Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Jo jag vet att de inte alltid ringer när det är högstadiet, men det är synd för det är nog något som kunnat förebygga skolk innan det blir ett stort problem. Har man redan skolkat i 2 veckor så är det nog mycket svårare att få tillbaks dem till skolan. Men då din son har sina diagnoser så tycker jag det är ännu viktigare att de ringer. Du ska ju kunna känna dig lugn på jobbet och inte behöva fundera på om han kommit fram till skolan eller inte.

• TwistedSister

SusieQ: Nä här behöver man väl inte be om ursäkt heller. Det är ju det som är så bra med denna tråden att man får ösa ur sig när det är jobbigt för det är ju inte många som orkar lyssna på detta av dem man har omkring sig.

Petrah: Usch vad du verkar ha det jobbigt nu, jag tänker på dig och hoppas att det vänder snart.

Kram till alla som behöver, och hoppas ni får en bra helg.

• TwistedSister
    C A M skrev 2010-03-12 19:03:38 följande:
    hej alla mammor!har en liten undran hur era barn va som 2½åring-3åring?tex lek med andra o syskon speciellt ni som har tätt emellan...hur funkade förskola.. tillsägelser hemma ... koncentration... överaktivitet...såg ni detta redan i den åldern eller kom det sen?
    Hej jo jag kan svara men vi är inte färdiga med utredningar och har ingen dignos (än?) så du får själv avgöra hur relevant du tycker mitt svar är.

I den åldern inget tal, eller jo kanske ungefär 5 enstaka ord annars kommunicerade han genom att skrika, sträcka sig mot, och slänga sig på golvet mest.
    Förskolan, mycket konflikter och bråk med andra barn, men de var heller inte snälla mot honom. Inga kompisar på förskolan. Lekte inte med de andra. Lekte bara samma lekar med samma leksak varje dag. Inga låtsaslekar. Överaktiv. Kunde inte sitta vid matbord/samling. Sprang bort så fort han fick chansen. Blev aldrig rädd eller ledsen när han kom bort. Ingen rädsla för att tex kasta sig ut för höga höjder eller liknande. Svarade inte på tilltal, lystnade inte till sitt namn. Knappt någon språkförståelse men upprepade ibland sista ordet i meningar när man pratade med honom. Grät väldigt mycket.

Han har verkligen utvecklats jättemycket sedan dess, mycket tack vare att han fick plats på resursavdelning där de kunde ge honom (och mig) bra hjälp. Känns inte som det är samma barn man beskriver om man ser hur han är nu
  • TwistedSister
    cicci85 skrev 2010-03-15 10:18:17 följande:
    Det låter precis som min son, förutom talet, min son är snart 5 och pratar väldigt otydligt. Men han har ingen diagnos och på förskolan tror de inte att det är ADHD eftersom han kan koncentrera sig så bra när han gör roliga saker. Men de har kontakt med en specialpedagog och har ansökt om resurs. De tror att hans trotsbeteende och utåtagerande kommer att gå över snart... Bara han få ännu mer stimulans och struktur på förskolan... Vi har däremot haft såna tankar sen han va bebis och när man läser om barn i den här tråden så låter det ju som min son.
    Ja det är vad man alltid har sagt till mig också och jag har trott på det och tänkt att ja men adhd kan det ju iaf inte vara... Men det är fel, man kan visst koncentrera sig på det som man tycker är roligt eller som omedelbart fångar ens intresse. Och då blir min son också, som mammaflickan säger, okontaktbar när han är inne i nåt.
    En sak som han tycker är väldigt rolig är psykologtest, som när han gjorde WPPSI och så är han tävlingsmänniska och vill gärna vinna över testet så då tyckte psykologen att han uppvisade god koncentration när de satt ensamma i ett rum och gjorde testet. Men i förskolegruppen och sen i skolan och hemma och i affären så kan han ju för det mesta inte koncentrera sig för fem öre så hmmmm vet inte. Nu har han gjort WISC men har inte fått återgivning på det än, men han jobbade på bra i 1,5 timme! Och tyckte att det var jättekul sa han. Men oj vad trött han var efter helt hes och ögonen gick i kors
    Jag vet inte vad de kollar efter på WISC, är det om arbetsminnet är dåligt? Han hade klart under medel på arbetsminne när han gjorde WPPSI, men psykologen tyckte inte testet var tillförlitligt då han knappt kunde prata.
  • TwistedSister

Nej nu skrev jag fel, det var inte för att han inte kunde prata som det blev otillförlitligt. Det var för att han knappt hade någon språkförståelse så hon visste inte om han egentligen hade förstått vad han skulle göra i de olika deltesten.

• TwistedSister
    cicci85 skrev 2010-03-15 10:52:08 följande:
     Har läst att det är ganska vanligt att barn med ADHD är lite sena med talet, eller just uttalet. Förskolan tror att det är pga talet som min son är som han är.Har ni tagit upp utredningsfrågan själva, vad har era barns förskolor sagt?
    JA så sa de till mig också, även barnpsykologen sa att alla problem beror (nog) på att han är frustrerad pga språkproblem och det kommer gå över när han lär sig prata. Här är ingenting som gått över även fast han pratar på som bara den nu Logopeden trodde snarare att det var andra problem som han haft så fullt upp med att hantera (intryck och sånt) så att han inte hade någon tid över att lära sig prata. Språkutvecklingen kom igång när han fick byta till en mindre förskolegrupp. Är det bara uttal din son har problem med?
    Nej jag har inte tagit upp någon utredningsfråga, det har vart bvc och skolhälsovård. Mitt första barn och jag trodde faktiskt bara att han var lite sen men normal, är väl ganska bra på att förtränga jobbiga saker och om jag hade fått göra om så hade jag gjort helt annorlunda. Alltså sett till att försöka få en ordentlig utredning så tidigt som möjligt. Jag trodde bvc skulle säga ifrån (på skarpen) om han var för avvikande, men bvc tänkte att ja om mamman inte är så orolig så är det kanske ingen större fara :-S
  • TwistedSister
    mammaflickan skrev 2010-03-16 11:31:55 följande:
    Jag känner mig helt förvirrad av de här papprena man skulle fylla i till bup. Vilka frågor! Jag har blivit helt grubblig av dom. Hur "SÄKERT/SANT" tror ni att ni fyllde i dem, ni som har gjort det? Jag menar, mycket av de frågorna är ju ställda som om man som förälder vet sitt barns tanke/känsla i allt, o det kan jag säja att jag vet inte mycket på riktigt, hur han tänker eller känner. Han är ju snart 7 år, men han är väldigt sluten med sig själv o sitt, han "erkänner" aldrig en känsla eller tanke, är det nån som förstår mitt skral idag? Nu börjar jag känna mig nervös, för det känns inte som man kan veta säkert att det första svaret man tycker, verkligen är rätt, utifrån honom. Vill in i hans huvud o sitta där en vecka, för jag vet varken ut eller in nu!Till exempel, en fråga: Mitt barn verkar sakna sunt förnuft. Sant eller falskt eller ibland.HUR vet man det? Vad är sunt förnuft hos en 7-åring, hur yttrar sig det? Sen drar jag iväg i mitt ältande o börjar undra vad sunt förnuft är, letar efter exempel i verkligheten osv osv. Så här har jag fastnat på nästan varenda fråga, o det är ju flera sidor långt!!
    Kan du inte ringa nån på BUP och fråga om ni kan gå igenom frågorna, hur de menar och så? Nu har jag aldrig vart på BUP, eller jo med mig själv när jag var 13 men då behövde jag inte fylla i nåt, men med alla andra formulär som sånt man får hos försäkringskassan eller hos doktorn så frågar jag alltid vad som menas med varje fråga. Sen får de tycka jag är hur jobbig som helst men jag måste ju veta vad jag svarar på.
  • TwistedSister
    Counterfeit skrev 2010-03-16 10:24:11 följande:
    Twisted Sister:Arbetsminnet tittar man på, ett svagt arbetsminne är indikation på koncentrationssvårigheter. Det hänger ihop med bristande exekutiva funktioner. Men man ska också komma ihåg att barnet kan prestera bra om man är ensam med honom/henne och det är en tävlingsmänniska som är supermotiverad. I ett klassrum med många barn blir alla intryck övermäktiga. Därför är testet bara en del i en sammantagen bedömning. Förskollärares/lärares beskrivningar av barnet i skolmiljö och socialt är viktig.Min son var mycket ovillig när han gjorde WPPSI, och fick då väldigt ojämna resultat (sammantaget genomsnittligt för åldern). Han vägrade svara på frågor och utveckla.
    Jo hoppas det att hon inte lägger all vikt på bara wisc testet, men så tyckte jag det var mer med den andra psykologen att allt handlade om resultatet på wppsi (som inte ens var tillförlitligt) och vad jag eller förskolelärarna berättade var inte så viktigt och inte ville hon komma och observera hur han var i en grupp heller. Det kan ju vara ganska skiftande kvalitet på bvc- och skolpsykologer har jag fått för mig. Jag vill ju helst få höra att han bara är lite sen och att han kommer växa ikapp, men samtidigt om det är hennes bedömning och det sen visar sig att det inte är så, så känns det ju hemskt.
  • TwistedSister
    Counterfeit skrev 2010-03-17 10:52:30 följande:
    Petrah:Bara för att komplicera det hela ytterligare: Är det inte lättare att få ut J om man har en uteplats, alltså lätt tillgång till att vara ute?  Så kände jag när Signe var bebis och saker och ting var mer omständliga. Är det svårt att få iväg barnen någonstans kan trädgården vara ett enkelt alternativ.Annars är mitt råd samma som pcalmas - att skriva ner för- och nackdelar och försöka titta på listan.Twisted Sister:Jag tycker man är rätt inkompetent eller osäker om man bara tittar på de siffror som presteras på testet utan att väga in all annan information. Förskolans personal och föräldrar står för en mycket stor del av utredningen. Och jag jobbar själv med dylika utredningar, jag vet vad jag talar om. Tja, växer bort gör det ju inte, men man mognar ju och växer även om man har koncentrationssvårigheter. Men en förstående skolmiljö som kompenserar för svårigheterna kan man absolut nå goda resultat i alla fall. Sen hittar barnet själv strategier att kompensera för svårigheterna när han/hon blir äldre.
    Jaha jag tänkte på om han inte har adhd utan bara är sen i utvecklingen eller så, växer inte det bort då? Intressant att du jobbar med såna utredningar, på vuxna eller barn?
  • TwistedSister
    Petrah skrev 2010-03-17 21:29:01 följande:
    Hej tråden Jo man kan ju tycka att dt är lättare men dt är dt inte med uteplats ändå tyvärr. vi bor i radhus och trädgårdarna ligger brevid varann så man har ju grannarna på varann vilket gör att han inte vill gå ut heller. idag har jag haft megaångest igen för mäklarn ringde o sa att dt är ett par som vill kolla på måndag på huset, panik blev det usch. men fördelar att flytta är:förhoppningsvis att barnen får kompisarnärmare stan mer frihet mer pengar i månadenNackdelar:mindre lägenhet och utan tomtjoakim får längre till skolan men får gå kvar.oron över lag, tex om de inte får kompisarsen tänker man ju som så att när man har barn så ska man ju typ bo så här, i hus eller radhus, men dt är väl inte alla som gör det????!!!!!!! Själv är jag ju uppväxt i lägenhet i ett "dåligt" område. men nu för tiden känns dt som om alla bor i hus och så ska dt va.  usch, jag blir galen..........
    Vi bor i lägenhet. Det är en stor lägenhet, annars hade jag blivit galen. Tar 18 minuter att åka till jobbet med buss, det är inte så dyrt. Om nåt går sönder är bara att ringa fastighetsskötaren. Finns också likadana lägenheter med uteplats i samma hus som jag bor ska försöka få byta till en sån sen för det är det enda jag saknar. Jag har många kompisar som flyttade ut till hus när de fick barn, men efter några år har de flesta sålt huset och flyttat tillbaks till lägenhet igen. Dumt att göra något bara för att det är så man "ska" göra.
    Vet du vart ni har tänkt skaffa lägenheten då? Finns ju områden som är mer barnvänliga än andra. När jag kollade efter lägenhet tyckte jag det var viktigt att det bodde många barn i området och att det finns skog nära och mycket cykelvägar och bilfri innergård. Allt det finns här så jag är jättenöjd. Och alla hyresrättsområden är inte dåliga områden, här bor vanliga normala människor i alla fall.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind