30+ som fick första barnet 2006 *4*
Märks det för den delen att jag städar ?
Märks det för den delen att jag städar ?
Asap: Prata med pedagogerna på förskoleklassen är mitt tips. Kanske Ida kan få skriva berättelser i läxa ist? För de som - likt Gabriel - inte kan läsa och skriva än är ju ritläxa toppen, men de som kommit längre måste ju också få lite utmaningar.
Lucas "fyllde" 3 1/2 idag - och jag var exakt 35 1/2 när han föddes (hint, hint). Jag har firat födelsedagen med en fin teckning och ett pappersflygplan ifrån Gabriel (som jag fick redan igår, eftersom han inte kunde bärga sig ) och orienteringsprylar ifrån P . Men också med att vara sjuk själv, försöka få i Lucas Kåvepenin (vi var på VC igår och fick streptokocker konstaterade) samt att göra halsprov på Gabriel på VC (också streptokocker). Vad annorlunda födelsedagarna blir när man fått barn .
Tack för alla grattis! Killarna vägrar medicinen (även Lucas, som ju förut tagit all pencilin trots att den smakar äckligt), så jag ringde VC och hörde efter om man kan låta streptokockerna läka ut av sig självt. Sköterskan sa att så länge barnen åt och drack - och "är så pigga som dina killar" (samma sköterska som tagit halsprov på båda) - så var det ingen fara. Och så sa hon att hon önskade att fler föräldrar hade lugnet att låta kroppen göra sitt. Lite egoboost är inte fel på morgonen .
Nu är vi hemma hela resten av veckan, så får vi se hur det utvecklar sig.
Okej, två pojkar som pockar på uppmärksamhet....
Jag kan läsa ifrån mobilen, men inte skriva sen ett antal dagar. Surt, men jag får försöka komma ihåg allt jag vill kommentera nu när jag faktiskt sitter vid datorn.
Malin: Vilken jobbig tid det måste ha varit för er båda. Skönt att få komma iväg på egen hand för er båda nu som "avslutning". En Hamburgresa låter lockande .
Serendipity: Aha, så då kanske det tar den här veckan också med hemvaro för barnen.
Här kräks de förvisso inte av pencilinet, men det flytande vände direkt i munnen på G om man våldförde sig på honom tillräckligt för att spruta in något - och har gjort det sedan han var två år. Nu fick han tabletter, men de var svåra att svälja eftersom han aldrig har gjort det förut och dessutom är väldigt svullen i halsen. Lucas har alltid tagit pencilinet fint, men nu vägrar han totalt efter tre doser (pressar ihop läpparna, backar och skriker NEJ om vartannat), och jag tänker inte vålda ner pencilinet om det inte är livsnödvändigt.
GHP: Vad härligt att A gillar skolan, och att hon "kommit ur sitt skal" lite och hittat kompisar att leka med (och klättra, springa och röjja med ). Gabriel trivs tyvärr inte lika bra i skolan som på förskolan.
Ego: Jag var inne på hemsidan för företaget som tog skolfoton på Gabriels skola - och blev så ledsen . När man loggat in kunde man se två olika versioner av sitt barns individuella foton - och så stod det "vilket är din favorit?". Men inget av korten är något att ha öht! Dagen innan fotograferingen var vi hos frisören, och Gabriel fick en jättehärlig mohikanfrisyr. På fotodagen började jag kl 7, så P skulle lämna pojkarna och bl a fixa G´s frisyr - vilket han gjorde. Men bara hemma. När de kom till fritids med cykel var frisyren tydligen helt platt - och fröknarna hjälpte inte till med frisyren innan fotograferingen (Gabriel bad dem, men jag antar att de inte hade tid). Följden är iaf att Gabriels hår ligger helt platt framåt och spretar rakt fram i pannan. Frisyren hade jag trots allt kunnat ta, men förutom frisyren har de dessutom lyckats få G att se helt "rudis" ut på korten. På de ena gör han en jättekonstig variant av ett halvleende, och på det andra lutar han sig framåt och ser bara helt... "skruvad" ut. Och jag vet av erfarenhet att G är ganska lättfotad - och på alla tidigare foton har han sett underbar ut.
Imorgon fyller Gabriel 6 ar. Han har inte somnat an - sa spand ar han:-O.
Dagens I-landsproblem: Jag bakade två (troligtvis) jättegoda, mjuka kakor igår - en till fredagsfikat på jobbet och en hem. Sedan kräktes ju Gabriel, så eftersom jag inte ville smitta ner mina arbetskamrater åkte jag inte iväg med den. Och eftersom Gabriel är så dålig som han är - och Lucas inte är så mycket för fika - så blir den andra kakan väl ståendes halväten också... Som sagt var: I-landsproblem .