• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi 4 > Jag rös när jag läste ditt inlägg förut, jag visste tom att det var idag för 3 år sen men rös ändå. Mina tankar är hos dig vännen och jag tände ett litet ljus som brinner här i öret för Albin. Hjärta   Jag hoppas eran stund vid graven blir så fin som den kan. Mina varmaste kramar!

• Mandra

kaz > oj, jamen jag förstår om du blir trött. Även om släkt fyller på kärlekskontot så är det mycket med mycket folk omkring sig. Att dela säng/rum med en nattvakande 4åring gör det inte direkt enklare.

malinkatarina> Hoppas vinet med maken blev mysmys och att du får lite jobb gjort idag. Men mest av allt, att du njöt av en välförtjänt sovmorgon.
    Går det framåt med allt? Känns det spännande?
    Men du, stackars er.. med ledsen inskolning och vad gott att du kunde komma med råd för att lösa situationen Hoppas det snart är idel solsken.
    Jag var också så övertygad om att Tyra skulle älska dagis bara vi fick i ordning inskolningen och bryta hennes mönster. Vi lyckades ju verkligen även om våran lösning blev en förlängd inskolning.

pyttis> yey , en ridresa jag hoppas du har det underbart !!

Vi 4 > Tack för peppet att jag inte är ensam om förvirring Jag bestämde mig att ta det lugnt i helgen och låta lite sjunka in och sen tentaplugga må-ti-ons och möjligen lit epå to.

Sara > Ja, det där kan jag känna igen ang, prioritering av barnen kontra annat av mammor. Heh, nä det är nog inte helt lätt att skapa miljö i en redan existerande miljö på en organisation. Jag suger mest åt mig sånt som jag hör att folk tycker är viktigt och så kanske man kan göra nåt i det?

Milla C > Vad skönt att jobben ramlar in och att du får lite rensat hemma.

Igår skickade jag Vilya med svärmors nya gubbe(ny sen 3 år heh) till svärmor. Andra gången hon sover borta från oss. Hon har inte ringt en enda gång , jag antar att det är något jag ska vara glad för
    Vid lunch idag sticker vi med dit, och vi ska äta årets surströmming inlagd på 'vår' Ö (ön i högakusten).
    Sambon  jobbade igår så jag och Tyra fick mysa hela kvällen alldeles själv, det var inte igår(eller det var ju igår fast inte igår som i taletsättet, har jag tappat er än? ). Vår annars så humöriga tjej var ett solsken och är det än. Usch vad dåligt samvete man får, jag tycker att jag roar och är med dom varje ledig sekund men det här vr tydligen precis vad hon behövde, ensamtid, även om hon grät argt just när Vilya åkte.

Hoppas ni har en fin helg alla!

• Mandra

Sara > Ja det där med sång lät ju spännande. Lycka till!!

malinkatarina > Det där med åksjuka, Tyra har  ju också utvecklat det nyligen. Jag vet inte hur det plötsligt kommer .
    Men jag fick så många fina tips och ett som är klockrent för oss var.. undvik alla mjölkprodukter innan han ska sitta i en bil. Tyra kräks garanterat om hon ätit glass/youghurt/fil/grädde osv.. Såsfripasta brukar vara det vi ger barnen en halvtimma innan vi sätter oss i bilen. Jag ger lite ingefärsvatten också.
    Sammanfattat så fick jag dess tips:
    Man ska inte vara för mätt eller för hungrig, inte för trött heller, vända fram om de är stora nog, undvika alla mjölkprodukter, stanna ofta och sträcka på benen och ta friskluft.
    ( postafen får man inte ge förens barnen är 5 år och då med läkarordination då man blir så trött och sänkt av det )

Vi kör oftast då Tyra ska sova lunch för man blir inte åksjuk när man sover. Sen undviker vi som sagt mjölkprodukterna, äter en halvtimma innan, ger ingefärsvatten, tar många bensträckare och sen dess s har hon kräkt en halv gång

• Mandra

pyttis > Härligt med härlig ridhelg och träningsvärk, den enda värken som det finnsngn form av tillfredställelse runt

kaz > Jag vet inte om jag har så mycket mer tröstande ord än att det där känner jag igen från Vilya och hennes avdelning dvs att det uppenbarligen ,när ni har det likdant där borta som vi har det här, är någon fas i livet och jag vill minnas den 'utpressningsmetoden' genom hela min barndom i mer och mindre mängd från olika vänner. Säkert gjorde jag så med men det minns jag inte haha
    Nåja, på Vilyas avdlening så har det ju världens bästa fröknar som aktivt jobbar med kompisskap. Varje HT så gör de upp kompis regelr med barnen som de arbetar fram i storgruppen på samlingen. De liknar ju alltid fjolårets och fröknarna 'styr' lite lite men det är ju toppen. Regelerna sätts sen upp på väggarna i det stora lekrummet.
    Sen har dom en fröken som kör dockteater ngn gång i veckan så här i början med alfons och hans vänner om just uppkomna situationer på dagis i just hur man är en bra kompis och för att inte peka ut barn och situationerna men ändå arbeta med det som är aktuellt i gruppen just nu. Så otroligt bra och smart.

Kanske kan du prata med honom hur en bra kompis är? Vad han tycker? Säger han mindre bra saker så kan du kanske sätta honom i den situationen, tankemässigt och se om han fortfarande tycker det? osv.

Idag sa Vilya till Tyra,' är du idiot eller? ' medans hon satt och läste och tittade inte ens upp på Tyra så jag förstog att hon testade något hon hört . Jag gissar att det kommer från dagis och jag sa snabbt att Så säger inte vi här hemma till varandra. Jag kan sträcka mig till att du får säga att något är dumheter eller dumt men du får inte kalla folk dumma eller idioter.
    Jag försökte göra skillnaden för henne tydlig men det är nog svårt för en 4åring att förstå det på riktigt.

• Mandra

haha pyttis så söt hon är!!

Det fick mig att tänka på igår då Vilya blev arg på Tyra och jag hörde hur hon pratade mellantänderna med Tyra och det brukar resultera i att putta bort eller ta ngt ur händerna på Tyra (som Tyra tagit från henne först för att få uppmärksamhet) Så på väg mot rummet så ropar jag till Vilya .. -Vilya du får inte vara hårdhänt mot Tyra jag är påväg. Då ropar Vilya tillbaka.. - Mamma, jag är inte hårdhänt jag är mjukhänt.

Haha, så skön. Hon kanske bara kramade musten ur Tyra då, räknas det som mjukhänt tror ni?

• Mandra

oyra > Hej och vink ! Vad glad jag blir för er att ni fått en bättre relation. Tänk vad lite medvetenhet och handlingskraft kan göra

Milla C > vad gott att du har att göra och jag hoppas med att du får ett svar snart och ett jobb med fast schema. Går åt en hel del energi att stå i givakt konstant.

juni > Bra att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt i den mån du kan. Vill ju inte sitta här och oroa mig för dig när jag tentapluggar

Vi 4 > Vilken lyhörd läkare du har. En sån vill jag med ha. Vad bra att du smyger hem och sover !! Bästa jag hört pålänge Och som juni sa.. hatthyllor kan vänta. Kan erkänna att här inte dammsugits sen i fredags och det är inte en skön syn men jag är superförkyld med lite mer hjärtklappning och mos i huvudet , tetapluggandes och har inte dammsugit *slår sig själv på bröstet.. de är en prestaion som kostat många stunders övertygande idag vill jag lova*

nu har jag haft min paus och ska läsa vidare (känner mig så möglig och undrar om något ens fastnar idag)

• Mandra

juni > mm, det är svårt, men jag kan nog itne vänta till fredag är jag rädd.. fast jag har ju ett kort i rockärmen Jag lever ju inte ensam, det finns en till här hemma somkan städa Drömmer eller i alla fall dammsuga då vi både har barn och innekatt som rör sig på den nivån.

just ja, plugga var det Oskyldig 

• Mandra

kaz > Hur kunde jag missa att Tyra behövde ensamtid med mig och sambon? det borde varit självklart.
    Men du har ju inte missat det för du har ju satt fingret på det och det är ju först när det är ett 'problem' som man kan göra om, rätta till och förändra. Du är fantastisk som ser och hör och jag satt här och blev både varm och tårögd för att du gör det. Jag vet ju att du är fantastisk men det är inspirerande när man läser om det.
    Din strategi är redan upplagd och du bäddar för er framtid för Simons framtid.  Nu kan det bara bli bättre.
    Massa massa kärlek och igen, vilken handlingskraft Hjärta

• Mandra

kaz > Jag kom på en bokserie som behandlar lite olika frågor. Vi har två hemma, de är från när sambon var liten så om man kan få tag i dom vet jag inte. Drömmar, kompisar handlar de två vi har om.

När glada fyran fick bestämma av Camilla Gripe,Heter den ena och handlar just om en kompisgäng och om dilemman när man är några som leker och en vill bestämma allt hela tiden tex.
    Alfons och Milla är en annan.
    www.adlibris.com/se/product.aspx  lite om att bli mobbad

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*