Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

sommarblommor skrev 2010-02-13 11:05:26 följande:
    Idag är vår tredje dag med concerta på min son. Har verkligen haft underbara dagar än så länge. Märker en enorm skillnad på uppförande , harmonisk, glad dessutom.Är det viktigt att ta medicinen samma tid varje dag? Tänkte på helger och vardagar.
    Tänkte också bara säga vad roligt att det verkar fungera bra!
  • TwistedSister
    mammat2 skrev 2010-02-13 07:38:38 följande:
    länge sedan jag skrev här. Här har morgonen varit kaos. Vi har beslutat att sluta med concerta. Den funkar inte alls =(Ritalin funkar på Elias, men han får så extremt mycket biverkningar som viktminskning, tics m.m. Just nu känner vi varför ge han medicin som inte funkar. Så idag är första  dagen utan medicin. hoppas att det går bra.
    Håller tummarna för att det ska gå bra.
  • TwistedSister

Nu har teven vart av till klockan 18. I har vart fruktansvärt frustrerad och inte kunnat företa sig någonting. Eller jo intensivt legobygge i 10 minuter så att hela rummet såg ut som att legofabriken exploderat därinne, sen spring och skrik, sen spelat piano jättehögt i 10 minuter sen spring och skrik och sen bröt han ihop och började slå sig själv i ansiktet jättehårt så jag fick sitta med honom i knäet tills han lugnat sig sen spring och skrik och sen gav han sig på och slog på hunden istället, fick bort honom därifrån sen spring och skrik och sen byggt med klossar lite tillsammans med mig och sen spring och skrik en stund till sen fick han spela lite dataspel så att A fick vila för hon är jätteförkyld (jag med). Hur funkar det med ljudböcker? Kan han sitta still och lyssna? Tror inte I skulle kunna sitta still om inte han har nåt att pilla med samtidigt. Play doh-lera kanske iofs skulle kunna fungera i kombination med ljudbok. I läser inte, skolan har börjat tro att han kanske har svårt för den biten. Han tränar bokstäver med en specialpedagog.

• TwistedSister

jag skrev men det försvann nu orkar jag inte igen. men tack för tips mammaflickan vi ska testa å se vad vi kan hitta som han gillar

• TwistedSister

+ Idag pysslar I =)

Vi städade hans rum igår kväll och redan när jag steg upp ur sängen i morse så kan man inte komma in där för det ligger saker ja över hela... Och små delar av allt överallt. Ändå verkar han ha lättare att hitta på något att göra när allt ligger framme. Har inte sett honom sen frukost han sitter där inne och uppfinner. Det känns då bättre än att sitta framför teven hela dagen även om han fortfarande isolerar sig. Nu väntar jag bara på mildare väder så man kan börja använda den superfina lekplatsen som vi har precis utanför dörren. Jag hade helt glömt bort att vi har sportlov denna vecka så blir illa tvungen att ta med I till affären imorgon för jag har inte handlat.

• TwistedSister

I uppskattar att vara med kompisar och har lätt för att få nya kompisar men ibland blir det svårt för han ska alltid överdriva sånt andra gör till tusen. När han var liten var det ett barn på en lekplats som puttade honom, efter det så puttade han alla han såg hela tiden. Om han hör nåt barn kallar nån annan (eller honom) fegis nån gång så går han sen runt och kallar sina kompisar fegis fegis fegis fegis en miljon gånger och kompisarna tröttnar ju. Han vet inte som de andra när det är dags att sluta och när det går över gränsen.
    Kan ju säga att jag lekte aldrig någonsin med andra barn när jag var liten tyckte mest att andra barn var jobbiga och "störde" mig när de kom och ville att jag skulle vara med och leka. Jag har alltid tänkt att det hade vart bra om de vuxna hade pushat mig lite mer där, och att det är därför jag är hopplöst socialt efter för att jag aldrig lekte med andra barn när jag var liten. Men jag kanske har haft fel, kanske var det svårigheter med den sociala biten som kom först och det var därför jag inte ville leka? Det är aldrig lätt att veta vad som kom först, hönan eller ägget...

• TwistedSister
    Karina09 skrev 2010-02-17 17:00:03 följande:
    Min son är utåtriktad och social, vill gärna vara med och leka. Han har ändå haft stora problem med de sociala koderna. Det visade sig redan på dagis när han vägrade finna sig i gruppens regler. Han mopsade upp sig mot de stora barnen och vägrade inse att de inte ville ha honom med i leken. Jag bekymrade mig mycket över att han hade problem med social samvaro och trodde det var brist på träning. Vid den tiden hade vi inga jämnåriga barn på gatan där vi bor, så jag ansträngde mig rätt mycket med att bjuda hem andra barn.Idag har han ganska många kompisar, men ingen bästis. Det händer att kompisar drar sig undan och det är oftast han som tar initiativ till kontakterna. Han blir inte ledsen såna gånger, utan försöker igen nästa dag.Han tar också kontakt med främmande människoroch kan vara på gränsen till påflugen. Jag tror han känner minst hälften av lastbischaufförerna och grävmaskinisterna här. Han går rakt fram till poliser och brandmän vid t ex en olika och intervjuar dem om vad som hänt. Vid en brand en gång förhörde han en polis som vaktade. Polisen berättade att de tagit dit stans största skylift för att komma åt och släcka. Sonen svarade: "Jag har en större hemma", ok "vi ringer efter dig nästa gång", kontrade polisen. Han snackar oavbrutet min son, och man vet inte alltid om det är verklighet eller fantasi.
    Hahaha där låter han som min son faktiskt
  • TwistedSister
    InaB skrev 2010-02-18 17:00:12 följande:
    Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp. Har läst den här tråden emellanåt och har förstått att det finns många av er som har stor erfarenhet av barn och ADHD. Nu behöver jag som sagt hjälp. Min son, som är 8 år, står i kö till BNP och till BUP för medicinering. Han har det väldigt jobbigt i skolan. Nu undrar jag vilka förändringar som har gjorts i skolan för att anpassa miljön till era barn? Hur har ni gått tillväga för att det ska fungera bättre i skolan. Min son har ännu inte fått någon diagnos, men troligtvis lutar det nog åt ADHD.
    Det verkar vara så olika med olika barn vilka förändringar som behövs, men för min son så läser han korta pass matte tillsammans med assistent och blir sedan belönad med lekstund emellan. För att han inte ska hinna tröttna. Läsning en gång per vecka med specialpedagog i enskilt rum. Möjlighet att gå iväg med assistenten till tex biblioteket när det blir för rörigt för honom i klassrummet. Men det har inte fungerat så bra och jag är inte nöjd med upplägget. Jag skulle vilja se lite mer att de tar tag i ett problem som de har vilket är ljudnivån i klassrummet, som läraren bara helt verkar ignorera eller inte orkar ta itu med vem vet. Min son har sagt upprepade gånger att han får ont i öronen av att vara i klassrummet.
  • TwistedSister
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-02-19 08:54:46 följande:
    Hej. vet inte om allt det hemska igår var bra eller inte för idag var Z. uppe före mig och påklädd! Eftersom han var klar så tidigt fick han äta frukost hemma och ÄNDÅ kom vi iväg tidigare än vanligt!!! Visserligen hade vi glömt att göra matteläxan igår och han ligger efter i matten så det blir mer strul men det var helt och hållet mitt fel. Jag har varit dagavill hela veckan, jag ligger en dag efter. (eller hur det nu blir, tror att det är torsdag idag iaf.)Hoppas det bättre flytet håller med sig för jag fortsatte gårdagen med att bara gå omkring och inte göra något vettigt alls och kalasdagen närmar sig med stormsteg men det har inte blivit något mer städat. ALLA lossar och ALLT lego ligger på golvet. Måste börja städa, ska bara först....
    Då ser det ut som här då
    Ska också städa upp och barnens mormor kommer på middag ikväll. Har inte lyckats komma igång än, I har sprungit runt och jagat hunden så leksaker och hundhår yr omkring hela morgonen och jag efter Sluta, låt hunden vaaaaaaaara! Det funkar inte det vet jag, man måste få honom intresserad av något annat men jag har inte hunnit komma på nåt annat åt honom att göra. Nu har han satt på teven och det får han inte egentligen men jag låtsas att jag inte har märkt det så att jag bara ska hinna dricka mitt kaffe innan jag säger till. Sen ska jag sätta nåt pyssel i händerna på honom tror jag men vet inte vad det blir än. Har samlat många tomma mjölkpaket man kunde nog bygga nåt av dem...
  • TwistedSister
    solfrost skrev 2010-02-20 11:30:52 följande:
    Hej, tänkte att jag kunde hänga på här?Har en 9 årig flicka som ska utredas för ADHD inom kort, och det känns som man jobbar i motvind oftast.Har försökt ta det via skolan men det tar sådan tid och det har inte vi tid med. Så jag kontaktade BUP och ska få en utredning inom 50 dagr:)Känns som man ska vara väldigt duktig på paragrafer hit och dit för att få den hjälp som behövs?!   Det står i skollagen att alla har rätt till individuell skolhjälp men det stämmer deffenitivt inte på våran skola, det finns inte pengar!...vi får väl se vad de sätter emot när vi fått vår diagnos, då ska jag rota fram varenda paragraf och möjlighet/rättighet till hjälp hon har rätt till...
    Man ska kunna överklaga till skolverket, sa en tjej som jag känner som är lärare. Vi hade samma problem förut men vi flyttade och bytte skola och då fick vi en elevassistent från dag ett så det blev aldrig av att göra någon överklagan, så jag vet inte hur det går till rent praktiskt. Vi har ingen diagnos här heller, skolpsykologen har äntligen börjat göra en grundutredning som vi fått vänta i ett år på, det var också först då vi bytte skola som det blev nån fart på det. Beror lite på vad man får för rektor verkar det som. Efter grundutredningen ska det då remitteras till BUP, om inte skolpsykologen finner det helt onödigt men det har jag svårt att tro för det är stora problem med honom i skolan nu trots elevassistent.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind