• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Ninny

oj glömde skriva att mina menstruationer har ändrats från att vara regelbundna till att bli mycket oregelbundna. Jag har även mycket smärtsamma menstruationer nuförtiden, känns som skärande stickande smärta på vänster sida, och ett konstigt tryck "bakom"livmodern  mot ändtarmen. Mensfria dagar har jag svårt att sitta ner, känns som något trycker i ändtarmen, så jävla jobbigt att arbeta när det är så här. Kan även känna av smärtan vid samlag.

• Trinity78

Allvarligt talat, Ninny - så där kan du inte ha det! Var bor du nånstans? Om du bor i Stockholmsområdet så råder jag dig att söka dig till endometrioscentrumet på Akademiska i Uppsala omgående!

Sköt om dig

Reproductively challenged
  • biologiskaklockan

vilka i sthlm är experter på endo? Skulle vilja prata med nån om det har försökt prata m min gyn men hon säger typ inget. Bar att man måste göra titthål för att se men hon säger inget om misstankar el inte. Skulle vilja prata med ett proffs först om jag verkligne behöver göra..eftersom  jagär s å rädd
    var kan man kolla med MR? magnetröntgen..

• ProvisT

Hej tjejer. Ja men herre gud Ninni, det är ju helt sjukt. Så ska du verkligen inte ha det. Ha ha en gång var jag inne på akuten utan att de hittade ett skvatt. De föreslog att min mage hade blivit förkyld.... Hmmm. Det är ganska vanligt att endo sätter sig mellan livmoder och ändtarmen. Och jo jag vet, det kan göra så satans ont att göra no2 ibland så det känns som man trasas samman. Förra helgen när jag var på akuten så hittade de ju inte heller vad som gjorde ont, och de gör inte mycket mer än att skickar hem en med smärtstillande även om man vet vad det är. Det är nog mest frustrerande tycker jag. Det finns ingen bra utväg för oss med endo. Smärtbehandling.

Vi har försökt bli gravida i över 3 år, men IVF och allt som finns. Men det funkar inte så bra. Är såklart jätteglad att de hittade polypen. När jag fick MF för typ 7 månader sedan så var jag i samma rum med samma ultraljusdsmaskin, så jag hoppas att de hade sett den om den var där. Men det ska bli skönt att få bort den iaf. Men vi har just blivit godkända som föräldrar inför adoption. Så imorgon ska jag ringa vår organisation och diskuttera vilket land som kan passa oss. Så himla spännande att vi får lov att bli föräldrar till slut ändå även om vägen är lång ännu.

• Tarantina

Jag opererade bort livmodern för tre veckor sedan pga av flera myom. Jag har haft myom i livmodern i många år men nu hade jag en som vuxit till 6x8 cm och som gjorde präktigt ont. Jag hade ont nästan alla dagar i månaden och särskilt vid äl och mens.
    Jag mådde bra efter op och har egentligen bara haft lite ont om jag varit igång för mycket. Men...
    Nu är det dags för min ägglossning och igår började det göra ont precis som innan op. Jag har svårt för att sköta magen eftersom det gör så ont i tarmen när jag tar i. Likadant när jag kissar, känns som om hela urinblåsan är inflammmerad.
    Läkaren kunde inte se något på bukhinnan vid operationen men jag är ändå orolig för att op inte hjälpt och att eländet kommer fortsätta.
    Jag får avvakta lite och be en bön om att så inte är fallet.

• Ninny

Godkväll, jag har fortfarande inte varit iväg till barnmorskan med mina problem, känner mig lite rädd å nervös, vill inte ha endo men mycket talar väl för att jag lider av det. Till saken hör att vi försöker skaffa ett syskon till vår pojk men det vill inte ta sig, man blir rädd att man verkligen ska lida av något sådant, och när man läser om era erfarenheter och av allt ni varit med om, all smärta och operationer så känns det ännu värre att det inte finns bot och man verkar ju inte bli av med endo trots alla ingrepp. Finns det någon som blivit av med endo helt? Funkar det med alternativa metoder som akupunktur, zonterapi mm. Hua..måste iväg till veckan, så att man kanske kan få hjälp på något vis, vill ju inte vara rädd varje gång menstruationen närmar sig.
    Åhh, vad kul Provis T, att ni ska få adoptera, verkligen Grattis. Barn är underbara.

• dallas
    Ninny skrev 2010-04-01 23:05:28 följande:
    Godkväll, jag har fortfarande inte varit iväg till barnmorskan med mina problem, känner mig lite rädd å nervös, vill inte ha endo men mycket talar väl för att jag lider av det. Till saken hör att vi försöker skaffa ett syskon till vår pojk men det vill inte ta sig, man blir rädd att man verkligen ska lida av något sådant, och när man läser om era erfarenheter och av allt ni varit med om, all smärta och operationer så känns det ännu värre att det inte finns bot och man verkar ju inte bli av med endo trots alla ingrepp. Finns det någon som blivit av med endo helt? Funkar det med alternativa metoder som akupunktur, zonterapi mm. Hua..måste iväg till veckan, så att man kanske kan få hjälp på något vis, vill ju inte vara rädd varje gång menstruationen närmar sig.Åhh, vad kul Provis T, att ni ska få adoptera, verkligen Grattis. Barn är underbara.
    Jag tycker att du skall kontakta gyn iallafall för om jag känner precis igen vad du skrev, risken är ju att det sprider sig ännu mer och kanske blir värre, bättre att kolla upp först, det kan ju bli sammanväxningar och så (om det nu är endo, vilket det tyvärr låter som) KRAM
  • biologiskaklockan

ingen som svarade på min fråga om var man kunde träffa nån expert på endometrios om man vill prata och ställa frågor för att se om man är misstänkt att ha.??
    I sthlm..

Sen undrar jag för jag är så himla trött på det här nu. Jag mår så himla illa typ jämt. Men värst är det nog från innan äl och fram till mens. Är jättekänslig för lukter, känner mig nervös i magen, känns som det kommer från tjejmagen mer än från den vanliga magen. Som jag också har problem med med magkatarr och ibs. Men jag undrar om allt verkligen kan skyllas på magkatarr och ibs.

nån som har problem m illamående? hur yttrar det sig? när? Är det värre vissa tider i cykeln?
    Hur känns det.
    Jag känner mig också öm i tjejmagen som innan mens från några dagar innan äl till mensen , sen är d mensvärk rejält första 2 dagarna måste ta ipren men hjälper m ipren, dock inte m alvedon. De andra dagarna klarar jag mig utan och blöder inte så jättemkt. Sen blir jag känslig igen och öm i magen precis när mensen börjar ta slut. Sen är d lugnt några dagar innan det börjar om m innan äl.

Kan man ha endo om man inte blöder så jättesuper mkt utan mer normalt och om man klarar sig m ipren 2 första dagarna sen utan?

Kan det ha nåt m hormoner att göra annars kanske?

• Trinity78
    biologiskaklockan skrev 2010-04-04 12:48:44 följande:
    ingen som svarade på min fråga om var man kunde träffa nån expert på endometrios om man vill prata och ställa frågor för att se om man är misstänkt att ha.?? I sthlm..
    Jag har skrivit det flera gånger i tråden nu - Endometrioscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Det finns inget sånt i Stockholm, men Uppsala är ju nära.

http://www.akademiska.se/templates/page____43829.aspx
    Reproductively challenged
  • Ninny

Idag ringde jag BM, men med min vanliga tur var det bara telesvar så jag får försöka imorgon. Har troligtvis ägglossning nu idagarna (svårt att räkna ut eftersom man har så oregelbunden mens) så vi ska göra ytterligare försök att få det där efterlängtade plusset på stickan. Jag vet ju någonstans inom mig att det kan bli ännu ett nederlag denna månad när mensen kommer, att man blir ännu mer nere än vad jag redan är men man ska ju inte ge upp, de finns de som lyckas trots endo, och jag har ju faktiskt inte fått min Dom ännu. Längtar så otroligt mycket efter en till, ni som har endo och blivit gravida hur lång tid tog det för er? fick ni genomgå IVF eller lyckades ni ändå. Läste att en tjej blivit gravid efter att hon fått akupunktur och detoxat. Hmm kanske man skulle prova det.

Svar på tråden Vi med endometrios 5