• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • s89
    Zelmilainen skrev 2010-03-15 11:38:05 följande:
    jag spydde som en gris två gånger efteråt, men det beror på att jag inte riktigt tål morfinet. de gav mig nåt medel som skulle minska illamåendet, kolla om du kan få det. jag fick inte äta nåt efter kl 18 dagen innan och bara dricka vatten efter det (har jag för mig) lite jobbgt när min op inte blev av förrän på eftermiddagen nästan ett dygn efteråt... jag hade inga direkta problem med att gå på toaletten efteråt, varken nr 1 eller 2...
    Jag mådde illa efter titthålsop. Men det var för att jag fick så mycket morfin och smärtstillande. Men be att du får för illamående. Det ska ju göra att du inte mår så illa. Sen är det olika från fall till fall. Vet flera som gjort titthål men inte alls kännt av det. Hade heller inget problem med att gå på toaletten.
    Det kommer att gå bra ska du se. Du får inboxa mig om du vill..
  • biologiskaklockan

måste man få morfin finns det inget annat?
    jag tror jag inte heller tål det kanske. Tog citodon en gång och fick så ont bak i ryggen så jag trodde jag skulle dö höll på att kasta mig ut genom en bil för att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Så jag kanske inte heller tål det för det är väl det i citodon.
    usch blir jättereädd.

• biologiskaklockan

p.s ni som gjort titthål och fått konstaterad endo hittade de inga symptom på er genom vanlig undersökning?
    På mig hittar de ingenting på vaginalt ultraljud men det är vanligt att man kan ha det ändå eller?

• Zelmilainen
    biologiskaklockan skrev 2010-03-19 09:52:33 följande:
    p.s ni som gjort titthål och fått konstaterad endo hittade de inga symptom på er genom vanlig undersökning? På mig hittar de ingenting på vaginalt ultraljud men det är vanligt att man kan ha det ändå eller?
    det enda sättet att fastställa diagnosen endo är genom titthålsop... men misstänka det innan kan de. med mig var det pga tidigare cystor.
    biologiskaklockan skrev 2010-03-19 09:51:26 följande:
    måste man få morfin finns det inget annat? jag tror jag inte heller tål det kanske. Tog citodon en gång och fick så ont bak i ryggen så jag trodde jag skulle dö höll på att kasta mig ut genom en bil för att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Så jag kanske inte heller tål det för det är väl det i citodon. usch blir jättereädd.
    har man problem med illamåendet får man ju som sagt var nåt mot det, så att man inte ska må hur dåligt som helst. när jag har fått i mig morfin innan har jag fått synrubbningar, synbortfall, benen viker sig/kan inte gå/stå utöver illamående, etc... har spyfobi typ, men det gick rätt bra iaf...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Trinity78
    biologiskaklockan skrev 2010-03-19 09:52:33 följande:
    p.s ni som gjort titthål och fått konstaterad endo hittade de inga symptom på er genom vanlig undersökning? På mig hittar de ingenting på vaginalt ultraljud men det är vanligt att man kan ha det ändå eller?
    Det är väldigt vanligt att man inte hittar något vid VUL. För att kunna se endo med ultraljud så måste cystorna eller härdarna vara hyfsat stora och sitta på "rätt" ställe. Titthålskirurgi är det enda vettiga alternativen i dagsläget.
    Reproductively challenged
  • ProvisT

Biologiska klockan: Jag har haft en dramatisk helg. Är en vecka efter mens så jag borde inte ha ont, men i lördags vaknade jag med sjuka smärtor i magen som strålade bak i ryggen. Jag trodde något allvarligt hade hänt och att något var sönder. Jag har inte haft så ont på flera år. Åkte in till akuten och låg där och ojade och grät:( Läkaren gjorde en supernogrann ultraljudsundersökning. Allt såg perfekt ut. Inte ett spår av att något var fel. Hade jag inte vetat att jag har endo hade de inte sett något. Men nu fick jag iaf smärtstillande och erbjudande om att gå på ny hormonbehandling. Men nej tack´. Aldrig i livet att jag gör det igen.
    Det som var bra var att han såg att jag hade en polyp i livmiodern som de måste ta bort. Det är tydligen nästan omöjligt att bli gravid när den är där. Så nu får vi se vad det ger. Så det kom något gott ut mitt akutbesök.
    Så svaret är nej, man kan ha så apont så man närstan dör, men de ser inget på VUL ändå. Lycka till nu.

• dallas

Halloj!
    var på en föreläsning på SU i lördags (innan lokalföreningen i V:a Götalandslän årsmöte) Tydligen
    så kan man se djup endo med hjälp av MR (det var nåt om att endon skulle vara 3 cm el mer)

Iaf det  var intressant, man inser att tyvärr så saknas det en hel del kompetenta läkare inom endometrios här i Sverige, hoppas verkligen politikerna kan öppna upp ögonen för denna sjukdom, visste ni att det finns fler i Sverige som har endo än vad det finns människor som har diabetes!

• biologiskaklockan

Hej
    Provis T: såg de det med vanlig ultraljudundersökning? Polypen? Är den svår att se. Hade du haft den länge och de inte hade sett den el var den ny?

Vad bra att de hittade den så de kan ta bort den till dig, försöker du få barn?
    lycka till du med

• biologiskaklockan

skulle verkligen behöva göra operationen men vågar inte är livrädd. Usch...

• Ninny

Hej..jag hoppas det går bra att hoppa in här. Har gått ca 2 år nu med diffusa magproblem. Har gjort både många blodprov och man har gjort både gastroskopi och endoskopi och rektoskopi men allt är så bra. Det känns som min läkare har gett upp. Jag har många gånger försökt förklara att det gör ont och känns som något trycker mot ändtarmen, har även en punkt under vänster revben som ömmar ibland, men han tror väl jag lider av hypokondri, inget gensvar från honom inte. Jag fick åka akut med ambulans för ett tag sedan för jag fick så ont att jag grät, kunde varken stå eller gå. Behövde gå på toa och göra nr2, men det gick inte kändes som något trasades sönder inne i mig när jag försökte. Väl på akuten konstaterades detatt jag inte var gravid (dom trodde från början att jag fick ett missfall) så dom gav mig värktabletter och skickade hem mig. Det känns som man bara är i vägen och ingen tar mig på allvar, en läkare jag var hos sa till mig att många kan få problem med tarmarna nu på hösten (de var höst då) när man äter mycket rotfrukter...jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Började för ett tag sen leta på nätet efter liknande symtom och nu känns det som jag löst mysteriet själv utan läkare. Tror jag bör ta kontakt med gyn imorgon, dom kanske tar mina problem på allvar.

Svar på tråden Vi med endometrios 5