trållmor skrev 2010-03-25 22:17:13 följande:
Jag har ju skrivit i tråden förut om Neelah, våran lilltjej född i dec -09, och hennes problem. Genom uteslutning och provokation har vi konstaterat mjölk- och äggallergi. Sen var hon jättefin i någon vecka, för att sedan få nya nässelutslag, börja blöda från huden när vi smörjer henne, blåsor, dålig i magen mm. Igår fick jag träffa läkaren (samma läkare som vi har till de övriga barnen), men hon ville bara prata preliminärt om Neelah då vi var där främst för Mattis och Timon. Mattis ska ju få provokation på sjukhuset nästa gång då de är rädd för hur stark reaktion han ska få, men det är ju en helt annan historia som jag inte orkar gå in på nu. Nu är det Neelah Jag helammar fortfarande och äter mjölk- och äggfritt. Läkaren tyckte att jag skulle sluta med soja, alla sorters nötter och bönor, samt vete. Fisk gick vi inte in på direkt då jag inte äter fisk, men jag glömde ju att ta upp fiskoljan jag äter. Sen skulle jag heller inte äta det som de övriga barnen är allergiska mot, alltså deras individuella allergier. För hon visste ju att det skulle ta tid innan jag skulle få komma till dietisten, och därför kunde jag påbörja hemma med att dra ner på dessa produkter för att förhoppningsvis ha slutat helt innan mötet med dietisten. Åhhh, var börjar man??? Vilka fallgropar finns det??? Jag vill verkligen inte sluta amma, men när listan bara växer och växer så vet jag inte längre.... är det bättre för henne om jag slutar amma???
Usch, vad trist att ni inte mår bra.
Håller med Miralicia fullt ut, se till att få kollat gluten (transglutaminans) INNAN du tar bort vete! I stort sett kan du upp på akuten och göra det för dina diarréer! Beställer du tid kan det ju ta hur lång tid som helst och sen tar det ju några veckor innan du får svar och sen ev. väntan på gastro, så väntan kan bli lång...
Allt annat kan du ju dock ta bort.
Sen skulle du ju kunna testa att äta vetefritt i några dagar, typ 3 bara, för att se om det blir skillnad på din klåda. Vet inte hur det var för Miralicia, men min klåda blev ju bättre när jag inte fick i mig vete och kom tillbaks i några timmar när jag åt. Så för mig räckte det med ett par dagar utan vete för att konstatera att jag inte kliade. Dock så kliar jag just nu av citrus!
(Hoppas det hänger ihop med grav och försvinner sen.
Mjölk och ägg hänger ju ofta ihop med soja och guar och alla släktingar. (Kolla min sojablogg för ALLA släktingar) Sen efter det, om man går på statistik i tråden så är det nog havre, vete.
Det står mycket i mina bloggar, i Miralicias och Blå Myrans, så kolla runt!
Sen blir ju mina barns eksem fruktansvärt dåliga på citrus.
En liten fundering, när ni började med mjölkfritt så antar jag att ni har ökat havreintaget drastiskt?
Det hade jag absolut plockat bort direkt för att se.