Allergitråden
EL I skrev 2010-03-08 23:20:50 följande:
Nä absolut. spelar inte mig nån roll. Det är alltså ingen mening att göra nåt patchtest utan vi får prova oss fram...Som i min sons fall. Vi hade tagit bort mjölk, ägg och soja (och alla släktingar). Han var fortfarande jätte dålig. Läkaren vi först hade trodde inte alls på mig när jag sa att jag misstänkte vete och havre. De var ju svårt att bevisa eftersom jag ammade och inte hade tagit bort det ur min kost, han fick ju i sig hela tiden. Men han blev så mycket värre när han åt själv.
Då satte de ett patchtest och han fick en rätt kraftig reaktion på ägg (vilket även visar på RAST) och havre t.ex så då helt plötsligt trodde läkaren på mig och jag förkortade hans lidande avsevärt!
Så även om vi var rätt hundra på vad det var så trodde inte läkaren oss och då fick vi ingen hjälp. I vårt fall så var det även vete och råg, men det var mindre reaktion på patchen, men det åkte också ur "skålarna" som de använda så det var pyttelite råg t.ex som låg mot huden. "Veteplåstret" hade hamnat lite på sniskan så reaktionen var inte exakt där de trodde den skulle vara. Men jag hade ju fotat och kunde jämföra med mina kort. Sen märkte vi ju eftersom hur känslig han var även vid kontakt.
Så i vårt fall gav det jätte mycket. Vi blev betrodda och fick helt plötsligt hjälp, istället för läkare som inte ville hjälpa för de inte trodde på oss..