• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Lyiefa

Hej på er!

Jag undrar hur ni mår vid ägglossning?

Idag (och precis en månad sedan) har jag haft ont i kroppen, hela kroppen mest hela dagen. Typ som växtvärk överallt. Av detta blir jag sedan seeeg och väldigt trött. Lite ont i magen men ändå inte så farligt, men det känns att något är på gång.
    Någon som känner igen sig??

• FrökenNilsson

Provis T: hej o tack för svaret <3 nej tror inte vi hade problem att få vår underbara gosse.....var på en semestertripp i Venezuela o åkte på värsta magsjukan....bläää.....
    misstänker då att det blev väldans obalans med ppillrena....för 3 mån senare var vi gravida så det känns som att vi hade supertur!!!
    Jo jag har mkt värk ( ok just nu) har alltid haft mkt mensvärk men det ska man väl ha??? men nu för 2-3 mån sen blev det konstant......så jag är glad att jag kom till en bra läkare som lyssnade fast jag själv tvivlade på mig själv det kan ju inte va så farligt........
    när man läst har jag ju förstått att många inte alltid blir tagna på allvar.....
    vet inte riktigt vilken grad av endo jag har ( en av frågorna till höstens läkarbesök)men det räcker väl till
    idag ska jag ringa o försöka få dom till att förstå att jag inte kan börja jobba redan utan behöver förlänga sjukskrivningen ngt.....känner av vänster sidan fortfarande när jag gör ngt(inga tunga lyft) håll era tummar för att jag inte ska behöva böna o be ni snälla
    kram Annica

• ProvisT

Hej tjejer

Tänkte bara skriva av min om min senare behandling. Har gått på örtmediciner länge och det har fungerat bra. Jag har varit utan medicin i ca 3 år nu.

Så fick jag rekomenationer att gå till en homopat som skulle vara så duktig på min sjukdom. Det är dyrt som satans och jag känner att han är en flummig typ. Har gått en kur nu på 2 veckor och så kom mensen. Ohh det gjorde så satans ont så jag höll på att kollapsa. Många långa dagar fylld med smärtstillande. Ringde till mannen och berättade detta. Då svarar han med "Ursäkta röran, ombyggnad sker" först tror jag ju att det är på riktigt, men det är ju hans flum svar till mig visar det sig. Jag har svårt att prata med honom. Tänk om han inte vet vad endo är och tror att han bara kan köra lite stimulerande(fertilitets) behandling på mig.
    Ska dit nästa vecka och då ska mannen med så då får jag försöka prata med honom.

Någon som har provat det och vet om det kan bli mycket värre först för att sedan läkas igen ? Så kluven om jag ska fortsätta eller vad. Någon med erfarenheter av detta?  

• Trinity78

Jag är väldigt skeptisk till homeopati. I mina ögon är det rent lurendrejeri som inte är förenligt med vetenskaplig forskning. Inom homeopatin späder man ut "botemedlet" med så mycket vatten att det tillslut enbart består av vatten. Det är alltså ett otroligt dyrt sätt att bara dricka helt vanligt vatten på, och det kan man lika gärna dricka ur kranen. Homeopati är absolut inget jag rekommenderar.

Reproductively challenged
  • ProvisT

Hej Trinity: Jag förstår din hållning och jag respekterar den helt.
    Jag har en mycket öppen syn till alternativ medicin, å vi tänker nog lite annorlunda. Jag har gått på kinesiska örtbehandling och inte ätit några västerländska mediciner på 4 år för min endo. Så jag är mycket positiv till detta. Jag har energi och mycket mindre ont än jag någonsin haft förut.

Men homopaten känner jag mig faktsikt mer skeptiskt till. Han är dessutom så himla flummig, så vi är inte alls på samma nivå.... Ska träffa honom nästa helg så då får vi se. Har snart ätit medicinen i en månad och jag känner stor skillnad. Vet bara inte om det är den skillnad jag vill känna. Mer fertil = mer endo för
    mig:( Måste få honom att förstå det annars hoppar jag av...

Kram

• Aimie

Hej jag letar efter lite stöd å hoppas att ni kan ge mig era tankar här inne...

Jag ska in på en titthålsoperation nu i början av september. Men hur vanligt kan det vara att man gör en op. och det visar sig att man inte har endo? Från att jag slutade med p-skydd så har jag haft mellanblödningar ca.2ggr mellan mensen...har gått på pergotime å då avtog de hade bara spottings som ja oxå har men började nu direkt efter dessa dubbelkurer..

Jag har oxå upplevt en sjuuuk smärta å speciellt som knivhugg upp i analen varje månad...och de spänner nåt enormt i ringmuskeln under mensen...detta har pågått länge men mer eller mindre avbrott tack vare p-piller kan ja tänka mig... å så länge ja kommer ihåg så har ja alltid haft mens ca.8-10 dagar å då oxå riklig mens. Jag har nu under sista mensen även haft lättblödning från "fel" hål om ja säger så vilket inte va nån hitt direkt när man kämpar för att gå på toan...

Men det som ja har läst i denna tråd som INTE stämmer in på mig sj är att jag har inte sååå ont så ja måste sjukskriva mig eller åka till akuten och jag mår väl till en viss del lite illa vid mens men inte så att jag kräks. Svårt å säga om jag har endo av vad ja har skrivit nu här men vad tror ni? Ja hoppas ifs att jag har liiiite endo så att jag får en förklaring på dessa sjuka perioder varje månad annars så vet ja inte va de e för "fel" på mig..å inte heller min gyn!

• dallas
    Fialotta82 skrev 2010-08-07 00:08:22 följande:
    Hej jag letar efter lite stöd å hoppas att ni kan ge mig era tankar här inne...

Jag ska in på en titthålsoperation nu i början av september. Men hur vanligt kan det vara att man gör en op. och det visar sig att man inte har endo? Från att jag slutade med p-skydd så har jag haft mellanblödningar ca.2ggr mellan mensen...har gått på pergotime å då avtog de hade bara spottings som ja oxå har men började nu direkt efter dessa dubbelkurer..

Jag har oxå upplevt en sjuuuk smärta å speciellt som knivhugg upp i analen varje månad...och de spänner nåt enormt i ringmuskeln under mensen...detta har pågått länge men mer eller mindre avbrott tack vare p-piller kan ja tänka mig... å så länge ja kommer ihåg så har ja alltid haft mens ca.8-10 dagar å då oxå riklig mens. Jag har nu under sista mensen även haft lättblödning från "fel" hål om ja säger så vilket inte va nån hitt direkt när man kämpar för att gå på toan...

Men det som ja har läst i denna tråd som INTE stämmer in på mig sj är att jag har inte sååå ont så ja måste sjukskriva mig eller åka till akuten och jag mår väl till en viss del lite illa vid mens men inte så att jag kräks. Svårt å säga om jag har endo av vad ja har skrivit nu här men vad tror ni? Ja hoppas ifs att jag har liiiite endo så att jag får en förklaring på dessa sjuka perioder varje månad annars så vet ja inte va de e för "fel" på mig..å inte heller min gyn!
    Man behöver inte ha sjukt ont för att ha endometrios, inte heller behöver alla åka till akuten...Jag kräks inte, men mår illa då och då innan mens. Sjukdomen är "lurig" vissa känner inte ens av den.
  • Aimie
    dallas skrev 2010-08-14 21:03:39 följande:
    Man behöver inte ha sjukt ont för att ha endometrios, inte heller behöver alla åka till akuten...Jag kräks inte, men mår illa då och då innan mens. Sjukdomen är "lurig" vissa känner inte ens av den.
    Nej jag har förstått att de kan visst vara olika för person till person men va ja har läst så skriver många om ett evigt ilande till akuten för smärtor... måste va sjukt jobbigt... ja sj har "bara" smärtor upp i analen som får mig att resa mig sj när jag sitter på toaletten... men ja har oxå som under denna månaden haft så mkt blödningar så det e nåt som inte stämmer.. har totalt haft 10! helt blödningsfria dagar...å då inte i rad e så trött på detta men nåt vettigt svar hoppas jag på att få inom kort.
  • dallas
    Fialotta82 skrev 2010-08-15 12:27:40 följande:
    Nej jag har förstått att de kan visst vara olika för person till person men va ja har läst så skriver många om ett evigt ilande till akuten för smärtor... måste va sjukt jobbigt... ja sj har "bara" smärtor upp i analen som får mig att resa mig sj när jag sitter på toaletten... men ja har oxå som under denna månaden haft så mkt blödningar så det e nåt som inte stämmer.. har totalt haft 10! helt blödningsfria dagar...å då inte i rad e så trött på detta men nåt vettigt svar hoppas jag på att få inom kort.
    Bara och bara...Det låter inte jätte bra att du måste resa dig när du går på toa....Blödningarna låter inte heller kul. Förstår att du "ser fram emot" titthålsop, för att iaf få veta vad det är som är fel.
    KRAM!
  • Pluttemor

JAg har tidigare hängt i denna tråd men har då och då tappat bort den..

Ville bara skriva att vi har fått våran efterlängtade lilla pojke Han föddes för tidigt och vi var på kvar på neanotalavdelningen ett tag, men nu är vi hemma och hela familjen mår bra

Massa med kramar till er alla

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
Svar på tråden Vi med endometrios 5