• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Testcoola vs Testoholics. 
    Den här tråden innehåller ALLT!  

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Hej tjejjer! 
    Hastig rapport:
    Allt väl. Är i stugan. Njuter. Trött efter sömnlös natt. Solsken. Köpt blomsterlökar, bl a papegojtulpaner.
    Ha det!
    //  

• Mamsie
    Hej tjejjer, damer, quinntimmer, kossor och kärringer! 
    Skön söndag? Här är det soligt Solig . 
    Maken har klängt på taket hela dan igår och idag. Jag o fyraåringen slipar stolar som ska målas om.
    Lillebror i magen ser till att han inte glöms bort  

Fosterdiagnostik,
    jag tänker som sinnesro: neuropsykiatriska diagnoser är ofta jobbigare än tex DS. Men så finns ju de andra trisomierna: 13 & 18 som jag inte känner till men tror kan vara skitjobbiga!?
    Maken har dock "DS-skräck" så för vår del är det ordentlig diagnostik (istället för kalkyler) som gäller - och jag har också fått ta ställning för abort om det skulle visa sig vara DS. Tyvärr! 
    Ang risken med fostervattensprov/moderkaksprov så var jag skitnervig första gången. Denna gången så var jag lugnare. Knäppt med tanke på att missfallsrisken är densamma. Men med en god erfarenhet i ryggen så... 
    Dessutom är risken för de kromosomfelen större ju äldre man är. Jag var 42 då. 46 nu. Stor skillnad i statistiken, tyvärr. Jag tror DS-risken vid 45 är ca 4-5%, mot kanske 1% vid 40? 

• Mamsie

Hej tjejjer! 

Sitter och läser ikapp i tråden. Mycket pladder som vanligt. Gôtt!

Mediciner och graviditet/amning,
    http://www.janusinfo.org/ är min "bibel" när jag är på tjocken eller ammar. Läkarna på Antenatalen på SU slår i den. Kolla Läkemedel och fosterskador www.janusinfo.se/gravreg/  och Läkemedel och amning www.janusinfo.org/v/Lakemedel-och-amning/

Fass för sjukvården skriver om Betapred
    Graviditet  (Läs mer om graviditet)
    Kategori C. BETAPRED bör ges först efter särskilt övervägande under graviditet. I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspaltor, skelettmissbildningar) men dessa djurexperimentella resultat förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet.   

• Mamsie
    Happiness skrev 2010-09-07 10:31:20 följande:
    Bugar och bockar...har lagt till janusinfo till favoriterna. Ringde MVC idag och de ska snacka med läkaren. De ringer tillbaka någongång under dagen. Har haft turen att få en fantastisk BM. Håll tummarna för mig imorgon då jag ska KUB:as på Östra.
    Håller tummar! Synd att det inte var på torsdag då jag också är på Antenatalen Östra. 
    Ska ju ränna där varannan vecka nu. Kanske. Vi får se vad (det rena) urinprovet imorrn visar  
  • Mamsie

Ringde gynmottagningen idag bit.ly/medbarn   

Hemulan - listpolisen. Förpassa dig till någon av de övre listorna snart igen. Jag hoppas din mens inte kommer alls på en 9 månader eller så
    Hur många dar efter BIM är du nu? Med nollsexan plussade jag nästan 2 veckor efter BIM Och här sitter han och frågar varför vuxna äter brännvarm mat  

• Mamsie
    milk and honey skrev 2010-09-07 17:39:42 följande:
    Ja hur mås de bruttan? Du  måste ta hand om er nu kram

ps.. håll en liten tumme för mig imorgon, ska ju till bröstenheten och kolla upp min knöl Obestämd
    Jag mår finfint
    Trött, huvudvärk, ont förstås - men det är sånt jag räknat med. Jag var ju inte kärnfrisk innan graviditeten heller!

Vilken tid imorrn?  
  • Mamsie
    isabell05 skrev 2010-09-07 15:06:14 följande:
    Jättefina foton Tesked Glad.
    2kg i v 24 är mer än skapligt gemigsinnero, jag kämpar nu för att gå ner de 6kg Förvånad jag gick upp på 17veckor....

Imorgon åker jag ner till Marbella och vilar mig en vecka. Tapas, Sangria, svavelbad och en god bok...och romantik naturligtvis Drömmer....jag kundde inte vara nöjdare över detta faktum.

Ha det så skönt alla fina!
    Jag har gått upp mina 12 kg på 24 veckor. Hmmh... tror det blir liiite mer än 13 kg totalt som det varit förr. 

Ha det så jättegott i Marbella. Det vackra Marbella
    Jisses så jag skulle vilja komma ner till solkusten jag med, men till den lilla underbara söta Benalmadena. Om du har möjlighet så spana in hamnen på kvällen och natten... En syn man aldrig glömmer! 

Eller Camino el Rey, kolla videon http://www.wimp.com/scariestpath/   
    http://en.wikipedia.org/wiki/Caminito_del_Rey .
    Men glöm inte säkerhetsutrustningen. Jag hade ingen... Well, jag överlevde i alla fall n

• Mamsie
    bojji07 skrev 2010-09-07 21:18:03 följande:
    Hade du testat innan men inte plussat? Jag är ju på dag 35 i min cykel och i söndags hade jag negativt på gravtest.
    Japp, testade negativt och var så sur att jag funderade på att skita i alkoholförbudet och ta mig en rejäl bläcka, men avstod. 
    En vecka senare tjatade maken på mig att testa igen. 'suck' Hallåh, jag har varit gravid 3 gånger tidigare och vet väl hur det är att vara gravid!!!! JAG ÄR INTE GRAVID OCH SLUTA TJATA!, sa jag. Men testade nästa dag igen. 
    Och se på fan, det var Plus   
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5