dendär skrev 2010-01-29 12:51:32 följande:
Hej!Jag hakar på här för att sälla mig till de som kanske har lite bättre koll än mig.Jag känner mig helt lost. Sonen har sedan introduktionen av modersmjölksersättning och välling haft väldigt mycket problem med magen, sömnen och humöret. Tydliga tecken på allergi eller överkänslighet, tolkade vi det som. I och med hans uppsvullna mage tog vi bort all gluten ur kosten vilket gav positiv reaktion, svullnaden gick ner och sömnen förbättrades. Bingo trodde vi......tills problemen började komma tillbaka, de nattliga uppvaken blev fler och fler, diarréperioder avlöste perioder av förstoppning. Ungefär där befinner vi oss nu...och jag misstänker att det kan vara så att han inte tål mjölk heller. Därför ska vi nu, fram till läkarbesöket om två veckor, försöka oss på en både gluten- och mjölkfri kost.(Eller ska vi det? Kan det ha negativ effekt på proverna?)Jag är så förvirrad av trötthet, vad sjutton ska man ge honom för mat?Finns det välling som är både gluten- och laktosfri? Eller har någon något bra recept på mättande sådan?Gröt?Vore så oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig på rätt spår!
Hej!
Det vanligaste när de är små är mjölk och ägg. Glutenintolerans är inte alls lika vanligt. Dessutom riskerar ni att få felaktiga provsvar om ni tar bort gluten (tarmen läker när den slipper gluten och det ser ut som att han tål det även om han inte gör det,om jag fattat rätt).
Mjölk kan ni däremot ta bort helt utan att det påverkar proverna.
Sedan är det en stor skillnad mellan laktosfritt (mjölksockret (laktosen) borta, men mjölkproteinet kvar) och mjölkproteinfritt. Det är troligast att han inte tål mjölkprotein om han är under året.
Vad händer om du struntar i gluten/veteallergi-funderingarna fram till läkarbesöket eftersom du ändå måste ge honom gluten inför ett eventuellt prov och istället kör strikt mjölkfritt?
Det finns mjölkfri välling (EnaGo i livsmedelsaffär) och mjölkfri gröt (Sempers risgröt på apoteket och EnaGos). Sedan får du lusläsa alla innehållsförteckningar och att även du är mjölkfri om du ammar. Du hittar tips och listor på namn på mjölk i blandat min, Blå Myrans och K Kavats bloggar (finns i trådstarten i mjölkallergitrådarna).