Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Asap: Hejja Ida! Gabriel hade bra hjälp av sina springcykeltalanger när han började cykla. Dåvarande bästa kompisen cyklade med stödhjul på "riktig" cykel från det han var 3 1/2 - och var lite "mallig" för det - men blev alldeles grön i synen när Gabriel kom på sin "riktiga" cykel utan stödhjul när han var 4 1/2 . Men det är väldigt olika när man är redo för olika saker. Kompisen tog inte bort stödhjulen förrän precis innan de ställde undan cykeln för vintern fenna säsong - och då enbart om någon höll i. Men Gabriel kämpar t ex fortarande med att få ihop bokstäver till ord (och blir vansinnig på lillebrorsan som talar om vad det står - eftersom sagda lillebrorsa hört sagan förut och kommer ihåg ).

Kaz: Visst är det konstigt vad ens barn plötsligt blir stora när man har en nyfödd med sig hem ? Gabriel var ju jättestor när han blev storebror - medan Lucas fortarande är liten i mitt hjärta. Jag får påminna mig flera gånger i veckan (förut var det flera gånger om dagen, så det tar sig ) om att Lucas faktiskt är en stor kille han också. När Gabriel var lika gammal var Lucas redan 1 1/2.

Ego: Borde deinitivt sova nu. Var i affären i morse för att köpa frukt till Gabriels fruktstund - och snubblade på väg till bilen på en uppstående gatstenskant. Föll ahndlöst och skrubbade upp hakan samt höger lillfinger - som också ick sig en "känga i nedre fingerleden - samt tjongade i höger knä så att det är ömt, svullet och med snygga begynnande blåmärken både uppepå och på sidanSkrikandes. Ska försöka sova bort det onda, och ska upp kl 06.00 imorgon...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Asap: Nja, jag hade ondare i torsdags än i onsdags - och igår var jag ledbruten i typ hela kroppen. Inte är man särskilt vacker, men idag gör det inte lika ont ialla fall.

Lucas är nu kallad till ögonmottagningen den 8:e maj. Så får vi se om det blir en till "glasögonorm" i familjen .
  • Milla C

Drutten: Sova borta är stort!

Här håller vi på med en milstolpe också: Gabriels första lösa tand . Han har haft ont i munnen av och till i en vecka ungefär, och igår sa han att det fanns en upphöjning bakom framtanden - och där hade det tittat fram en tand ! Tanden framför är liiite lös, men Gabriel vill ha en spegel om han ska vicka - så han ser om den är lös .

En annan milstolpe är väl att L är napplös sedan drygt två veckor. Så nu är småbarnstiden över i den här familjen .

• Milla C
    asap skrev 2013-05-05 08:28:47 följande:
    Milla - Har G längtat efter lös tand? Barnens ena kusin som är 06a har väntat så länge, så länge, men det vill sig inte riktigt. Och han har jättejobbigt när storebror, kompisar och jämnåriga kusiner tappar tand efter tand.
    Går det bra för L att sova utan nappen nu, eller saknar han den fortfarande?
    Ja, G har verkligen längtat efter - inte en lös tand tror jag, utan mer en glugg! Själva vickandet verkar han inte ha kommit på ännu dock.
    Lucas nappavvänjning gick bra - när jag väl kom på "moroten": Förra torsdagen (efter nästan en vecka) frågade jag honom om han kom ihåg att jag lovat honom en speciell "Chima"-sats när han hade slutat med nappen. "Har du slutat med nappen nu så kan vi ju gå till leksaksaffären och köpa den imorgon". "Jag har slutat med nappen" sa han, och han har inte ens nämnt att han vill ha den sedan dess .
    Han var mäkta stolt när han berättade för maken när han kom hem på söndagen . Och lika stolt var G - som kunde visa att han har lärt sig att vissla .
  • Milla C

I dag var jag på ögonmottagningen med Lucas, och han behöver glasögon. Gabriel blev nästan grön av avund när han hörde att vi skulle dit i morse: Skulle Lucas få vara ledig ifrån förskolan hela dagen OCH kanske få tuffa glasögon (som G önskar att han behöver)? Vad fuskigt!
    När vi åkte hem ifrån V-ås somnade L i bilen, så jag vick väcka honom när vi kom till Arboga och skulle gå till optikern för att titta på bågar. Han blev heltvär, och vägrade att prova några bågar alls - så till slut gav optikern oss fyra olika bågar med hem att prova. Innan han gick och la sig ikväll hade L provat dem tre gånger . Först en gång framför spegeln när vi kom hem (då var alla fula), sedan en gång när killarna hade två kompisar hemma (varav den ena har glasögon - så det passade ju bra ) - och så manekängade han  alla paren för pappa när han kom hem också. När han visade kompisarna och brorsan hade han ett favoritpar, men när han visade pappa var alla favoriter .

• Milla C
    Gladhannapanna skrev 2013-05-08 22:40:33 följande:
    Milla: ett tips, köp gärna på synsam även om de är lite dyrare. De har fantastisk garanti där man får helt nya glasögon om de gamla går sönder eller försvinner( inom ett år) vi har bara utnyttjat det en gång när ena glaset gick sönder, men ett glas kostar ca 1500 för À...
    Vårt landsting betalar själva glasen (en omgång per år om man behöver), och vi betalar bågarna. Synsam finns inte här, och eftersom det nog kommer bli en del "spring" hos optikern så kändes det viktigt att det de finns nära.
    Lucas valde förresten ut ett par favoritbågar igår (blå, med blå/grön-rutiga bågar), så nu är beställningen iväg .
  • Milla C

Tittar in, så att ni inte ska tro att jag "trillat av pinn" eller så .

Härligt att höra om kalas, kompislek och tappade tänder. Och ett extra "Hej!" till Malin och Lia. Välkomna tillbaka !

Här hemma har jag en "dålig period" just nu. Pojkarna är ofta osams (G retas, och L svarar med att skrika eller slåss ), huset känns som om det håller på att falla i bitar - men P blir halvt hysterisk bara jag nämner vad jag skulle vilja göra (tydligen mer prioriterat att åka utomlands i höst än att fixa huset vi ska bo i i kanske 20 år till). Och ovanpå det en stark ångest i beslutet att inte få fler barn - även om jag eg vet att jag inte klarar en graviditet och förlossning till. Dessutom har jag blött konstant i snart tre veckor .

Mycket depp härifrån, men på den positiva sidan trivs jag utmärkt på jobbet nu, och ångrar inte en sekund att jag valde att avsluta tjänstledigheten tidigare .

• Milla C

Asap: Här var det skolavslutning i fredags, men i Köping var de smartare och hade avslutningen på onsdagen redan (så slapp man komma tillbaka till skolan efter den lediga torsdagen).

Idag är jag och pojkarna hemma. Lucas var vaken mellan två och halv sex i natt, så varken han eller jag var i form i morse. Och då vägrade Gabriel att gå också - vilket han ångrar nu, eftersom vi är så tråkiga. Lucas verkar helt frisk - om än lite trött - så imorgon är det tillbaka till jobbet igen.

• Milla C
    GHP: Hoppas att det går bra med kompisen. Är det första översovningen, eller har de gjort det förut? Här hemma kommer ämnet upp ibland, men eftersom det är grannpojken som isf skulle sova över - och vi har väääldigt olika sovtider (mina pojkar påbörjar läggning vid 19, de vid 21.30)  - har vi lyckats styra undan hittills.

Asap: Kul med ny skola och fina lekredskap . Förstår att I längtar .
  • Milla C

Här har vi haft strålande väder hela veckan, med värmetoppar igår och idag. Tyvärr blir mina tre killars humör inte det bästa när det är så här varmt - och det gäller lite extra på maken faktisktSkrikandes. I går fick jag säga till på skarpen att han inte kan ta ut sitt dåliga humör på oss - speciellt efter det att han fått vara solo på flygfältet i 6 timmar innan vi kom dit. I dag började SM här - så idag har vi knappt sett till honom allsSkrattande. Men han plockade många pluspoäng genom att åka i förväg hem och laga middag idagHjärta.

Annars måste jag få berätta att vi förra veckan bestämde oss för att "hårdköra" med Lucas glasögon, så nu åker de på varje morgon när han vaknat. Det har gått helt klart över förväntan. De första dagarna ville han ta av sig dem vid 16-tiden på eftermiddagen, men idag hade han dem på sig ända till 18.30 utan tjat (vi var dock och justerade dem bakom öronen igår, eftersom han fick ont där).
    Och en annan grej: Lucas har idag lärt sig att cykla !!! Han har vägrat att ens prova sin vanliga cykel, men idag när vi ätit lunch frågade jag om han ville, och han sa JA! Vi provade först lite här hemma (jag sprang bakom med en sån där stång fäst i cykeln), och sedan tog vi med oss cyklarna till flygfältet och övade där (stora fina ytor och en fin grusplan att öva på). Det tog inte alls lång tid innan har fattade att om han cyklade fortare blev det lättare att styra - och då var det bara för mig att släppa ! Han var stolt som en tupp, och visade alla som ville (eller inte ville ) att han kan cykla på "riktig" cykel nu. På kvällen kunde han starta själv också, så imorgon tar vi nog bort stången .

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*