Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra: Jag pratade först med G´s ordinarie fröknar, visade märket och berättade vem det var som hade gjort det. Fröknarna verkade totalt oinformerade, och bad G att berätta vad som hade hänt. Han ville inte, men gjorde det efter ett tag. "Extrafröken" kom, och blev också förfärad när jag visade märket. Dock visade det sig att hon hade berättat för en av fröknarna att "N (pojken) hade överfallit"(Ja, hon sa så ) ett barn, men inte vilket. Enligt Gabriel gick det till så här: G satt och byggde med Lego, och N satt och ritade. G tog upp lego ur "den grå lådan" (som jag fått för mig är där man lägger legot som man tar isär ifrån barnens olika skapelser) och byggde vidare på det. N kom då fram till G och påstod att det var han som byggt det G hade i handen, och när G sa att han hittat det i grå lådan - och att N inte ens lekte med Lego just då - så tog N en penna och gjorde märket på G´s hals.
    Extrafrökens version var så här:
    "Jag stod en bit bort, och hörde bara när G tjöt för att N överföll honom. N påstod att det var G som började, men jag tror knappast det." Hon sa att hon pratat med N, och att allt är utrett, men efter att ha varit där finns det några saker som gnager mig:
    1. Hur kan saken vara "utredd", när "extrafröken" inte ens visste vad som hade hänt, och var G med i utredandet?
    2. Varför ansåg man inte att jag behövde få reda på vad som hänt? Jag upptäckte ju märket på G när jag borstade hans tänder i går kväll!
    3. Man har pratat med N, men har man pratat med hans mamma? (Jag vet att han är hos mamman den här veckan, eftersom jag såg henne vid lämningen igår)

Jag funderar på att gå ner till skolan när de slutar idag (är hemma sjuk - igen!) och fråga lite om vad de gör för att få hjälp till den här pojken (och ett till barn i klassen, som tydligen är väldigt stökig) - och vad de gör och kan göra för att skydda de andra barnen. Men det är lite känsligt, för jag vet att en av G´s fröknar inte vill att skolan ringer hen´m till henne när det hänt något angående hennes egen dotter. Dottern går nämligen i en av de treor som jag skrivit om tidigare - och som jag oroar mig lite för att Gs klass ska bli i framtiden.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    PW: Jag pratade med en av G´s fröknar när jag hämtade idag. Hon såg också väldigt allvarligt på händelsen, och berättade att en utredning är påbörjad på pojken, och att de gör allt de kan just nu. Tydligen hade det här barnet kommit upp på ALLA utvecklingssamtal, och det är en fråga de arbetar aktivt med hela tiden. Och naturligtvis tyckte hon att jag ska få information om det händer G något i framtiden - även om det är "utrett" på skolan.
  • Milla C
    kaz skrev 2013-03-06 20:41:21 följande:
    Milla: Självklart att du ska bli underrättad! Konstigt annars! Hoppas de kan komma till ngn bra lösning för pojken!

Igår tog personalen maken åt sidan och berättade att Simon sprang runt och försökte pussa de andra barnen och att han inte lyssnade på att kompisarna sa sluta och inte heller på lärarna. Det är ju super att de säger till oss så vi kan prata med honom. OK, han slåss inte men måste lära sig respektera sina kompisar och vad lärarna säger. I morse sa jag till läraren att vi pratat med Simon och att de skulle meddela oss om han fortsatte. Då tackade han mig riktigt uppriktigt så det är nog så, konstigt nog, att alla föräldrar inte vill höra att barnen gör dumma saker.

Nej, det är ju tyvärr så, att vissa föräldrar gärna vill tro att deras barn är änglar - och allt som kan störa den bilden är bara jobbigt. För mig är det så att jag vill veta - även om saken är utredd på skolan. Annars kan jag ju inte bidra med det jag kan göra hemma för att det inte ska upprepas (om du förstår).
  • Milla C

Gabriel har berättat att han ska ta hand om Lucas om jag och maken dör . Dessutom brukar han ibland säga att han vet att vi kommer dö innan honom. Tror också det är processande av något jättestort och obegripligt i deras liv.

• Milla C

Lia: Förstår din oro. I vårt landsting finns ju inte möjligheten till NUPP, men i Örebro kan man göra det. Då får du en titt på att bebis lever, och att det inte är stor risk för de tre trisomierna (bl a DS) man testar för då.

• Milla C
    Mandra skrev 2013-03-29 14:11:12 följande:
    Passerade just Arboga flygfält och såg en segelflygare njuta av det underbara vädret. Var det du Milla? Eller kanske din man? :)
    Min man.. Han är flygledare idag - och ska egentligen stå på backen - men känner jag honom rätt sitter han uppe i skyn i ett flygplan . Själv har jag varit med pojkarna på stallet, och jag och Lucas har hoppat "Påskäggshoppning". Gabriel skulle ha varit med också, men han ville helt plötsligt inte. Lucas skrittade runt hela banan först av alla(jag var ledare åt honom) och var så stolt när han klarade alla bommarna och gick i mål att han sträckte knytnäven i luften och ropade "JAA! Jag vann!"
    Tydligen var det jobbigt att rida, för när vi kom hem och hade duschat gick han och somnade i sängen. Han ska snart få vakna igen.
  • Milla C
    Mandra: Jag hade rätt. Maken ringde för ~30 minuter sedan och talade om att han hade landat igen . Skönt att det blev bra med att vara hemma med T - och att huset kommer närmare färdigt.

{#emotions_dlg.flower} Grattis Vilya i efterskott!! {#emotions_dlg.flower} 7 år är STORT!

Kan tala om att efter att ha haft hand om båda barnen sedan de vaknade i morse så är jag snart benägen att springa ut genom dörren! Gabriel har hela dagen fått "atacker" när allt är fel, och han blir sååå gnällig. Och Lucas hade en stund på ridskolan när han var 20:e sekund frågade om det inte var dags att rida på Semla (jo, hon heter Semla, inte Selma) snart - trots att tjejerna som höll på att tränsa henne gjorde sitt allra bästa för att bli klara. Till slut stoppade jag fingrarna i öronen - och fick igenkännande leenden ifrån några av de andra föräldrarna.
  • Milla C
    Mandra: Försökte svara dig ifrån telefonen, men det funkade inte.
    Ja, jag känner igen det. Rejält! Gabriel sover runt 10 timmar varje natt, men har i perioder varit jättetrött och hängig - och ilsken för den delen, för att han varit så trött. Vi var t om hos läkaren för det för något år sedan, men de trodde inte på någon vitaminbrist eller så. Jag funderar på att försöka få i G mer D-vitamin, men vet inte hur man skulle göra det - eftersom han inte kan ta tabletter än. Får väl försöka hitta någon form av droppar man kan blanda ut med juice .
  • Milla C

Gabriel fick börja torkträna förra våren, och klarar att torka själv - men han vill inte när han är hemma. På skolan är det inga problem för honom att torka själv. Lucas får man hålla efter när han gör nr 2. Han torkar nämligen sig själv en gång i rumpan och går därifrån .

kaz: Hoppas Sara mår bättre, och att lillbebis har vett att stanna kvar tills mamman fått vila lite .

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*