• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

mariatösen skrev 2010-09-08 17:09:31 följande:
    Om du ahr dåliga järnvärden, mamsie, och inte tål järnet, uppenbarligen, stå på dig om sprutor. Det verkar vara en kostnads-fråga för vården. Men vad kostar det inte om det blir problem för dig?
    Jag tänker detsamma. Men nu verkar det som om jag tål Duroferon om jag tar det som efterrätt på middan. Förhoppningsvis så tar jag upp tillräckligt av det järnet trots att det är tillsammans med mat. Annars får de väl ge mig injektioner - med risken att magen ballar ur av det också! (kollade i Fass). 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    BÅsaK
    haha, du är för skön. Låter som att din gubbe har en lika vass kärring som min gubbe
    Hur går det att mjölka kossorna mm? Jag kan knappt böja mig ner utan att magen protesterar och illamåendet gör sig påmind, och jag är bara i 25:e veckan

Happiness
    jag hade aldrig i livet gått vidare till FVP med de siffrorna! Men å andra sidan är tex DS ingen katastrof i min värld, däremot är sen abort eller sent missfall en katastrof för mig.
    Tyvärr är DS en katastrof i min mans värld och inte ens risken 1:1miljon skulle räcka för honom. FVP eller CVS är det enda som gäller för honom. Tyvärr... 
     Blev du klokare nu? Näh, tänkte väl det   
  • Mamsie
    milk and honey skrev 2010-09-08 21:46:54 följande:
    Synd att man inte kan få ett par påsar blod som jag fick på bb De blev man inte dålig i magen av och de hjälpte upp de betydligt från 67 i hb till iaf 95..
    Nu har jag kämpat mig upp till 130 efter 4 månader och bara med hjälp av leverpastej och blutsaft.. fast då har jag ju haft bebben utanför magen och då funkar ju blutsaft

ps.. de var bara en ofarlig cysta jag hade i bröstet, som de tömde idag NU väntas mammografi som extra säkerhetsåtgärd..
    JÄSS! 'knyter näven och drar ner i en bestämd gest' 

• Mamsie
    Galileo skrev 2010-09-08 22:15:04 följande:
    Har BIM, typ nu. Alla mina symtom är också borta och har varit de ett par dagar. Lite spännande är det...
    Då hoppas vi på att det fortsätter att vara "inte"  
    Happiness skrev 2010-09-08 22:24:26 följande:
    Mamsie: Jag läste någonstans att inte ens FVP är 100 procentigt (tänkte på mannen din).
    Det måste väl vara hundraprocentigt på DS om de har odlat kromosom nr 21?!  
    Men fostervattensprov/moderkaksprov kan inte visa på något annat än det man letar efter, och det är ju bara kromosomerna 13, 18, 21 och könskromosomer man studerar så man har ingen aning om hur de andra kromosomerna mår, eller barnets hälsa i övrigt! Då är det bra att göra rutinultraljudet så man ser hjärna, hjärta, diafragma osv.  
  • Mamsie
    kaakis skrev 2010-09-09 08:08:08 följande:
    Hej Alla,
    Jag är förkrossad.......Gråter...3:e missfallet, mår fruktansvärt dåligt. Dessutom har jag blivit (tycker jag) blivit misshandlad rent psykiskt av 2 läkare under två dagar.

Började i tisdags då jag fick bruna flytningar, fick då panik då mina andra två MF började också på det viset. Tog min väska och stack till akuten, och det visade sig att jag inte var gravid och läkaren kunde inte se något. Läkaren var fruktansvärt nochalant och medans jag grät och försökte få fram vad som kunde ha hänt stod hon bara iskall och tittade på mig och sade vara vet ej, vet ej.......vidare så frågade hon mig om hur jag kunde vara säkert på att jag ens någonsin var gravid...för att sedan slänga ur sig ifall om jag hade haft ägglossning.......när jag berättade att jag har stenkoll på det + att jag gjorde 2 gravtestet sade hon fortfarande i sin iskalla ton...den dog väl på en gång.....Men allt jag försökte få fram var varför jag inte fick ut det på en gång, varför jag fortsatte med det i ytterligare två veckor men icke...
    Morgonen efter en sömnlös natt ringde jag till den kliniken jag brukade gå och bad och böna att få en tid hos en läkare som kunde ta sig tid att lyssna (då min var ej så kommunikativ) .....fick komma samma dag men den där jäveln till läkare... satt bara och babblade att jag är gammal, det finns inget att göra......medicinen jag fått från min läkare var bara skrock....utan att ens försöka ta reda på vad som hände..mig.
    Det slutade med att jag gjorde någonting som jag aldrig i hela mitt liv har gjort, gick därifrån medans han pratade och sade till han innan jag lämnade rummet att det enda jag ville var bara att ta reda på vad som hände och en undersökning om att allt ser ok i min magen så att jag inte behöver skrapa eller något..lämnade min man kvar där med honom och smällde igen dörren så att nästan hela huset skakade...vet ej vad som flög i mig........men innerst inne ångrar jag det inte för att han var ett svin..
    Jag borde ha hållit mig till min läkare för att hon må vara inte så kommunikativ men hon försöker iallafall hjälpa till.....

Känner mig rent hysteriskt och vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. Jag och maken lägger ner detta under några månader då antagligen min kropp inte orkar med detta längre.
    Skall försöka gå på undersökning efter att jag slutat blödit för att se att allt ser ok ut efter det, men jag måste försöka hitta någon som är bra och villig att hjälpa till.

Kram
    Jamen, det var det jääääävligaste! GAAAH så arg jag blir Skrikandes

Läkare på gynakuten kan vara ganska nonchalanta, och man har lärt sig att inte förvänta sig mycket annat, tyvärr. 
    När jag hade småblödningar i början av denna grav. så fick jag en akuttid till en Göteborgs Kvinnoklinik och bemötandet var totalt annorlunda mot det jag fått på gynakuten Sahlgrenska. 

Men den läkaren som du fick en tid till - han borde ha lite mer vett i skallen! Så otroligt klantigt! 
    BRA GJORT när du bara reste dig, sa ett par sanningens ord och bara gick. 'applåderar' 
    Jag önskar att fler (däribland jag) hade mod nog att göra detsamma som du gjorde. 
    DU ÄR MIN IDOL! {#emotions_dlg.flower}  

Hoppas du får den hjälpen du har rätt till - och att du orkar samla dig för att orka söka upp den.  
  • Mamsie
    annbom skrev 2010-09-09 09:57:12 följande:
    Duoferon funkar för mig också och du kan ju ta två tabletter om dagen om järnvärdet är riktigt dåligt. En efter frukost och en efter middagen. Ta lite druvjuice också så blir det lättare att ta upp järnet.
    Mitt hb hade gått upp från 104 till 107  
    Så tydligen tar jag upp järn från Duroferonet även om jag tar det direkt på maten. 
    Sköööönt!  

Spec-MVC-besöket i övrigt (förra veckans siffror kursivt)
    Blodtryck 125/80 (130/80
    Blodsocker 7,4 efter frukost (vet ej)  
    Urin 0 (1
    Vikt 70,2 (70,8
    SF-mått 24 (-)

Åh, så lättad jag är!  
  • Mamsie
    Schäfer skrev 2010-09-09 10:17:53 följande:

Hej,

jag hittade hit via "Gravid 40+" och undrar om man får vara med här...är "bara" 37 år!?

'petar på'  Verkar ok. Vad säger ni quinntimmer? 
    Japp, självklart är du välkommen! 
    Kul med ungdomar i tråden  
  • Mamsie

Gammal kärring på tjocken = ÄD eller Pergo? 

Inte en enda inom mödravården här i Göteborg har frågat om jag gjort ÄD eller fått annan hjälp. Inte en enda!
    Så det känns knepigt att ni andra får den frågan...  
    Men ändå förstår jag att folk undrar, för det är ju fantastiskt att vi för det första vill ha barn fast vi inte är tjugenåt längre, och att vi dessutom blir gravida

Halvåret innan jag blev gravid så var jag öppen med att äggdonation kan vara ett sätt för oss, om det inte funkar på egen hand.
    Jag tycker det är viktigt att man inte hymlar med saker som faktiskt är en del av livet idag - oavsett om det handlar om barnlängtan, psykisk ohälsa eller erfarenhet av missbruk.
    Öppenhet hjälper oss alla att bli av med fördomar och dess effekter  

• Mamsie
    Druvjuice
    Vilken sort? Hur mycket C-vitamin är det i den? 

Jag tar 1g C-vitamin tillsammans med järnet. Dessutom tar jag 5mg Folsyra och 1mg B12 dagligen. Och en multivitamin-mineral-tablett. 
    Har kollat så inget krockar eller blir för mycket, man ska ju se upp med att man inte får i sig för mycket av ex A- eller D-vitamin som gravid.

• Mamsie
    Bossan1967 skrev 2010-09-09 17:07:12 följande:
    Själv börjar jag tro att det inte blir nåt!
    På jobbet är det två (unga) gravida, jag skulle kunna vara deras mamma!
    Känner mej såååå gammal ;(

Ja ja men så tänker jag på mamsie och då tänds ett litet hopp igen!

Kramar alla vare sej ni behöver eller ej!
    Så härligt det känns att kunna ge hopp genom att "bara vara". Tack! 
    Jag förstår att det är jobbigt att se andra, mycket yngre, med mage  
    Ge inte upp förrän vid 48. Tummis? 
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5