Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
hej allihopa som kämpar på i denna allergidjungel!
Jag vill bara lägga mig ner och gråta nu.idag tog jag bort lapptestet för majs på Alex rygg,och ja,rutan var ilsket röd med skrovel i.Ska till NÄL imorgon för avläsning. men det var ju så här resultaten såg ut på sädesslag och soja i höstas...
Under 3 dygn nu har Alex varit som en speedad duracellkanin spec nattetid + att det varit mycket mer klåda och en del eksem som ploppat upp.
Jag har dessa dagar ätit en hel del hospitality marshsmallow=majssirap /stärkelse i,bakat på lailas gula=majsstärkelse,ätit och gett Alex uppmjukade santa maria nacho chips=majs,sempers mjölkfria risgröt innehåller majs,neocate har glukossirap i som jag inte vet vad den baseras på men har mailat frågan till dem idag-ngn här som vet?
Glutis pastan vi äter =majs. Något han själv ratar nu är majskrokarna vilka han ätit mycket av förut.Alltså, det är mycket som innehåller majs,så är det nu en majsallergi ,vad sjutton ska jag ersätta med???? känns som närings bristen lurar kring hörnet...
Hur gör ni som har barn med majsallergi?jag hade precis hittat bra recept i bloggarna här,och känner nu hur jag bara rasar samman om vi får en till allergi.Men visst ,Alex mår inte bra,så NÅGOT beror det ju på ,så varför inte detta med majsen då...skall prata och få tiden för hemsaneringen imorgon också,för jag tror att han reagerar luftburet med.
Åh vad mycket roliga produkter vi hittade på Ica Maxi trots att vi ska undvika så mycket Sonen fick våfflor ikväll till hans stora glädje.
Är det någon som vet om vanlig färsk kronjäst funkar när man ska undvika mjölk, soya, ägg och sädesslag? Känns som att det låter okej när man läser ingredienserna, men någonstans inom mig ringer ändå någon sorts varningsklocka. Mannen har precis bakat specialbröd, men jag vet inte om jag vågar ge det till sonen. Någon som har bättre koll än jag (=nybörjare)?
Verkar vara okej. Hittade några nya sidor på nätet nu
(Jag har hittat på det själv och höftar alltid så det blir inga exakta mått.)
8 dl vatten
en näve linfrön
en näve solrosfrön
ca 0,5 dl ljus sirap
lite gurkmjeja
lite salt
"mjöl" i form av hälften bovetemjöl och hälften rismjöl tills smeten blir som tjock sockerskakssmet.
Låt stå och svälla, justera med med mjöl om det behövs, knåda sedan våldsamt och länge. Jag låter bakmaskinen göra jobbet.
Se till att ugnen är varm och formarna smorda om det behövs. Tillsätt därefter bakpulver 6 tsk och nu är det bråttom så häll snabbt upp i formar. I början använde jag amerikanska muffinsformar men det blir dyrt så nu har jag flergångsmuffinsformar från Clas Olsson, de med sex stora gropar ger härliga bullar.
Jag bakar i varmluftsugn allt på en gång 225 grader, 15 min för små och 20 min för stora bullar.
Anmärkning:
Sirapen behövs för god smak eftersom mjölerna inte är som vetemjöl. Förr sötade jag inte bröd, annat än till jästen, men nu tycker jag att hellre socker än alla tillsatser som finns i mixerna.
Gurkmejan är för att ge en mer gyllene färg
Linfröna gör brödet saftigare
"Mjölet" går att blanda ut med flingor/gryn av tex quinoa och hirs för att öka på näringstätheten
Jag har lagt märke till att smeten "jäser" om man låter den stå, även utan bakpulver, så jag ska testa att hälla upp i formarna och lämna ute över natten och se vad som händer.
Jag tål inte gluten eller mjölkprotein och jag har fortfarande svårt att veta vad jag ska äta till frukost,lunch,middag,mellanmål
K kavat ,tackar så mycket för ditt förslag :)