Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Som majs allergiker ska man undvika majsstärkelse,glukossirap på majs osv eller tänker vi fel där? Eller är det enbart ren majs som ska undvikas,som majs mjöl och annat med majs i ,ex majskrokar,nachos, polenta etc.
Testat teff?
Teff är det som jag har hittat som är närmast smakmässigt de vanliga spannmålen.
Om man ska gå in på botaniskt släktskap så inom gräsfamiljen finns det två underavdelningar. Varje underavdelning har fyra släkten.
I den ena avdelningen så återfinns de släkten som innehåller:
- vete/råg/korn
- havre
- ris
- bambu
I den andra underavdelningen finns de släkten som innehåller:
- hirs (äkta hirs, hönshirs & kavelhirs)
- majs
- durra, sockerrör
- teff, fingerhirs
Visserligen är teff lite närmare släkt med majs, men ris är å andra sidan betydligt närmare släkt med de vanliga spannmålen och ris verkar funka. Så det behöver inte vara så att han reagerar på teff eller hirs bara för att han reagerar på majs.
mummy40: såg att du hade fått svar från Miralicia!
Jag har spätt den med iMat (för att få den fetare, men den är ju tyvärr inte berikad) och även med havredryck, den blev som klister i början, så jag fick späda ganska mycket, men jag kokade kanske för länge?
Var riktigt lyckat!
tack alla, nu känner jag mig inte lika dum längre!
amulett: har säkert det "enklare" än många andramed barn med allergi men jag "stör" mig också på det där med att "barn skriker" "barn kräks"mmm men min skrek i 10-15 timmar o jag var ensam hela dagarna, var färdig att slänga ut honom från fönstret önskade t o m att jag aldrig hade fått honom usch ryser av tanken!
O kräkningarna ja... hmm ska inte prata om dem haha
Ja jag kanske ska testa det i alla fall. Har upptäckt de där torra fläckarna på händerna o i nacken nu..lite rött men inte så mkt än men det är väl början antar jag...
Jag har inte tagit kontakt med barn om hans eksem, bör jag göra det först eller tycker ni jag ska göra ett lapptest själv o sen ha det som underlag??