virre85 skrev 2010-01-25 21:37:04 följande:
Hur gamla har era barn varit när de konstaterat adhd eller börjat utredningen?Min son är 26 mån och hans pappa har adhd. Han är väldigt aktiv och när jag pratade med
bvc och bad om råd hur vi skulle göra hemma med allt. Uppfostran i största allmänhet då det känns som jag inte räcker till riktigt. Han slåss, han gör sönder sina saker och är i 110 hela tiden. Vi plockade bort sovstunden på dagtid när han var 1½ annars sov han inte på natten alls. När jag frågade lite runt adhd och berättade att hans pappa har det ville hon på
bvc ta upp Elias på deras team möte. De samlas tydligen sköterskor, pedagoger, socionomer och tar upp olika saker och sammarbetar med föräldrar som behöver stöttning eller bara råd. Hon ville att jag skulle ta dit Elias och hon skulle få se hur han leker och lite annat.. Är det för att kolla om han har någon diagnos?Jag är inte rädd för att han ska ha adhd, jag vill bara veta så jag kan hjälpa han på bästa sätt i så fall. Självklart önskar jag för han skull att han inte har det, då jag förstår att det är jobbigt att ha. Men får man reda på det tidigt kan jag ju försöka göra allt för att han ska få den hjälp och de rutiner han behöver.Men jag har hört att man inte kan se det fören i skolåldern, är det så?Nu blev det viss långt, hoppas ni orkar läsa..
Jag är rätt säker på att man inte utreder och sätter diagnos i den åldern, men eftersom pappan har det är väl bra om bvc är uppmärksamma och kollar upp hur det fortsätter att utveckla sig. Sen är väl typ nästan alla tvååringar helt galna, så det kan ju vara något övergående också. Kanske du kan få hjälp av kuratorn hur du ska handskas med sonen? Jag har vart hos kuratorn på vårat bvc här många gånger och jag tycker det har vart stor hjälp, speciellt då jag är ensamstående, att ha någon att bolla olika idéer med eller bara prata av sig när det är jobbigt.