ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
Nä jag tar och dammar av pluslistan lite.
+ I har inte fått utbrott i skolan på ett par dagar
+ han har till sist insett att elevassistenten är där för honom och t om bett henne om hjälp när han tyckt det börjar bli jobbigt i klassrummet (detta är ett superplus )
Jag tror att evk'n kanske blev ganska bra ändå fast den kändes kass från början. Eller att de har haft hjälp av specialpedagogen efter vi hade evk. Men nu känns som de börjat fatta lite bättre hur de ska tas med honom och assistenten är uppmärksam på hans sinnestillstånd exakt hela tiden och fångar upp innan han spårar ur så det är kanon ju.
Tydligen har de lera som han får sitta och greja med när de vill han ska sitta och lyssna på lektionen, då har han nånstans att göra av händerna och behöver inte lägga all sin koncentration på att försöka sitta still så då får han lite koncentration över till att lyssna också. Tycker det var faktiskt en väldigt bra idé.
Tyvärr hamnade han i slagsmål med en annan kille idag för att I tog hans boll, men assistenten och nån annan lärare hade satt sig för att reda ut allting och det tog 20 minuter innan konflikten var löst och de var sams igen.
Sen sa assistenten till mig att hon har nu sett att han är faktiskt är en härlig och go kille, det finns inget ont eller beräknande i honom han är bara impulsiv. Jag är glad att hon har sett det nu för det är absolut en förutsättning för att I ska kunna börja lita på henne som han nu har börjat göra. Ont uppsåt har han aldrig haft.
Hoppas detta håller i sig att han inte får utbrott så kanske de kan börja försöka få honom att delta i skolarbetet också, för det vill han fortfarande inte.