• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Mamsie skrev 2010-08-08 17:32:18 följande:
    Dagens artikel:
    Kvinnor köper sexigare kläder vid ägglossning  www.expressen.se/sex/1.2087530/kvinnor-kop er-sexigare-klader-vid-agglossning
    Länk bit.ly/bxJ293
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Primrose, jobbigt med åska och strömlöst. Men ni fick några dagar bland "ogräset" i alla fall
    Hoppas ryggvärken "bara är ryggvärk". Vilket kan vara jävligt nog men när man är på tjocken så välkomnar man alla krämpor och besvär så länge de är ofarliga för lilla knyttet

Igår slappade jag hela dan och maken hämtade pizzor till oss. Härligt! Nollsexan ville ha müsli Jag som var beredd på att laga precis vad han vill ha!
    Nu känns det bättre idag. Jag behövde en pausdag helt klart! Stackars maken har sett mig krascha några gånger så han undviker det nog om han kan

Amoremio, än finns det hopp
    Jag förstår fortfarande inte hur jag blivit med barn med 4,9 i AMH! Det måste ha varit Rosenroten och snålandet med koffein som gjorde det. Och sex

Pippfrekvensen:
      Det är ingen idé att vänta på att äl-stickan säger GO! Då kan det vara för sent. Simmarna ska ligga färdig och lura på ägget när de släpper.
      Dessutom kan spermierna vara för gamla (mer än 2-3 dagar) och gör ingen större nytta i alla fall - om det inte är dopade små ettriga förstås...
      Så regelbunden sex (3 ggr/vecka) från mensslut till mensstart är det enda säkra sättet att pricka in det. Eller om man känner sin kropp mycket väl så kan man kanske lata sig fram till dag 9-10 eller så...

Kort cykel är ingen garanti för at man har äl tidigt. Man kan ha äl sent, kort lutealfas och kort cykel som jag hade! Med äl på dag 16-18 kan det vara taskigt läge att lägga av dag 15 om man har otur. Enda sättet att veta med säkerhet att ägget har släppt är att tempen går upp! (eller blodprov)

Att pricka in vid ett tillfälle händer vem som helst - fråga tonårstjejjerna som en gång släppt till utan skydd och sedan står där som fågelholkar och undrar hur de blivit gravida.
    ... eeeeh, du har haft sex kanske? Skrikandes Det är inte antalet satser som bygger ett barn!
    Men ju äldre vi blir, mindre fruktsamma är vi och desto fler tillfällen måste ges de små äggen och spermierna.

PIPPA PÅ! Man vänjer sig. HAN vänjer sig
  • Mamsie
    gemigsinnesro...

Hjärta KÄRLEK! Hjärta
    Tårarna bränner i ögonen. Jag är jätteglad för din skull
  • Mamsie
    bojji07 skrev 2010-08-08 21:54:49 följande:
    Sett detta???

Lakritsvarning för gravida Världen 08 aug 21:48
    Gravida varnas för att äta lakrits. Det kan nämligen öka risken för det kommande barnet att utveckla sjukdomar senare i livet.

Det är forskare i Finland och England som undersökt hälsan hos åttaåringar och upptäckt att de barn var mammor åt lakrits under graviditeten hade högre kortisolvärde än barn till mammor som avstått lakrits.

En långvarigt förhöjd halt av kortisol leder till sämre immunförsvar och kopplas även till diabetes och övervikt.

Enligt studien räcker det med ett halvt gram lakrits i veckan för att effekten ska kunna påvisas hos barnen, meddelar Daily Mail.
    Jisses... jisses...
    Mitt graviditetsillamående lindras av lakrits, så det har jag käkat...
    Min dotter har dåligt immunförsvar och grav övervikt. Och en hel del andra problem Foten i munnen.
    Fast å andra sidan så tror jag inte att jag "förstört" henne genom lakritsknaprande, men det kan definitivt inte ha underlättat det för henne!

Då får man gå över till Salmiak istället då! sv.wikipedia.org/wiki/Ammoniumklorid
    Det är ju ett kemiskt hopkok till skillnad från lakrits som är en baljväxt.

NU kommer grabbarna hem från svampskogen. Hoppas de fick ihop lite till middan Tungan ute.
    Bilder kommer i bloggen bit.ly/medbarn
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! bit.ly/medbarn~
  • Mamsie
    mariatösen skrev 2010-08-09 10:55:12 följande:
    4,9 i AMH, vad är det, Mamsie? Fy nu mår jag illa på morgonen med. Ständigt påmind!
    AMH mäter äggreserven. Ju äldre kvinna - desto färre ägg. Men det säger inget om kvalitén på äggen.

Här är en tabell på de olika värdena.
    Ovarian Fertility Potential                pmol/L                ng/mL
    Optimal Fertility                            28.6 - 48.5         4.0 - 6.8
    Satisfactory Fertility                     15.7 - 28.6          2.2 - 4.0
    Low Fertility                                 2.2 - 15.7           0.3 - 2.2
    Very Low / undetectable             0.0 - 2.2               0.0 - 0.3
    High Level                                    > 48.5             >6.8       

Jag fick mina värden enligt den vänstra tabellen pmol/L , dvs "Low Fertility"
    Och här sitter jag med magen i vädret trots det!
  • Mamsie

Hej Hemulan - puss på dig!

mariatösen skrev 2010-08-09 17:58:18 följande:
    Mams, hur gör an ett sånt test?
    Man går till gynekologen och ber att få en kolla om man är fertil över huvudtaget.
    Och inte alla gynekologer men några (kanske i storstäderna?) gör AMH-prov.
    Det kostar allt från 600 till 3000 kronor!
  • Mamsie

Trådtipset:
    Hon gjorde mig ledsen på min dotters kalas! www.familjeliv.se/Forum-5-172/m53877348.html
    Om svärmor som pinkar revir

Vi gamla kärringer härinne har ju upplevt ett och annat - kanske ni har nåt klokt att säga till tjejjern?
    Jag klottrade inlägg nr 77

• Mamsie
    gemigsinnesro skrev 2010-08-09 21:47:12 följande:
    Hej allihop! Rul:et gick bara bra. Krabaten har växt som den skulle och har allt man behöver ha för att överleva :). Anledningen till att jag inte känt sparkar och buffar än var att den låg djupt inne i magen samt att moderkakan är placerad i framkant. Så lycklig jag känner mig just nu :)
    Åh, skönt...
    Jag har moderkakan i bakvägg och livmodern lutar framåt. Ändå kände jag inte sparkarna före RUL!
    Men nu känner jag dem desto mer ♥
  • Mamsie
    Hemulan skrev 2010-08-09 22:22:55 följande:
    Vad söta ni är.
    What goes around, comes around!  
  • Mamsie
    mariatösen skrev 2010-08-09 23:08:48 följande:
    Mams, detta visste inte jag. Har inte hört talas om det. jag är ju ändå utredd på Sofiahemet i stockholm, men det är ju mer än 17 år sedan nu, så detta är kanske en ny teknik. Fan det skulle man ju gjort innan man pippade med ny kille Flört
    Det ÄR nytt, och inte alla gynmottagningar gör AMH-test.
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5