöker säga är att allt är väldigt individuellt så det är nog helt rätt av dig att bara vänta och se!

LejA - Tror DS är ett bra val. Jag födde på KS sist och det sög fett, för att låta lite pubertal. Tyvärr passar upplägget på spev-mvc mig mycket bättre på KS. Att jag gillar personalen där och att jag bor precis vid KS är också bidragande faktorer till att jag föder där igen. Jag försökte få föda på DS men i så fall skulle jag vara tvungen att byta spec-mvc så jag fick dem att lova dyrt och heligt att det skulle bli bättre den här gången. Vilket förvisso inte borde vara så svårt...

• jul1

cammilur - välkommen och grattis!

villhabarnigår - jag sänkte mina långtidsverkande doser ett tag. särskilt de 18 20 första veckorna tycker jag det kan svänga lite. om man äter levaxin påverkar det också doserna, iaf för mig. jag menar att om TSH är högt och jag ökar levaxindosen så måste jag sänka alla mina insulindoser.
    vilken disciplin du verkar ha!
    mitt blodtryck var 105/60 sist jag var hos bm. har alltid haft lågt blodtryck. men menar du att fostret får mindre blod till sig då? måste googla lite tror jag

en allmän fråga - är det någon som vet något om planerade snittdatum? den finns en "risk" att läkarna vill att jag ska snittas och jag har bf 6 januari. blir det en jul 2010-bebis då?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare