Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Märks det för den delen att jag städar ?

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Asap: Prata med pedagogerna på förskoleklassen är mitt tips. Kanske Ida kan få skriva berättelser i läxa ist? För de som - likt Gabriel - inte kan läsa och skriva än är ju ritläxa toppen, men de som kommit längre måste ju också få lite utmaningar.

• Milla C

Lucas "fyllde" 3 1/2 idag - och jag var exakt 35 1/2 när han föddes (hint, hint). Jag har firat födelsedagen med en fin teckning och ett pappersflygplan ifrån Gabriel (som jag fick redan igår, eftersom han inte kunde bärga sig ) och orienteringsprylar ifrån P . Men också med att vara sjuk själv, försöka få i Lucas Kåvepenin (vi var på VC igår och fick streptokocker konstaterade) samt att göra halsprov på Gabriel på VC (också streptokocker). Vad annorlunda födelsedagarna blir när man fått barn .

• Milla C

Tack för alla grattis! Killarna vägrar medicinen (även Lucas, som ju förut tagit all pencilin trots att den smakar äckligt), så jag ringde VC och hörde efter om man kan låta streptokockerna läka ut av sig självt. Sköterskan sa att så länge barnen åt och drack - och "är så pigga som dina killar" (samma sköterska som tagit halsprov på båda) - så var det ingen fara. Och så sa hon att hon önskade att fler föräldrar hade lugnet att låta kroppen göra sitt. Lite egoboost är inte fel på morgonen .
    Nu är vi hemma hela resten av veckan, så får vi se hur det utvecklar sig.

Okej, två pojkar som pockar på uppmärksamhet....

• Milla C
    Mandra: Hoppas att tentan ändå hinns med, mitt i allt (iaf om du är som jag, som hatade omtentor och nästan fick panik). Fina V med så fina tankar om sin familjHjärta.

kaz: Hur mår du nu? Får du sova ordentligt? Hoppas det, för man blir ju som sagt var grymt trött av att vara gravid också.

Hanna: Här har kommunen bestämt att barnen får vänta till 1:a klass med att gå till badhuset med skolan, men G går på simskola en gång i veckan och älskar det .

Ego: Hoppas verkligen att jag inte gav någon dåligt samvete när jag skrev om vad sköterskan sa i förra innlägget - det var verkligen inte meningen. Återigen märker man nämligen vad olika uppfattningarna inom läkarkåren kan vara. Jag skrev i ett mail till min svägerska (som är läkare) att vi ska "vänta ut" streptokockinfektionen på killarna - och genast fick jag ett väldigt oroat mail tillbaka som starkt avrådde ifrån sådant. Men dels är killarna inte särskilt påverkade (eller knappt alls), och dels skulle vi iaf varit hemma hela veckan för att motverka smittsrisken till andra barn - så vi fortsätter på "vänta ut"-spåret.

*Kram till alla som behöver*
  • Milla C

Jag kan läsa ifrån mobilen, men inte skriva sen ett antal dagar. Surt, men jag får försöka komma ihåg allt jag vill kommentera nu när jag faktiskt sitter vid datorn.

Malin: Vilken jobbig tid det måste ha varit för er båda. Skönt att få komma iväg på egen hand för er båda nu som "avslutning". En Hamburgresa låter lockande .

Serendipity: Aha, så då kanske det tar den här veckan också med hemvaro för barnen.
     Här kräks de förvisso inte av pencilinet, men det flytande vände direkt i munnen på G om man våldförde sig på honom tillräckligt för att spruta in något - och har gjort det sedan han var två år. Nu fick han tabletter, men de var svåra att svälja eftersom han aldrig har gjort det förut och dessutom är väldigt svullen i halsen. Lucas har alltid tagit pencilinet fint, men nu vägrar han totalt efter tre doser (pressar ihop läpparna, backar och skriker NEJ om vartannat), och jag tänker inte vålda ner pencilinet om det inte är livsnödvändigt.

GHP: Vad härligt att A gillar skolan, och att hon "kommit ur sitt skal" lite och hittat kompisar att leka med (och klättra, springa och röjja med ). Gabriel trivs tyvärr inte lika bra i skolan som på förskolan.

Ego: Jag var inne på hemsidan för företaget som tog skolfoton på Gabriels skola - och blev så ledsen . När man loggat in kunde man se två olika versioner av sitt barns individuella foton - och så stod det "vilket är din favorit?". Men inget av korten är något att ha öhtGråter! Dagen innan fotograferingen var vi hos frisören, och Gabriel fick en jättehärlig mohikanfrisyr. På fotodagen började jag kl 7, så P skulle lämna pojkarna och bl a fixa G´s frisyr - vilket han gjorde. Men bara hemma. När de kom till fritids med cykel var frisyren tydligen helt platt - och fröknarna hjälpte inte till med frisyren innan fotograferingen (Gabriel bad dem, men jag antar att de inte hade tid). Följden är iaf att Gabriels hår ligger helt platt framåt och spretar rakt fram i pannan. Frisyren hade jag trots allt kunnat ta, men förutom frisyren har de dessutom lyckats få G att se helt "rudis" ut på korten. På de ena gör han en jättekonstig variant av ett halvleende, och på det andra lutar han sig framåt och ser bara helt... "skruvad" utGråter. Och jag vet av erfarenhet att G är ganska lättfotad - och på alla tidigare foton har han sett underbar ut.

• Milla C

Imorgon fyller Gabriel 6 ar. Han har inte somnat an - sa spand ar han:-O.

• Milla C
    kaz: "Alvin och gänget"-filmerna, "Bilar" (1 och 2), "Natt på museet", "Peter Pan", Bamse... Det är väldigt spritt vad mina barn tycker om .

Ego: Det går bara runt runt i sjukdomsträsket här hemma. Vi har inte varit friska allihop sedan början av oktober. Först var det jag, sedan killarna, sedan maken... I måndags var vi faktiskt på "jobbet" allihop, men i tisdags vaknade jag upp med dunderförkylning som höll mig hemma tis-ons. Och så i morse vaknade Gabriel med svullen och röd hals igen . Så fick han feber på eftermiddagen - och avslutade dagen med att kräkas två gånger ikvällKräks.
  • Milla C
    Mandra: Oj, det där verkar vara ett livspussel med måååånga krångliga bitar . Önskar att jag kunde avlasta dig på något vis, men det blir nog lite svårt med egna sjuka barn och det schemat jag har nu .

GHP: Gabriel har en uppsättning jacka/byxor och en overall inför den här vintern, så har han att byta med. När han var liten bröt han fullständigt om man försökte få på honom overall (utom på förskolan, så overallen hängde alltid där ), men de senaste åren har han faktiskt själv hellre velat ha overall än jacka/byxa.

Ego: Vi har fått tid på VC för Gabriel kl 13.30 idag. Han är så tjock i halsen att han fortfarande inte får i sig något förutom lite blåbärssoppa via sugrör (när jag tittade i halsen på honom såg jag nästan inget mellanrum alls) . Feber för andra dagen i rad - vilket inte hänt på... jag vet inte när det hände senast. När jag ringde skolan fick jag reda på att det går magsjuka där, så kräkningarna igår kan vara helt frikopplade mot streptokockerna (jo, jag är 99% övertygad om att det är streptokocker han har),

Kramar och vinkningar till alla som jag glömt att kommentera .
  • Milla C

Dagens I-landsproblem: Jag bakade två (troligtvis) jättegoda, mjuka kakor igår - en till fredagsfikat på jobbet och en hem. Sedan kräktes ju Gabriel, så eftersom jag inte ville smitta ner mina arbetskamrater åkte jag inte iväg med den. Och eftersom Gabriel är så dålig som han är - och Lucas inte är så mycket för fika - så blir den andra kakan väl ståendes halväten också... Som sagt var: I-landsproblem .

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*