• ProvisT

Vi med endometrios 5

Hej alla: Vilken aktivitet här var nu. Tack för att ni öppnade en ny tråd. Jag har också genomlidigt alla sjuka smärtor, op och hormoner. Dock så blev jag mycket bättre(alt medecin) och har levt utan några mediciner i ca 3 år. Vill dock gärna ha barn men det blir inga bio barn för oss. 
    Nu till min fråga. Känner ni av er endo vid ÄL? Jag brukar känna lite grann, men igår natt vaknade jag 3 på natten av sjuk smärt  ibäcken som strålade ut i nedre ryggen. Aj aj det var helt sjukt vad det gjorde ont. Var på massage igår och han sa att alla musklerna i nedre ryggen var spända som bara den. Nu undrar ju jag. Har jag fått ryggont, som gjorde att endon blev orolig och gjorde ont, eller har endon aktiverats och strålat bak i ryggen?
    Har mått så bra så länges så nu känns det så konstigt att det skulle komma tillbaka.
    Stor kram till er alla.

• ProvisT

Hej tjejer

Ja det är verkligen inte så lätt attt bli tagen på allvar. Jag blev också skickad till psykolog för jag började gråta när min gyn frågade hur jag mådde. Men det var också ok för det gav mig väldigt mycket. Det sätter sig väldigt på psyket att känna att livet är förstört av sjukdommen och man inte har ork. Idag är jag mycket bätter mycket tack vara kinensisk örtmedicin. Jag har varit helt symptomfri och mått väldigt bra i ca ett år nu. Gjorde ett FET där jag blev gravid men tyvärr fíck MF. Efter det har det kommit tillbaka lite igen. Men nu på torsdag ska jag till min örtman igen. 1-2 månader så lovade han att jag skulle må bra igen. Han har räddat mitt liv, och jag är evigt tacksam:)
    Några barn blir det nog inte, men jag har accepterat det nu och vi är mitt i en adoptionsprocess. Ett härligt sätt att bli förälder, och förtvivaln har ersatts med hopp eftersom det kommer att bli ett riktigt barn till oss till slut.

Stora kramar

• ProvisT

Ohh jo just det. Jag har köpt en amerikansk bok om endometrios och vad man ska äta för att må bättre. Står massor med intressant men också en massa som känns ouppnåeligt. Här är exemple på vad man ska undvika: mjölkprodukter, produkter gjorda på vete, citrus, choklad, transfetter. 
    Saker som är bra är tex fet fisk och mycket grönsaker. 

Det är massa storys i boken om folk som blivit helt helade och mår jättebra. Men hur får man in det i livet??? Vad ska jag äta till frukost? Räcker det att köpa laktosfri yoghurt? Så kan ju musli och yougurt funka. Men sedan då. Någon som har lite smarta alternativ till bröd och pasta? 

• ProvisT

Zel: I know. Det är ju nästan omöjligt. Jag försäker att vara nyttig och äta rätt. Men det är mest att jag bytt ut allt mot fullkorn, inte äter så mycket godis och dricker max 2 koppar kaffe om dagen. Tycker jag är skitduktig, men ska man jämför med dieten som de föreslår så är min diet som att leva på McDonalsd mat:) Oj oj inte så bra. Men vem vet, lovar de att man blir fullständigt frisk och gravid så kanske det skulle kunna vara värt att testa???

• ProvisT

Hej tjejer. Phuuu mensen ska komma idag. Det tydligaste tecknet är att det gör så ont i magen innan och när jag går på toa. Aj aj aaaaaj. Andra tydliga tecken är att jag är helt blek, mörk under ögonen, och ögonen är liksom helt röda, som om jag inte sovit på hundra år. Men andra ord känner jag mig inte så sexig. Men ska till min örtman ingen på torsdag. Han är min räddare. Är sååå glad att jag har hittat min grej som gör mig friskt från endo. 1-2 månader ska jag gå dit, sedan efter det ska jag faktiskt till en homopat, som dessutom är helt säker på att han kan göra mig gravid. Ja ja jag har hört det förut:)

Kram

• ProvisT

Dallas: Ha ha ja det låter kanske inte så bra:) Jag lovar att hålla dig uppdaterad vad han gör med mig. Involverar det sex så lovar jag att jag ska stämma honom...

Min örtman jobbar med en massa olika örter. Vi mäter min temperatur och analyserar mig vecka för vecka. Efter hur allt ser ut och vilket stadie jag är i. i min cykel så får jag olika örter. Denna gången kommer han fokusera på att slå sönder min endo och att få min mens och ÄL smärtfri. Förra gången blev jag helt bra, men så fick jag en feriltitetsbehandling(FET) och så kom skiten tillbaka. Jag får en påse med olika torra örter som jag sedan kokar och får en dryck av. det dricker jag sedan ca en dl av varje morgon i en vecka, sedan är det dags för en ny blandning. Var mycket skeptiskt till att börja med men min första mens jag fick efter att gått till honom, kom en dag tidigt och jag kände INGENTING. Fattar ni INGENTING!!! Som en helt ny värld.

Jag kan varmt rekomendera dig att prova det. Det är kinesisk örtmedicin han jobbar med. Jag har till och med druckit fladdermusbajs:) Vad gör man inte för att få det bättre;)

Fick min mens igår, även om vi inte jobbar så aktivt på att bli gravida längre så är det lite av en besvikelse varje gång den kommer:(

• ProvisT

Hej tjejer. Ohh har ätit min bajblandning nu i 1,5 veckor. Jag känner redan en galen skillnad. Jag har mer energi, med sexlust och ingen molnande värk. Det riktiga provet kommer nu till helgen. Då ska jag ha min ÄL och brukjar ha riktigt ont i magen och bak i ryggen. Tänk om jag kan få klara av det också utan att ha ont. Hurra vad glad jag blir då. Känns som det blir mer fart på allt. Har mer flytningar som redan går mot ÄL flytningar.
    Läser en ny bok om Endo nu. Den handlar om en massa tjejer som vägrat gå med på västerlänsk behandling, med klimakteria behandlingar och operationer, och har funnit andra vägar och blivit friska från endo. Jag säger bara, våga testa andra alternativ. Vår sjukvård kan ju göra inget allt för att man ska bli bra. Allt är ju bara tillfälliga lösningar, och att vara i klimakteriet när man är 30 år, är inte så jävla ball.
    Om tre månader ungefär ska jag hoppa på lite homopati:) I will keep you informed.

Kram

• ProvisT

Baby Beluga: Ohh ja jag kønner igen mig i så många av dina symptom. När min endo var akriv så åkte jag också in på akuten utan att de visste vad det var. Jag hade också så sjukt ont under revbenet som gjorde dem ännu mer förvirrade. Till slut kom min gynekolog på att det nog var endo. Så vid operations så hittade de sammanväxta organ, endo på tarmen(vid revbenet), och en massa endo härdar. Jag berättade även efteråt att jag hade mycket problem med magen och jätteont när jag skulle gå på toaletten. Men ohh nej det hade inget med endo att göra... Hmm nu förstår jag ju att det har det visst och det är ju skönt att veta iaf.

Det låter ju väldigt mycket som endo som du har, men det kan ju även vara i kombination med annat.

Vad motiverad jag blir att du mår så mycket bätter när du lägger om kosten. Jag försöker med helt nya matvanor när jag är hemma. Men på jobbet och när man går ut så är det ju såååå svårt. Hoppas på att en 80/20 approach kan hjälpa. Svårast är att låta bli godis. Jag vill haaaaaa:) Men från och med i måndags så ska jag prova med inget alls.

• ProvisT

Biologiska klockan: Jag har haft en dramatisk helg. Är en vecka efter mens så jag borde inte ha ont, men i lördags vaknade jag med sjuka smärtor i magen som strålade bak i ryggen. Jag trodde något allvarligt hade hänt och att något var sönder. Jag har inte haft så ont på flera år. Åkte in till akuten och låg där och ojade och grät:( Läkaren gjorde en supernogrann ultraljudsundersökning. Allt såg perfekt ut. Inte ett spår av att något var fel. Hade jag inte vetat att jag har endo hade de inte sett något. Men nu fick jag iaf smärtstillande och erbjudande om att gå på ny hormonbehandling. Men nej tack´. Aldrig i livet att jag gör det igen.
    Det som var bra var att han såg att jag hade en polyp i livmiodern som de måste ta bort. Det är tydligen nästan omöjligt att bli gravid när den är där. Så nu får vi se vad det ger. Så det kom något gott ut mitt akutbesök.
    Så svaret är nej, man kan ha så apont så man närstan dör, men de ser inget på VUL ändå. Lycka till nu.

• ProvisT

Hej tjejer. Ja men herre gud Ninni, det är ju helt sjukt. Så ska du verkligen inte ha det. Ha ha en gång var jag inne på akuten utan att de hittade ett skvatt. De föreslog att min mage hade blivit förkyld.... Hmmm. Det är ganska vanligt att endo sätter sig mellan livmoder och ändtarmen. Och jo jag vet, det kan göra så satans ont att göra no2 ibland så det känns som man trasas samman. Förra helgen när jag var på akuten så hittade de ju inte heller vad som gjorde ont, och de gör inte mycket mer än att skickar hem en med smärtstillande även om man vet vad det är. Det är nog mest frustrerande tycker jag. Det finns ingen bra utväg för oss med endo. Smärtbehandling.

Vi har försökt bli gravida i över 3 år, men IVF och allt som finns. Men det funkar inte så bra. Är såklart jätteglad att de hittade polypen. När jag fick MF för typ 7 månader sedan så var jag i samma rum med samma ultraljusdsmaskin, så jag hoppas att de hade sett den om den var där. Men det ska bli skönt att få bort den iaf. Men vi har just blivit godkända som föräldrar inför adoption. Så imorgon ska jag ringa vår organisation och diskuttera vilket land som kan passa oss. Så himla spännande att vi får lov att bli föräldrar till slut ändå även om vägen är lång ännu.

Svar på tråden Vi med endometrios 5