Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
När vi körde majsfritt så bakade jag på bara bovete och rismjöl dvs utan potatismjöl. Potatismjöl är ju bara ren stärkelse så de andra två borde ha högre näringsvärde. Men variation förnöjer å andra sidan. Bovete är nyttigt och ger ett bröd som uppfattas som grövre, potatismjölet bör göra det till ett vitare bröd.
Poängen med formarna som jag nämnde i mitt recept är att degen ska vara lös så jag tycket att jag fick högre höjd på bullarna med dem. Man kan ju göra limpa i form också såklart.
Jag känner inte till er bakgrund men jag tänker att om barnet inte tål majs så kanske det kan vara läge att testa vetestärkelse. Tex att baka på Lailas blåa så att man inte ställer till det med tillsatserna i övriga glutenfria mjöäler.
Kung markatta har frasbröd på bara ris och vatten. Råris vill jag minnas och bra för att få i sig mer näring. Lätta att hitta i vilken ica butik som helst. Rätt liten förpackning av genomskinlig plast.
Av Orgrans pastaspiraler äter vi den med ris och hirs (millet på engelska) eftersom det blir bättre näringsvärde än med bara ris.
På www.allergimat.se finns det gott om produkter och deras innehåll så man kan utnyttja dem för att kolla igenom sortimentet även om man inte handlar av dem. Är kosten för enahanda är det kul att beställa från www.goodstore.se ibland för att testa lite roliga grejer.
JPLskrev:När vi körde majsfritt så bakade jag på bara bovete och rismjöl dvs utan potatismjöl. Potatismjöl är ju bara ren stärkelse så de andra två borde ha högre näringsvärde. Men variation förnöjer å andra sidan. Bovete är nyttigt och ger ett bröd som uppfattas som grövre, potatismjölet bör göra det till ett vitare bröd.
Poängen med formarna som jag nämnde i mitt recept är att degen ska vara lös så jag tycket att jag fick högre höjd på bullarna med dem. Man kan ju göra limpa i form också såklart.
Jag känner inte till er bakgrund men jag tänker att om barnet inte tål majs så kanske det kan vara läge att testa vetestärkelse. Tex att baka på Lailas blåa så att man inte ställer till det med tillsatserna i övriga glutenfria mjöäler.
Kung markatta har frasbröd på bara ris och vatten. Råris vill jag minnas och bra för att få i sig mer näring. Lätta att hitta i vilken ica butik som helst. Rätt liten förpackning av genomskinlig plast.
Av Orgrans pastaspiraler äter vi den med ris och hirs (millet på engelska) eftersom det blir bättre näringsvärde än med bara ris.
På www.allergimat.se finns det gott om produkter och deras innehåll så man kan utnyttja dem för att kolla igenom sortimentet även om man inte handlar av dem. Är kosten för enahanda är det kul att beställa från www.goodstore.se ibland för att testa lite roliga grejer.
Hej JPL!
Vår son är multiallergiker: Mjölkprotein, ägg ,alla sädesslag, soja och nu majs då.Därav undviker vi allt med vete.Jag hade fram tilll nu bakat en hel del på Lailas gula och gillade det mjölet,så nu blir det att ställa om sig igen.Jag känner att matvariationerna begränsas väldigt nu,-har du ytterligare tips om mat,recept,grötar osv tar jag tacksamt emot!