cicci85 skrev 2010-03-15 10:18:17 följande:
Det låter precis som min son, förutom talet, min son är snart 5 och pratar väldigt otydligt. Men han har ingen diagnos och på förskolan tror de inte att det är ADHD eftersom han kan koncentrera sig så bra när han gör roliga saker. Men de har kontakt med en specialpedagog och har ansökt om resurs. De tror att hans trotsbeteende och utåtagerande kommer att gå över snart... Bara han få ännu mer stimulans och struktur på förskolan... Vi har däremot haft såna tankar sen han va bebis och när man läser om barn i den här tråden så låter det ju som min son.
Ja det är vad man alltid har sagt till mig också och jag har trott på det och tänkt att ja men adhd kan det ju iaf inte vara... Men det är fel, man kan visst koncentrera sig på det som man tycker är roligt eller som omedelbart fångar ens intresse. Och då blir min son också, som mammaflickan säger, okontaktbar när han är inne i nåt.
En sak som han tycker är väldigt rolig är psykologtest, som när han gjorde WPPSI och så är han tävlingsmänniska och vill gärna vinna över testet så då tyckte psykologen att han uppvisade god koncentration när de satt ensamma i ett rum och gjorde testet. Men i förskolegruppen och sen i skolan och hemma och i affären så kan han ju för det mesta inte koncentrera sig för fem öre så hmmmm vet inte. Nu har han gjort WISC men har inte fått återgivning på det än, men han jobbade på bra i 1,5 timme! Och tyckte att det var jättekul sa han. Men oj vad trött han var efter helt hes och ögonen gick i kors
Jag vet inte vad de kollar efter på WISC, är det om arbetsminnet är dåligt? Han hade klart under medel på arbetsminne när han gjorde WPPSI, men psykologen tyckte inte testet var tillförlitligt då han knappt kunde prata.