EL I skrev 2010-01-17 11:13:22 följande:
hihi nä det är klart. bör jag hålla honom ifrån att t ex bada på 1-2 dygn nu eller hur länge kan man tänka sig att reaktionen tar? Kan man tvätta av det efter ett tag om edt blir lite "klet" o det ändå inte förstör testet eller hur funkar det? hmm konstiga frågor jag vet men jag har aldrig varit med om detta förut
Om jag var du så skulle jag gjort så här:
1. Kokt ägg och knid lätt mot underarmen. Kolla ev reaktion inom 15 min. Tvätta bort så fort du ser en reaktion - rött, bubbel, eksem, knottror, flammigt. Reaktion? Ja, då fortsätter man inte med nedanstående utan ringer läkaren och ber om en riktig utredning. Håll koll efter sen reaktion. Man kan måla med bläckpenna en liten bit runt om man vill ha koll på stället.
2. Rått ägg och knid mot underarmen. Kolla ev reaktion inom 15 min. Tvätta bort så fort du ser reaktion eller efter 15 min. Som ovan..
3. Sen kan man göra ett eget pricktest. Två absolut rena nålar. En liten rispa med helt ren nål på underarmen och så tar du lite äggvita en liten bit ifrån och rispar med den andra rena nålen.(Alltså bara ägg i en rispa) Väntar 15 min och ser om det blir någon reaktion. Visar det på detta test så bör det visa på ett regelrätt pricktest. Tvätta bort!
Sen kan man kolla efter någon timme om man ser något. Och ytterligare efter några timmar, upp till ett par dygn och se om det blir någon sk. sen reaktion. (motsvarar egentligen lapptest fast på en mer "ovetenskaplig nivå")
4. Om det inte visar något på ovanstående så kan han ha långsamma reaktioner och då kan man göra lapptest. Mer om det står i min sädesslagsblogg.