dunna skrev 2011-01-07 01:53:04 följande:
Hej tjejer!
Jag är gravid i vecka 12. Vägen hit har varit lång. Vi har försökt i 5 år och detta var 6:e och sista ICSI behandligen. 1 vecka innan vi fick det positiva graviditetbeskedet fick vi reda på att min mans bror hade just fått ännu ett missfall. Denna gången rätt sent missfall och det var fastställt att det berodde på trisomi 13. Några veckor senare visade det sig att det var min mans bror som hade obalans mellam kromosom 13 och 14 och för några dagar sen visade det sig att det har även min man...
Nu har jag fått tid för moderkaksprov om knappa 2 veckor.
Jag har inte googlad mycket om detta och vill absolut inte göra det för jag mår redan tillräckligt illa. jag har läst lite av denna tråden som har väckt ännu fler frågor hos mig som jag hoppas att ni kan svara.
1. Om man föder ett levande barn med trisomi 13 ,vad har barnet då för möjligheter? Hur länge kan det leva och vilket slags liv kan det få?
2. Någon skrev att de hade sett grava missbildningar vid ultraljud i vecka 12. Kan man alltid se det så tidigt eller är det olika?
3. Vet ni hur lång tid det tar att få resultatet från moderkaksprovet?
4. En kanske omöjlig fråga att svara: om ni fick beskedet att ert barn hade full trisomi 13 under graviditeten skulle ni välja att fortsätta eller sluta graviditeten?
Hoppas ni kan hjälpa mig med frågorna.
jatteledsen att hora att du hamnat i denna situation! kan verkligen sympatisera bade med trisomi-situationen och med att ha behovt ga igenom sa manga icsi, da vi har en liknande situation. har inte traffat pa nagon annan med denna problematik efter ivf/icsi tror jag, de flesta verkar drabbas av antingen eller, och det kanns ju mer an lovligt javligt nar man ska drabbas av bade och!
men det finns val inget i nulaget som tyder pa att ert barn skulle ha trisomi 13 vad jag forstar? sa det finns val skal att hoppas att det ska vara i sin ordning fortfarande?!
vi hade ju ett barn med trisomi 18, och jag har inte koll pa skillnaden sa kan inte uttala mig och chanser etc. det ar valdigt olika ocksa hur allvarlig trisomin ar, om den ar hel eller bara partiell. ofta har barn med trisomi missbildningar ocksa, eller de sager att missbildningar ar ofta ett tecken pa att nagot annat ocksa ar fel. var son hade halva mag/kroppsinnehallet utanpa kroppen inklusive de mest vasentliga organen, sa mycket grava missbildningar, vilket i sig var skal nog for doktorn att rekommendera abort - eller sa far man gora valdigt omfattande operationer vid foseln med mkt daliga odds.
nar sen trisomin blev bekraftad ocksa (full trisomi 18 - fast inte genetisk utan en 'olycka' vid befruktningen - jag har haft en massa funderingar kring om detta kan ha med icsi-behandlingen att gora) var det sa klart det kunde vara att hoppet var ute. men det finns en massa olika varianter och grad av trisomi som sagt. det enda som gor det 'lattare' i vart fall kan val vara att det var en sa pass tydlig diagnos och att vi sag missbildningarna med vara egna ogon, annars hade jag nog funderat pa om de gjort nagot fel anda i testerna...vi gjorde fostervattensprov och fick svaret dagen efter - da var diagnos var sa klar - hade det daremot varit mindre klart hade det tagit langre tid da de hade vantat ut alla provsvar for att utesluta det enda efter det andra. daliga svar kommer ofta snabbare alltsa.
inte sa upplyftande historia direkt, men som sagt det behover ju inte alls handa er!
styrkekram till dig!