Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:12:20 följande:
hmmm.. nu har vi varit hos dietisten för första gången med dottern som är 19 mån och har varit allergisk sen hon var 2 månader... Gav oss inte ett dugg kan jag säga. (hade ju behövt komma för ett år sen) Allt kunde jag ju sen innan (från denna tråden ffa! tack alla!), men det var två saker som hon sa som jag inte kunde släppa: (hon var förövrigt väldigt snäsig och trist :( ) Att vi ska ge vår dotter saker hon inte tål fast hon får stora ( ca 5 x 5 cm) röda fläckar, (om hon nu inte märker av det själv och har besvär, typ att utslagen kliar). Låter jättekonstigt i mina öron, jag har fattat det som att man kan få värre allergi om man utsätts för saker man inte tål (i för hög dos alltså), men hon sa att det finns inget som tyder på det. ?????????????????? Sen sa hon också att just mjölk får hon absolut inte få i sig, för det kan skada tarmarna (på samma sätt som gluten vid glutenintolerans typ), om hon fortfarande inte tål det, utan det måste läkaren säga till när vi kan provocera. har aldrig hört detta, kan det verkligen vara rätt? nån som vet om dessa två saker verkligen stämmer? vidare tyckte hon att jag skulle "slappna av" så att vår dotter får ro att äta (hon äter dåligt) bör det tilläggas att jag var helt frustrerad när vi gick därifrån?
Vilken konstig och trist dietist!
Angende att ge till en viss gräns. Skitsvårt. Håller helt med Snutten att det påverkar ju mer än vad du kanske märker för stunden. Hon kanske äter ännu sämre om ni ger saker hon inte tål för att hon får ont i magen (som hon inte kan berätta eller sätta ord på). Visst om mina barn får små små prickar runt munnen som i stort sett omedelbart hade gått bort och ingen annan reaktion så ja, och man var säker på det, ja, då hade de nog fått någon gång. Men mina barn reagerar båda två med ilska, aggressivitet, ont i magen och andra sena reaktioner och även som dotterns reaktion på citrus; hon kissade på sig hur många gånger som helst på samma dag, trots att hon varit helt blöjfri i ett år. Nu blir hon även rödlila i underlivet och det svider i flera dagar, så vi ger henne inte det.
Angående mjölk. Ja, alla saker de är allergiska mot kan göra skada i magen. Men det är inte samma sorts skada som vid glutenintolerans. Och mjölk är inte speciellt farligare än något annat som man är allergisk mot, utan det beror i så fall mer på hur allergisk hon är mot sakerna. Att t.ex något man är jätte allergisk mot skadar mer än något man är lite allergisk mot.
Hoppas Miralicia kommer med en lite mer vetenskaplig förklaring.
Angående att du ska lugna ner dig.. Skit i henne! Klart man inte ska stressa barnen, men det är svårt att vara lugn om de aldrig äter. Har hon några favoriträtter? Kram!