• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Assarp och Vi 4 > Ja alltså, vi är 4 pers och en katt i en 3a med ingång i vardagsrummet från vår lilla tomtplätt och en ingång direkt i lägenheten utifrån på framsidan också. Det blir välldans smutsigt med allt spring och hårande katt. Sambon är kattallergiker och dammkänslig när det springer runt råttor men vill ha katten kvar och då får vi dammsuga ofta. Dammtorkandet är det värre med
    Jag kanske har utvecklat ett litet övernitiskt städande då det har varit, förutom barnen, det enda jag haft att göra om dagarna?

Vi 4 > Åh nej.. haha det är inte sant. Vad himla typiskt när du faktist lyssnade och stannade hemma för att vila.

AssarP > Hoppas det går bra idag för Ida.

Min förkylning har stulit min röst. Sån tur är så är det ju en salstentamen denna gång. Nästa om 5 veckor är en muntlig examination men då måste ju rösten vara tillbaka

• Mandra

Minimalla > Vad fint du skriver. Du är klok och varm och känslig min vän. Jag tror du kan finnas för din tjej och jag tror du finns för din tjej. Det är lite trögt att ändra sig men det är inte så svårt som det kan tyckas. Gör upp två saker som du ska göra med henne varje dag. Bygga lego och rita, dega och bygga koja osv. Gör upp i förväg en lista som du har att gå på så behöver det inte gå åt energi till att tänka om det är bra eller roligt. Sen gör du det ena eller båda.

Kännslomässigt så finns det också trick för att hitta tillbaka till önskvärda egenskaper, för man blir inte av med dem , dom finns alltid i en men när man inte använder dom så blir dom inte aktiva i ens sätt längre. Är du med hur jag menar?
    För att komma tillbaka till det så ska jag tipsa om en tankeövning.

Sätt dig ner och blunda, tänk på en gång då du och stella lekte och ni hade roligt och skrattade. Tänk hur du använde din kropp, hur du log, hur du var avslappnad i kroppen, hur det kändes i magen. Vilka tankar du har (går dom lättsamt, fort och utan oro typ) Följ med in i känslan och riktigt känn den, var där. När du sen öppnar ögonen så se till att ha stella i ditt blickfång. Du kommer se att du ser på henne med dom mamma ögon som du vill. Upprepa detta några ggr om dagen och snart har du påmint dig om hur du känner för att vara den mamma du vill vara.
    Jag är säker på att något i dig dog den dagen du förlorade Lilly men inte ditt mammaskap. Inte din känsla för andra och din omtanke, jag ser den i alla dina inlägg. Jag tror att Stella och numer lillpyret är en del i att kunna le igen. Där har du ett säkert kort till meningen med livet, kälek och solsken.

Ibland så måste man inte fundera genom allt, ibland måste man bara göra.
    Om det tröstar så tjatar jag också massor här hemma MEN jag har upptäckt att jag tjatar mindre och barnen blir mindre jobbigare när jag faktist gör saker med dom. Som degar, ritar och plockar ekollon i hinkar utomhus och lägger på stenar för att mata ekorrarna med osv. Gör jag det en halvtimma så leker det nästan konfliktfritt efter det. De är nöjda, sedda och glada.
    Vilya är också väldigt sträng med sig själv och kastar 10 teckningar innan hon behåller en för att hon inte är nöjd. Hon blir arg också då och jag brukar berätta saker om när jag var liten då - Jag kunde inte heller rita när jag var liten,  men jag tyckte det var så skoj så jag gjorde det ändå och igen och igen. När jag försökte igen och igen så blev jag bättre..det blev att träna. Vill man lära sig något så behöver man öva och så brukar jag påminna henne om saker hon erövrat och kan.. som att cykla. Först på 3hjuling, sen på 2hjuling med stödhjul och nu 2hjuling utan stödhjul.
    Jag visar henne att hon blir bättre och att hon faktist visst klarar saker typ och att det ibland tar tid att lära sig saker.

nu har jag bubblat iväg igen men så funkar min hjärna som du säkert redan vet vid det här laget, hoppas det var okej. Solig

• Mandra

Minimalla > Tack för dom värmande orden. Jag säger detsamma, jag får alltid massa fint stöd och bra tips från er när jag är rådlös.
    Och tack för du påminde mig om att jag kan låta henne känna sin frustration men starx avleda med tex anekdoter från när jag var liten för det tycker hon är jätteskoj. Orelaterade till situationen och bara som en 'saga' istället. Ska jag komma ihåg. Jag tror på variation.

• Mandra

assarp > Åh, verkar hon se dåligt på båda.   omega tillägg som Vi4 är bra på , är ju bra för att smörja hjärnan men också kroppen inifrån som jag förstog det.

Jag måste slå ett slag för stokolan salvan vi använder på tjejerna ,  vi smörjer dom allmänt med propyless men på områdena de har eksem så svarar de på 3 dagar med nästan hel läkning på stokolan. jag vet inte vad det är eller innehåller, bara att det funkar   (för oss)

Vi borde göra en spahelg och träffas någon gång i framtiden Vore inte det skoj? om nåt år eller några år . Vi får planera i lång förtid så malinkat och andra som bor långt-bort-i-stan kan hänga på om de vill
    Kanske läsa ngn bok innan och samtala runt, mysa och gå promenader och umgås. Kul tanke i alla fall, tycker jag.

• Mandra

Drutten > Det är så trevligt att du tittar in Vi saknar dig däremellan men vi vet ju hur livet är. Ibland har man tid över och ibland inte. Hoppas att du prioriterar att komma ikapp så fort din hektiska tid är över

Kaz > Mm, det är svårt när de börjar upptäcka och ta så starka intryck av vad andra barn säger. När barns ord går före ens egna. Vi fick ju erfara det för ett tag sen när hennes små (men större) kusiner skrämde henne om spöken och andar och enda sättet att få henne att våga sova igen var att DOM berättade att det inte var sant det dom sagt. Vad jag än sa var inte tillräckligt.

Det är en av de saker jag tentat på nu, hur viktig omgivningen och människor omkring oss är för att skapa vår identitet. Att allt vi gör och säger får vi respons på och formar oss om vi kommer göra det igen eller inte. Om man hårddrar det lite. Intresant som busingen med sociologi.

malinkat > Hur belv dagen i solen? Hur mår ditt lilla solsken? slutade hon kräkas?

Själv känns det som jag riktigt riktigt officiellt är student nu för idag skrev jag första tentan. Det gick nog bra. 4 böcker har vi ju läst och vi fick 4 frågor? Uh.. här har man pluggat in tretusenfemtioelva begrepp och så frågas det om 4? haha jag har glömt hur det är att skriva prov.
    Snart har jag dessutom 7,5 högskolepoäng i min ägo, om jag blir godkänd vill säga. Inom 3 veckor vet jag. Vi firade med att hämta barnen tillsammans och åkte och fika på café och barnen fick välja vad de ville. Tyra åt glass,  och Vilya åt chokladtårtabit som hon naggade i kanten innan hon var nöjd. Skönt att vi lärt henne att lämna när man är nöjd (framförallt så blir man nöjd när de inte tvingar i sig kakor och godis )
    Sociologikursen är slut för denna gång och på måndag så läser vi pedagogik i arbetslivet Wee, I can't wait.

• Mandra

Drutten > Alltså komma ikapp med ditt liv haha, inte med oss här inne. Jag tror du förstog vad jag mena va?

• Mandra

Vi 4 > Fina fina du Hjärta Men du, hur stark var inte du då? som gick emot känslan och bevisade att allt gick bra? Woow. Jag har försökt anamma det där lite på sistone, om jag inte kan så måste jag. Herre gud vilken ångest det ibland uppbringat men vilken vinst det ger när man motbevisar sig.

juni 07 > Ja, man måste få fira. Uj, tuff kurs när det är risk för språkförbistringar. Vi har haft superbra föreläsare och jag har hur många gånger som hällst tänkt att TÄNK om jag fick vara en fluga på axeln på deras fikastunder och höra deras sociologiska diskutioner på deras nivå.

pyttis och mini > Jag är också en stor fan av den boken och det tänket men som du skriver mini så är det inte alltid jag får till det. Precis som er så har inte heller inte min sambo fått tummen ur och läst den fast han skulle göra det när vi skaffade den för ett par år sen men jag drog intresanta bitar så han har det lite i sig ändå.

Idag när vi ätit lunch så gick sambon och la sig för en powernap medans jag tog hand om köket. När jag nästan var klar så kom Vilya in i köket och sa. -Mamma nu har jag lagt Tyra. Jag läste en bok och sen sjöng jag en sång och nu ligger hon där och är alldeles tyst så jag tror hon sover.
    -Va? Uh? men så mysigt gumman. Kunde du lägga henne själv? sa jag.
    -Japp, sa hon stolt och då fick hon en stor kram. Hon var så stolt att hon kunde spricka.

Vilken gobit hon är, var fick hon den idén från? min stora goa tjej Hjärta

• Mandra

juni 07 > Haha aa, tycker jag och jo, det va verkligen mysigt, framförallt att hon var så stolt och hade kommit på något och genomfört det själv
    Ja antagligen är det en kurs/ämne du har lätt för .. har inget med tur att göra om man skriver 4 heller.

Nu sitter dom och mumsar på sit tlördagsgodis och läser böcker Hjärta

• Mandra

Minimalla > Så fin hon är din Stella, jag tror dom gillar att hjälpa till och känna sig behövda ibland. Jag håller med om att våra tjejer verkar vara ganska lika.
    Jag håller också med dig om Vi4as tänkvärda ord och kan säga att det är en sak jag jobbat mycket med själv också. Att inte be om ursäkt för min existens, att också ha en plats på den här världskatartan som är min och att jag är ganska okej som jag är.
    Och med det där med att inte behöva vara perfekt har jag kommit fram till att ..- Inget är skrivet i sten och allt går att lösa så om jag är lite mer go with the flow så blir mitt liv lite enklare och blir inte utfallet bra i någons ögon så går det att fixa då, när jag får veta det. Jag behöver inte alltid kalkulera och räkna ut allt i förväg för jag kan lösa det på vägen. Det är inte värre än att det inte blev som tänkt och då går det ju att fixa.

Jag fick mig en ordentlig tankeställare förrförra våren då jag var i parken med nyfödd Tyra, 2årig Vilya och några andra mammor. En mamma bad mig om Våtservetter till sitt barn när hon bytte blöja på sitt barn och sen om näsdukar för att snyta det för jag hade alltid lambis mjuka för mina stackars barns små söta näsor och sen om russin (för det har jag visst också alltid med mig och extra, eller hade .. hmpf), hon bad också om en spade och hink för jag hade alltid extra med mig om någon hade glömt och slutligen något att dricka (som jag också hade extra med mig) och sen skrattade hon och sa.. -Det är så skönt med dig Lisa för du har alltid med dig allt och lite till och när jag glömmer så har du det alltid. Idag orkade jag inte släpa med mig något eller ens tänka på det men jag visste ju att du skulle komma så jag behövde inte oroa mig.
    Till min väninnas försvar ska tilläggas att hon var höggravid och mådde riktigt skitdåligt,  hon orkade inget och släpade sig till parken med stor möda för att ge sonen lektid och hopp om att han skulle somna lättare på kvällen och jag hade inget emot att hjälpa henne i den mån jag kunde.

Det var mitt tillstånd jag funderade över. Att alltid ha allt, vara förberädd för allt, till vilken nytta då?
    Så är jag, det är jag.. eller så var jag ska jag tilägga. I mitt fall så ser jag det som ett tillfrisknande att jag glömmer tandborstarna när vi hälsar på hos svärmor eller glömde blöjor till Tyra när vi åkte och handlade (om hon behövde bajsa) osv
    Visst kan man väl vara perfekt om man vill och mår bra av det men när det kostar på så kan man lätta på det och få världen att gå ihop och funka ändå.

Som ni såg om dammsugandet häromdagen.. jag gjorde det inte den dagen , inte sambon heller.

Sedär, nu tänkte jag skriva en ursäktande rad om att jag varit så personlig igen när jag skrev och spillde mitt liv i tråden. Men, jag ska inte be om ursäkt utan jag har bestämt att jag delar med mig istället . *phu* det är inte lätt när det är svårt Drömmer Solig

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*