• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

oceanney skrev 2010-08-24 23:14:09 följande:
    Hej Asat! Har ni inte fått göra ultraljud? Det är väl lite svårt att ta ställning till FVP om man inte gjort UL? (Ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat...)

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../

KUB är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemisk screening. Testet består således av två olika prover. Först görs en så kallad biokemisk screening. Genom att ta ett blodprov på den gravida kvinnan kan man mäta förekomsten av två hormon i hennes blod; PAPP-A och fritt ß-hCG. Fem dagar senare utför man en nackuppklarning. Med hjälp av ultraljud mäts bredden på en vätskespalt i fostrets nacke. Ju bredare den är desto större är risken för att fostret har Downs syndrom. Resultatet från de båda testen vägs samman med den gravida kvinnans ålder för att ge en samlad bedömning av hur stor risken är att fostret har en allvarlig sjukdom eller skada.
    Jag fick inte göra ultraljud före, så det ul-et vid cvs eller fvp är det första får göra om man inte varit inne akut i ett tidigt skede för att kolla upp ev missfall med vul. 
    Kanske det går till på annat sätt på privata kliniker, men jag har gått i vanliga mödravården tills jag skrivits över till Spec-MVC.  
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Hemulan skrev 2010-08-25 07:39:01 följande:

Kärligt Kalaskula!

Pila - jag gillar att se 43-åringar i den listan

Hear, hear  
  • Mamsie
    Anetha skrev 2010-08-25 09:46:02 följande:
    Var i går till Barnmorskan och allt var bara bra sa hon. Hon mätte magen och sedan fick vi höra bebisens hjärtljud och det kändes verkligen lugnande och var så härligt att höra det och var starkt sa hon. Hon hade inga problem att hittta det.
    Känner att man har blivit lugnare nu efter man fick höra hjärtljudet.
    Känner oss verkligen glada.
    L♥vely! 
  • Mamsie
    Primrose skrev 2010-08-25 10:50:08 följande:
    Jag kunde inte få någon tid på Odenplan för VUL förrän om c:a två veckor och inget medicinskt råd i övrigt (ang progesteron resp Pravidel). Så jag får helt enkelt hoppas att min gyn såg rätt nu. Nu drar jag mig tillbaka litet igen, angående mina egna problem och återkommer, förhoppningsvis, när saker ser litet ljusare ut.

Men jag kommer in och grattar då och då. Glada nyheter om små nyfödda, fina hjärtljud och nya plus är det mest upplyftande och positiva som finns.
    Hoppas du inte drar dig undan för vår skull? 
    För vad vore det här för tråd om vi inte både stöttar och grattar!
    Kom gärna och gnäll och håll oss uppdaterade med hur det går för dig!

• Mamsie
    Teskedsmamman skrev 2010-08-25 15:59:39 följande:
    Här i halmstad kan man inte göra varken NUPP eller KUB. Det enda vi har att tillgå är trippeltest och fvp....

Ska man göra nåt av det andra får man vända sig till bl a Barnmorskegruppen i göteborg t ex.
    Jag gick på Barnmorskegruppen i GBG med nollsexan och då var FVP det enda jag erbjöds. 
    Konstigt egentligen med tanke på att läkaren som gjorde CVS på mig den här gången sa att hon gjort det i ca 10 år på Östra
    Nu erbjuds KUB och NUPP här med, som du redan vet.  
  • Mamsie
    mariatösen skrev 2010-08-25 17:38:24 följande:
    Ja vabra att du har så mycket humör. Med min förra man ville jag så gärna ha en trea.. och vi frösökte o försökte mellan jag var 34 - 37 år. Men det blev inget. Han var så less på mitt tjat och vårt sexliv var katastrofalt. Han fick sån prestationsångest och lade mycket skuld på mig. Vid 38 sa jag att jag ska inte säga ett ord till om barn, om du går med på en insemination.. Det gjorde han, men hans spermier var i princip döda vid det provet. Men något dog inom mig till honom.... men också för att han har ett allvarligt handikapp som han inte tog tag i. Han ville inte ha någon hjälp, inga hjälpmedel alls. Vilket blev väldigt tungt för mig. Så där blev det skilsmässa när jag var 42. Då hade jag accepterat inga mer barn. Inga mer försök.  Så denna som skulel blivit hade blivit en surprise bonus för mig. 
    Så glad att ni lyckades på egen hand få till det, hyfsat fort ändå. Va bra att inte han kom heller att det var hans spermier som var grejen för att kunna göra äggis, haha! Det kommer gå kanon med er lillgrabb.
    Mitt ex berättade idag att två på hans jobb, 45 år båda, blev förstagångs mammor i sommar!
    Jag förstår vad du menar med att något dör inom en.... Jag var sambo med en man efter att jag skilde mig från min första make. Sambon ville definitivt inte under några som helst omständigheter ha barn med mig!
    Inte för att jag ville ha barn - jag hade ju två från första äktenskapet. Men man kan väl inte vid 28 års ålder bara stänga verkstan helt för resten av livet! 
    Då dog något inom mig och jag kunde helt enkelt inte känna samma för honom som jag gjort tidigare....

Läckert med de två 45-åriga förstagångsmammorna  
  • Mamsie
    mariatösen skrev 2010-08-25 18:00:03 följande:
    Missfallet "avklarat". Känns bra inte må illa längre. Om detta väckte min bebis-längtan igen eller om det var hormonerna som spökade, men om mannen fortsätter sin ståndpunkt INTE vilja ha barn - vad gör man då?
    Skönt att det är gjort nu... men sorgligt.... 

Ja, vad gör man om mannen vägrar? Jag hade nog bytt man! Problemet är att man inte börjar ragga en pappa-to-be vid 46 års ålder precis...
    Men OM han nu blankt vägrar bli pappa igen så får han tamejfaaaan ta och sterilisera sig!  Han kan inte skvätta potenta spermier omkring sig och vägra ta ansvar för det! 
    Det kan ju inte vara kvinnornas sak att skydda sig från hans skvättar heller?

• Mamsie
    mariatösen skrev 2010-08-25 20:04:05 följande:
    HAhahaha du e för skön, Mamsie! Det som fick mig att backa lite mer, var dessutom det att jag sa att han kan ju skydda sig, särskilt om han nu har den starka ståndpunkten att han INGA fler barn vill ha, med att knyta till sädesgångarna. Men då blev han alldeles vit och sa att HAN tänkte inte göra några ingrepp i de nedre regionerna minsann.
    Tror inte jag heller tänka göra något då, som spiral eller så,....
    Detta får mogna lite... Lämna man, skaffa hund, eller tjata..... ? Tungan ute
    Sorry... ibland (ofta) är jag rakt på Skäms.

Ang Preventivmedel

Du har rätt; varför ska DU utsätta din kropp för någon av de preventivmetoder som finns idag?
    Spiral är infektionsrisk och ger ofta smärtor och rikliga blödningar. P-piller, P-stav och P-spruta är hormoner som kan ge allt från migrän och minskad sexlust till depression och viktuppgång. Minipiller, pessar mm är inte säkert som preventivmedel.
    Näpp, vill han inte ha barn så får han välja på avhållsamhet, sterilisering eller kondom

Men asch, varför tjata om det hela? Ta det lugnt, pippa (ja, han borde ju veta ev konsekvenser vid det här laget) och blir det nåt så blir det. Och om han vill backa vid en ev ny graviditet så kan du klara dig själv med ett eventuellt barn, eller hur?

... Kan någon klok människa förklara för mig varför en manlig sterilisering (som är ett yttepytteingrepp och dessutom är reversibelt) ska vara så jäkla svårt? Varför ska vi kvinnor utsätta oss för antingen större ingrepp eller kemikalier eller främmande föremål i oss?
    'muttrar surt'

Nu är läget helt annorlunda för min och makens del:
      Han är 32 och väntar sitt andra barn. Jag skulle inte gå med på att han steriliserar sig, för vem vet hur hans liv ser ut om 10-20 år? Det är inte säkert jag är kvar eller att vi är tillsammans då. Om han då skulle vilja bilda familj igen så unnar jag honom det från hela mitt hjärta ♥
      Jag är 46 och väntar mitt femte barn. Jag vet att  jag inte vill ha fler barn efter den här, oavsett om han finns med i bilden eller inte.
    Jag har fört sterilisering på tal, men konstigt nog så vill han inte att jag gör det   Så jag sätter nog in en hormospiral efter förlossningen igen - det blir i så fall min 5:e hormonspiral! Och jag älskar den - den enda biverkningen jag har av hormonspiralen är att mensen blir knapp, smärtfri och knappt märks!
  • Mamsie
    Happiness skrev 2010-08-25 20:38:09 följande:
    Men gud vad jag e snurrig...skrev ju inte det jag skulle. Jo den paniken imorse gjorde att jag ringde BM idag och frågade om jag fick komma in till läkaren på ett VUL. Hon var så himla gullig....fixade en tid på måndag till läkaren. Det finns små änglar!!!Hjärta Så nu har jag sagt det viktiga.
    Bra att du tar hand om dig!
  • Mamsie
    Happiness skrev 2010-08-26 21:34:29 följande:
    Suckar över Mona i TV...tänkte rösta på henne, men nu vet jag inte. Tycker hon svarade så konstigt på frågorna. Osäkert,spydigt och var okunnig på mycket. Svarade som hon kände sig superhotad och trängd. Började varje svar med...."det har jag ju redan sagt". Jobbigt!

Usch nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Kan för er osäkra tipsa om testet kompassen på www.svt.se. där får man ett procentuellt svar på vilket parti man sympatiserar med.
    Tycker det är lite jobbigt att hon är så osäker - men å andra sidan förstår jag det, så hårt ansatt som hon är och hur media går på om opinionssiffror. Det ser ut att bli en självuppfyllande profetia i värsta fall.

Man får komma ihåg att det inte är personval som om det hade varit presidentval - vilket man tycks glömma i media!
    Det är partiet man röstar på i första hand. En enda person i partiet oavsett vem det är kan inte fatta besluten själv. Vi har regering och riksdag som ska rösta i frågorna!
    Jag röstar för det partiet som jag tror kan ge mig och min familj störst trygghet framöver. Jag är halvt sjukpensionerad och halvt utförsäkrad. Vi är en barnfamilj. Maken är ingen höginkomsttagare. Valet är lätt för min del!
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5