30+ som fick första barnet 2006 *4*
Mandra: Jag pratade först med G´s ordinarie fröknar, visade märket och berättade vem det var som hade gjort det. Fröknarna verkade totalt oinformerade, och bad G att berätta vad som hade hänt. Han ville inte, men gjorde det efter ett tag. "Extrafröken" kom, och blev också förfärad när jag visade märket. Dock visade det sig att hon hade berättat för en av fröknarna att "N (pojken) hade överfallit"(Ja, hon sa så ) ett barn, men inte vilket. Enligt Gabriel gick det till så här: G satt och byggde med Lego, och N satt och ritade. G tog upp lego ur "den grå lådan" (som jag fått för mig är där man lägger legot som man tar isär ifrån barnens olika skapelser) och byggde vidare på det. N kom då fram till G och påstod att det var han som byggt det G hade i handen, och när G sa att han hittat det i grå lådan - och att N inte ens lekte med Lego just då - så tog N en penna och gjorde märket på G´s hals.Extrafrökens version var så här:
"Jag stod en bit bort, och hörde bara när G tjöt för att N överföll honom. N påstod att det var G som började, men jag tror knappast det." Hon sa att hon pratat med N, och att allt är utrett, men efter att ha varit där finns det några saker som gnager mig:
1. Hur kan saken vara "utredd", när "extrafröken" inte ens visste vad som hade hänt, och var G med i utredandet?
2. Varför ansåg man inte att jag behövde få reda på vad som hänt? Jag upptäckte ju märket på G när jag borstade hans tänder i går kväll!
3. Man har pratat med N, men har man pratat med hans mamma? (Jag vet att han är hos mamman den här veckan, eftersom jag såg henne vid lämningen igår)
Jag funderar på att gå ner till skolan när de slutar idag (är hemma sjuk - igen!) och fråga lite om vad de gör för att få hjälp till den här pojken (och ett till barn i klassen, som tydligen är väldigt stökig) - och vad de gör och kan göra för att skydda de andra barnen. Men det är lite känsligt, för jag vet att en av G´s fröknar inte vill att skolan ringer hen´m till henne när det hänt något angående hennes egen dotter. Dottern går nämligen i en av de treor som jag skrivit om tidigare - och som jag oroar mig lite för att Gs klass ska bli i framtiden.