Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Petrah skrev 2010-02-08 16:05:52 följande:
    Ja så är dt här med, så jag känner paniken börja växa nu när jag ska hämta mina 2 pojkar, jag vet inte vad jag ska göra eller ta vägen. 4 åringen är ju inte så  svår eftersom han är mer flexibel men 8 åringen är ju helt tvärtom, han vill bara hem o hata åka nånstans. Vad gör man??hur gamal är din?
    Min son fyller 8 i år. Han har blivit värre, mycket nu bara under senaste året, med det här att han VILL INTE hitta på någonting. Förut gick bra att gå ut å hitta på nånting efter skolan men nu vill han bara allt ska vara samma hela tiden varje dag. Det känns som han blir mer orolig för ändrade planer och avsteg från rutiner ju äldre han blir. Och han har ändrats på andra sätt också, förut var han nästan alltid glad men väldigt aktiv hela tiden, nu är han lugnare (kanske inte lika lugn som andra barn ) men med mycket värre humör och ofta sur å butter och lite mer inåtvänd i sitt sätt att vara.
  • TwistedSister
    Petrah skrev 2010-02-08 16:09:06 följande:
    HERREJÄÄÄÄÄÄVLAR!!!!!! nån som kollar på supernannyn på tv 4+ nu 16.00  ???den 4-åringen är inte leka med, sånna utbrott. Jag börjar gråta när jag ser det usch dt skär i hela hjärtat, vet inte varför jag tycker så synd om barnen istället för föräldrarna. jag hatar att se barn gråta o bli så arga o frustrerade.
    nej, jag får inte lov att använda teven vid den tiden
  • TwistedSister

nej min son är inte utredd. jag har hamnat här för barnpsykolog som sa att han har i vart fall liknande problematik som adhd och att strategier som fungerar för att hjälpa barn med adhd kan hjälpa honom så jag får bra tips här. Nu ska vi till psykologen imorgon får se vad hon säger. Det har vart problem med honom sen han var 1,5 år och vi har blivit skickade lite hit och dit men då han var väldigt sen i språkutvecklingen tyckte de det var viktigast att ta tag i det först iaf så vi kom till logoped och barnpsykologen som remitterade dit hade hoppats på att han var frustrerad över att inte kunna prata och de andra problemen skulle släppa när han väl lärt sig det, men det gjorde de inte...

• TwistedSister
    Petrah skrev 2010-02-08 22:35:19 följande:
    Så var det med min son oxå, jättesen med talet o sen pratade han som en robot i samma tonläge.
    Hur gammal var han när han blev utredd?
  • TwistedSister
    Petrah skrev 2010-02-08 23:07:32 följande:
    strax innan han fyllde 7 år.
    det har dragit ut på tiden för oss... man vill ju veta, så att man kan ge rätt hjälp, och framförallt tänk om det är nåt annat som är fel? Vet inte vad det skulle vara isf men ändå.
  • TwistedSister

Men så där gör min son också, helt obegripliga vrål eller illtjut när han börjar varva upp sig. Jag har aldrig tänkt tanken att det kunde vara nå tics som han inte kan rå för så jag har mest bara blivit lite sur för det känns som mina trumhinnor ska sprängas så då säger jag till honom att va tyst å då drar det igång ännu värre. Taskig jag känner mig om det är så att han inte kan hjälpa att han ylar sådär Fick mig en liten tankeställare nu å ska försöka bemöta på annat sätt nästa gång.

Karina09, jag fattar inte heller. Nu får du allt utveckla lite =)

Norgesessan, jag hoppas din man får jobbet. Och kul med besök av släkten.

• TwistedSister
    mammaflickan skrev 2010-02-09 22:25:58 följande:
    oj, sista delen av mitt inlägg ovan, där snöade jag iväg om hela situationen i stort. Allt handlade inte om ljudtics alltså, jag är rätt trött i huvet nu ju märker jag.
    nä men jag förstod det. du är inte alls otydlig.
    I har inte alls den självinsikten än att han känner sig annorlunda, och det är väl rätt skönt så länge han slipper. Kompisarna i klassen han hamnat i nu är jättebra och accepterar och tycker om I trots utbrott och annat. De brukar bara flina lite när jag kommer och skvallra -I har vart busig idag.
    Det är alltid någon som säger det varje dag.

Förra skolan var skit då några av barnen utnyttjade I, som "torped" bland annat. Lätt för dem då de klurat ut att I inte tänker innan han gör så sa de bara till honom att slå den, eller sparka honom. Så gjorde han det. Och de sa till honom att göra allt de själva inte vågade, smita från skolans område, klättra högst upp i trädet som var förbjudet (och livsfarligt), snatta i kiosken bredvid skolan, skolka från lektionen. Alltid när man pratade med honom så var det samma killar som sagt till honom att göra saker. Men de barnen i skolan här är lite mer ordning på och de mer hjälper I att komma ihåg vad det är man inte får göra. Märks nu att han inte kommer på såna idéer själv, för inget sånt har hänt sen vi bytte skola. Se där nu snöade jag iväg på nåt helt annat. Det kanske smittar.
  • TwistedSister

Ja syskongrejen är svår. Jag håller isär mina små så gott jag kan, det är hyfsat lätt nu när den lilla är så liten som 1 år, men gud vad jobbigt det kommer bli sen om de ska båda vara på varandra. Det enda I gör är att putta omkull henne ibland när han springer förbi, annars är han oftast snäll men som sagt hon gör ju inget än så det är lätt att inte bråka med henne. Men en gång fick han ett ryck och skulle lyfta upp henne helt plötsligt och springa ut i hallen å då snubbla han och tappa henne så hon fick fläskläpp. Det var ju inte meningen bara ogenomtänkt. Så nu är jag beredd på att det kan hända också. Lite tråkigt var det en dag när jag upptäckte att hon sitter tyst och tålmodigt och väntar på att storebror ska få mat först. Hon är alldeles för van att få vänta.

• TwistedSister
    norgesessan skrev 2010-02-10 22:27:40 följande:
    Emil ska lyfta och bära henne hela tiden....Inte ont menad av honom såklart, med det blir ofta för mycket, han tar fel tag i henne med mer...Han slänger täcker över henne, lyfter upp henne så hon inte kommer ner (fast det har hon redan lärt sig), han kan hålla fast henne när vi inte ser...Med Jonathan är det jobbigt dock...Han är ju så "dum" att han går in till Emil fast han blir slagen ibland...kommer ut och gråter, sen är han där inne inom 5 minuter, kommer ut gråtandes igen...Emil brukar hålla fast honom med...Han kommer dock få igen en dag, Jonathan är skitstark!!
    Ja I brukar också slänga täcke över A, eller trycka en kudde mot ansiktet. Han förstår också givetvis att man dödar en bebis på det sättet "men tänkte inte på det".

Nu tänker våra politiker här lägga ner I´s skola så det blir skolbyte för honom igen. Antagligen redan till hösten. De ska säga upp folk också och tydligen elevassistenter som inte har fast anställning först, sen säger de att de barn som den nya skolan anser har behov har ju ändå rätt till det stödet, men det vet man ju aldrig hur det blir med det och sannolikt kommer han i så fall få en ny person, en ny större klass och större skola och färre lärare och långt att gå dit blir det också. Kanon.
    Iaf tur att vi äntligen fått komma till psykolog om bara det hinner dokumeteras NÅNTING om vilka svårigheter han har så kan ju inte nya skolan bara strunta i det, tycker man. Annars brukar det vara populärt att föreslå "vi testar att göra ingenting och ser vad som händer". De tar ingen hänsyn till att alla misslyckanden sätter sina spår. Så då kommer jag väl gå och ha ont i magen ända till hösten då man får veta hur det blir och hur det kommer fungera för några tydliga svar på hur de ska göra lär man ju inte få i förväg. De vet väl inte själva hur de ska göra.
  • TwistedSister

Tänkte precis beklaga mig att jag är så förbannat trött på att man aldrig kan göra någonting annat än sitta hemma vid teven utan att det ska resultera i vredesutbrott och att man blir slagen och sparkad på tills I får komma hem och sätta sig framför teven igen, men jag har iaf inte haft en sån morgon som du Trollet Ludenben. Förstår att du är trött. I var mer så förut nu under sista halvåret känner jag att han snarare nästan blivit för passiv, sitter bara uppslukad av teven hela tiden och inget annat är roligt. Jag tänker precis beslagta antennsladden och kan tänka mig att lämna ut den en timme om dagen lagom till bolibompa. Tänkte höra med er bara om ni tycker det verkar vara en bra idé? Tappade precis alldeles humöret här och stängde av teven för honom efter han kastat omkull lillasyster i golvet då hon råkade gå framför teven. Så I sprang runt några varv i vardagsrummet och svor å rev omkull grejer sen försvann han in på sitt rum. Som tur är äger vi inte några ömtåliga saker sen flera år tillbaka.
    Eh alltså jag ska förklara varför det oroar mig, för att han blir mer och mer sluten i sig själv. Har börjat stänga dörren till vardagsrummet och sitter härinne i mörker med fördragna persienner och tittar på tv, vill inte umgås med någon i familjen och skriker om vi öppnar dörren eller vill komma in i vardagsrummet. Han vill inte göra någonting annat än att sitta här själv. Det KAN inte vara nyttigt?

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind