Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Zelmilainen

min värk kommer ofta under äl oxå. de flesta tabletterna hjälper inte, iaf inte de jag vill ta. som ipren och de med samma verksamma ämne bör man inte ta om man vill bli gravid då de kan försämra äggets förmåga att fästa i livmodern.

vad gäller att ta bort livmodern cachet så kommer det kanske inte att hjälpa. som dallas skrev så kan det fortsätta med problem sen iaf. då har man gjort en op "i onödan".

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

är det nån som vet om endon kan påverka menscykeln? jag har alltid haft väldig regenbunden mens, men har sista tiden märkt att den inte riktigt kommer som den ska. som imorse dök den upp dryga veckan innan den "ska" komma...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    ProvisT skrev 2010-01-20 08:57:40 följande:
    Hej alla: Vilken aktivitet här var nu. Tack för att ni öppnade en ny tråd. Jag har också genomlidigt alla sjuka smärtor, op och hormoner. Dock så blev jag mycket bättre(alt medecin) och har levt utan några mediciner i ca 3 år. Vill dock gärna ha barn men det blir inga bio barn för oss. Nu till min fråga. Känner ni av er endo vid ÄL? Jag brukar känna lite grann, men igår natt vaknade jag 3 på natten av sjuk smärt  ibäcken som strålade ut i nedre ryggen. Aj aj det var helt sjukt vad det gjorde ont. Var på massage igår och han sa att alla musklerna i nedre ryggen var spända som bara den. Nu undrar ju jag. Har jag fått ryggont, som gjorde att endon blev orolig och gjorde ont, eller har endon aktiverats och strålat bak i ryggen? Har mått så bra så länges så nu känns det så konstigt att det skulle komma tillbaka. Stor kram till er alla.
    ibland känner jag av endon vid äl, men inte alltid... ibland passerar den obemärkt, ibland kan ja få svaga känningar och ibland är det som när du beskrev det, men dock väldigt sällan. jag upplever att då det gjort som mest ont vid äl som du beskrev har varit då jag haft cystor som blockerat i äggledarna.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    dallas skrev 2010-01-20 21:04:36 följande:
    Ja, jag tror det, fick oxå mensen typ 7 dar tidigare än vanligt, har dock inte blött så mycket men har ont och är ändå på blödningsdag 6 imorgon- det är SKIT, vi försöker ju bli gravida utan IVF nu (har ju en dotter från IVF och hoppas på ett litet mirakel utan) Men det kanske är lönlöst och dessutom om man nu har fått "skiten att leva upp igen" Får väl avvakta lite och se hur detta utvecklar sig.Läste i "Endometriosis for Dummies" (en väldigt bra bok som jag rekomenderar varmt!) att vi med endo ibland kan ha problem med att få till det med progesteronet(gulkroppshormonet) och det är ju det som bildas efter ÄL för att göra miljön i livmodern bra för embryot-utan detta eller för låga halter gör ju så embryot inte kan utvecklas eller överleva- dvs OM man får mens för tidigt efter ÄL så kan det vara pga av detta tror det bör gå iaf 12 dagar efter ÄL innan mens det ultimata är ju 14 dagar....Jag fick min mens 10 dagar efter ÄL nu(har en fertilitetsmonitor så jag har full koll på min cykel just nu)Funderar på att gå och kolla prog.halten om detta inte var ett undantag vill säga. Kroppen är ju konstig ibland.
    kanske kan va värt att kollas upp. dock kommer jag gå på hormoner, etc oavsett om det blir insem eller ivf. detta pga att vi är ett tjejpar som inseminerar i linköping. de gör alltid hormonbehandlingar där. tror de har koll på läget. läkaren där som jag pratat med känns väldigt bra.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    dallas skrev 2010-01-29 13:27:14 följande:
    Vad skönt att det känns bra! Hoppas ni blir gravida snart!
    gick sisådär med viktnedgång över jul. hade under hösten gått ner 8,9, men gick upp lite över jul, men nu på två veckor gick jag ner ca 2 kilo till, så nu har jag gått ner 10,1 av mina 16. ska tillbaka i början av april och hoppas jag har gått ner resten och lite till då så vi får köra igång.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    ProvisT skrev 2010-02-02 04:56:54 följande:
    Ohh jo just det. Jag har köpt en amerikansk bok om endometrios och vad man ska äta för att må bättre. Står massor med intressant men också en massa som känns ouppnåeligt. Här är exemple på vad man ska undvika: mjölkprodukter, produkter gjorda på vete, citrus, choklad, transfetter. Saker som är bra är tex fet fisk och mycket grönsaker. Det är massa storys i boken om folk som blivit helt helade och mår jättebra. Men hur får man in det i livet??? Vad ska jag äta till frukost? Räcker det att köpa laktosfri yoghurt? Så kan ju musli och yougurt funka. Men sedan då. Någon som har lite smarta alternativ till bröd och pasta? 
    det är därför jag aldrig skulle fixa att ändra kosten, hehe... mjölkprodukter skulle jag aldrig vilja ta bort, grejer utan vete blir ganska krångligt, choklad klarar jag mig inte utan, fisk och grönsaker i mängder gillar jag inte heller... haha.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    ProvisT skrev 2010-02-02 10:06:41 följande:
    Zel: I know. Det är ju nästan omöjligt. Jag försäker att vara nyttig och äta rätt. Men det är mest att jag bytt ut allt mot fullkorn, inte äter så mycket godis och dricker max 2 koppar kaffe om dagen. Tycker jag är skitduktig, men ska man jämför med dieten som de föreslår så är min diet som att leva på McDonalsd mat:) Oj oj inte så bra. Men vem vet, lovar de att man blir fullständigt frisk och gravid så kanske det skulle kunna vara värt att testa???
    hehe, ja om en garanti fanns så kanske... *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    biologiskaklockan skrev 2010-03-13 19:05:54 följande:
    hej hur många här har gjort titthålsoperation? KAn ni berätta hur det var? Jag är jätterädd för att spy spydde ni efter operationen? måste man fasta länge innan och efter operationen? jag mår jättedåligt när jag är på fastande mage. lågt blodsocker m.mp.s brukar det svida för er när ni kissar? göra ont ibland när ni kissar uppåt livmodern urinblåsan?
    jag spydde som en gris två gånger efteråt, men det beror på att jag inte riktigt tål morfinet. de gav mig nåt medel som skulle minska illamåendet, kolla om du kan få det.

jag fick inte äta nåt efter kl 18 dagen innan och bara dricka vatten efter det (har jag för mig) lite jobbgt när min op inte blev av förrän på eftermiddagen nästan ett dygn efteråt...

jag hade inga direkta problem med att gå på toaletten efteråt, varken nr 1 eller 2...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    biologiskaklockan skrev 2010-03-19 09:52:33 följande:
    p.s ni som gjort titthål och fått konstaterad endo hittade de inga symptom på er genom vanlig undersökning? På mig hittar de ingenting på vaginalt ultraljud men det är vanligt att man kan ha det ändå eller?
    det enda sättet att fastställa diagnosen endo är genom titthålsop... men misstänka det innan kan de. med mig var det pga tidigare cystor.
    biologiskaklockan skrev 2010-03-19 09:51:26 följande:
    måste man få morfin finns det inget annat? jag tror jag inte heller tål det kanske. Tog citodon en gång och fick så ont bak i ryggen så jag trodde jag skulle dö höll på att kasta mig ut genom en bil för att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Så jag kanske inte heller tål det för det är väl det i citodon. usch blir jättereädd.
    har man problem med illamåendet får man ju som sagt var nåt mot det, så att man inte ska må hur dåligt som helst. när jag har fått i mig morfin innan har jag fått synrubbningar, synbortfall, benen viker sig/kan inte gå/stå utöver illamående, etc... har spyfobi typ, men det gick rätt bra iaf...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

nu har jag inte vart inne i tråden på ett tag. men synd att de flyttat den då det inte alls är lika lätt att hitta hit...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Forumvärd skrev 2010-04-23 14:37:22 följande:
    Hejsan! Vi håller på att flytta medlemsgruppstrådar ut ur det allmänna forumet och till medlemsgrupper. Detta gäller även denna tråd i och med att den klassas som en medlemsgruppstråd d.v.s. en tråd där medlemmar följs åt under kortare eller längre perioder. Anledningen till att det städas upp i de allmänna forumet är att en medlemstråd genererar otroliga mängder med svar. Detta är givetvis både bra och roligt men gör att de andra trådarna i det allmänna forumet helt försvinner och hamnar längst ner i trådlistan. Medlemmar har gjort oss uppmärksammade om detta då de inte får några svar i sina trådar. Vilket givetvis är väldigt tråkigt. Så därför har vi alltså flyttat denna tråd.
    jag fick den infon i ett mail, men som jag redan sagt upprepade gånger är det INTE en medlemstråd utan en hewlt öppen tråd som vi vill att så mkt nya människor som möjligt ska kunna hitta till, vilket blir i princip omöjligt nu eftersom de flesta aldrig kollar in bland medlemsgrupper. tack för otjänsten.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Forumvärd skrev 2010-04-27 12:22:37 följande:
    Jag har kikat lite och ska jag vara ärlig så tycker jag också att den här tråden ligger galet. I vartfall nu när det inte finns någon specifik endometrios underrubrik. Jag gör så att jag släpar tillbaka er dig ni låg tidigare och så avvaktar vi tills det eventuellt kommer upp en mera lämplig rubrik i medlemsgrupper Så håll i er för nu åker ni tillbaka
    tack så mkt. nu hoppas vi att det håller i sig med.
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Vi med endometrios 5