Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Allergitråden

Kavat skrev 2010-02-05 17:36:20 följande:
    Lite kort i väntan. Pricktest så sätter de en prick/hål i huden och ämnet som man testar. Vi reaktion så får man en sk. kvaddel - röd svullen bula som ska vara över tror det är 5 mm inom 15 minuter. Visar på snabb reaktion.Här står om pricktest men "krångligt". www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/c...RAST - man lämnar rör med blod som lämnas till lab där de kollar i blodet om man har en snabb reaktion på ämnet man testar för.Om patchtest och lapptest står i min länk www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702..... Det är samma test, men kallas ibland lapptest, ibland patchtest och ibland APT (Atopy Patch Test).Visar på långsamma reaktioner som eksem, magont, kräkningar, problem med mage och tarm mm. Men för att det ska visa brukar de säga att man bör få eksem av ämnet, men jag vet barn som reagerar på patch utan att ha eksem.Här står lite om mjölkproteinallergi, men lite "svårläst".. www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d...
    När det gäller RAST kan jag säga att det verkar ganska vanligt, åtminstone här, att de tar en allmän screening för sk IgE-antikroppar och om de hittar några så går de vidare för att se varför man har fått dem. Det har vi iaf fått till svar på de två RAST vi tagit det senaste året (dottern och sonen). På båda har de tagit RAST på mjölk och ägg och så IgE-screening.
    Eller har jag totalt missförstått dem!?
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-02-05 20:12:18 följande:
    Här gör de inte det. De tar var för sig. Så det skiljer på olika ställen verkar det som.Jag tycker personligen att det är rätt kasst att ta två test. Det drar ju bara ut på tiden och tar tid och tålamod i onödan. Så kul är det inte att gå och lämna blod på sina barn. Det är väl bättre att de tar två rör (är vad de tagit här) vid samma tillfälle och kollar. Svaret dröjer ju någon vecka. Så att först göra allmän IgE och konstatera att något är fel, få ny tid och sen tillbaks och lämna blod igen och vänta en vecka.. Idioti enligt mig och det brukar ju inte gå så snabbt att få tider överallt.
    Håller med! Både sonen och dottern hatar att lämna de få dropparna och skriker så att typ halva personalen tittar in på labb för att se vad som händer ...
    Sedan så har vi ju haft "turen" att ingen av dem visat på RAST så vi har ju sluppit åka dit en andra gång
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-07 20:53:43 följande:
    De fanns inte inne, de hade bara satt upp lapparna och så var det tomt där de förpackningarna skulle vara. Vet inget om innehållet tyvärr. Hoppas på sojafritt! Det var på Coop Forum jag var.
    Enligt inlägg av sanHbg i mjölkallergitråden för bebisar innehåller 6-månaders vällingen detta:

"rismjöl, maltodextrin, veg.olja, risprotein, mineraler (kalcium, fosfor, järn, zink, jod), aminosyror(lång lista, behöver du den lägger jag till den), vitaminer(a,d,e,c, riboflavin, niacin, b6, folsyra, b12, pantotensyra), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin"

På vårt Ica hade de 8 månaders gröten och 1 års fullkornsvälling. Alla är baserade på ris, vete och äpple. Tog kort på innehållsförteckningen, men det går inte läsa i mobilen ...
    Alla är blå förpackningar märkta Special Nutrition.
    Ansvarig för barnmat på vårt Ica trodde att hon fått alla nyheter hon skulle få, men skulle kolla om 6 månaders vällingen finns i Icas sortiment, eller om det av något skäl var bortplockad där. EnaGos tre sorter fanns alla kvar i hyllorna, men jag läste inte på lappen om det var på utgående. Hon sa dock inget om det när vi båda stod och jublade över att det kommit mer mjölkfritt.
  • Amulett
    Maddisen80 skrev 2010-02-08 16:10:03 följande:
    Jag tål semper rena havre, tackar så mycket för tipset .
    Gör en smoothie på ren havre och havremjölk eller rismjölk. Jag har receptet i min blogg, bland de första inläggen tror jag. Banan, oboy, dryck, havregryn var innehållet om jag minns rätt.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-09 16:32:49 följande:
    Sen sa han också att det var väldigt otroligt att det skulle vara nån allergi för att han inte 1. hade diarré 2. han gick upp i vikt (och är till och med väldigt rund) Aha nu fattar jag!! Det är BARA de som har diarré och inte går upp i vikt som har allergier då...hmm konstigt då at han inte trodde på sonens mjölkallergi då diarré är ett av symtomen..
    Och märkligt att min son HADE (har?) allergi som till och med visade sig på pricktest. Han hade 1. inte allergi 2. gick upp i vikt som han skulle (och låg på +1 på alla kurvor, utom huvud som var +2 ...)
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-02-09 20:11:58 följande:
    Och märkligt att min son HADE (har?) allergi som till och med visade sig på pricktest. Han hade 1. inte allergi 2. gick upp i vikt som han skulle (och låg på +1 på alla kurvor, utom huvud som var +2 ...)
    hmmm. inte diarré menar jag förstås ...
  • Amulett
    2små2stora skrev 2010-02-11 21:39:17 följande:
    Nu hittader jag det.
    Var hittade du det!? Jag har kollat massor med gånger men lyckas bara hitta den mjölkfria gröten som funnits på apoteket ett tag.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-12 10:09:33 följande:
    Hoppas alla små mår bättre idag!! otäckt det där!!!!någon som har carlshamns margarins innehållsförteckning nära till hands? jag hittar inte nån iinnehållsförteckning på nätet
    Vilken av dem? 70% eller 40% bordsmargarin. Har båda hemma. Däremot inte bakmargarinet.
  • Amulett
    Frisören skrev 2010-02-13 20:43:56 följande:
    Uj,uj,uj. Händelserik helg här må jag lova! H har haft kraftig diaré idag. Jag gisade på att det var pga av ÖLI, hon brukar bli lös då. Hon har matvägrat i 1 vecka nu och det lille hon faktiskt får i sig är välling. Hon har droppat 3 kanaler på viktkurvan och ja, det ser inte idealiskt ut helt enkelt. Hur som så körde vi from. igår den nya vällingen från Semper. Jag hade visat upp innehållsförteckningen för dietisten som gav OK. Men så idag då, diaré igen och igen. Ingen västka går in ALLS utom lite välling då och då. Sedan nu ikv fick hon lite välling. Efter ett par minuter vänder hon sig mot mig och helt frankt trodde jag att jag skulle svimma. Hennes läppar var knallblå! De var super mörka nästan som om hon målat dem med blå/svart läppstift. Kollar indragningar- nja, kanske något...Mest bukandning ganska snabb frekvens. Vips utslag överallt. Snabbt som attans i med Aerius och tar fram anapen. Men det lättar TACK och LOV! Så kära vänner, jag är ganska bombis att det är vällingen=( Sempers mjjölkfira fullkorn från 1år. Men vad tusan kan det vara i den som hon reagerar på?Maltodextrin, grahamsmjöl, veg olja (palm,solros,kokosraps) rismjöl, äppeljuicekoncentrat (9.5%), risprotein, mineraler (kalcium, fosfor,järn, zink, jod) aminosyror, vitaminer, emulgeringsmedel (sojalecitin) Kan det vara det?!, kolin.
    Utöver sojan ...
    Äpplet? En kille på sonens dagis klarar absolut inte äpple, så det står stora lappar överallt om att han absolut inte får äta det!
    Men hon kanske äter äpple annars?

Fy så obehaglig reaktion. Vilken tur att ni hade medicin hemma!!!
  • Amulett

Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag.
    Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland.
    Isola Bio Riskräm heter den.
    Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt.
    http://www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden).

Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl

Svar på tråden Allergitråden