• Kavat

Allergitråden

Tack Blå Myran för input!

Kan väl tillägga att när jag pratade med rektorn på allergidagiset så sa hon att de inte tar bort sädesslag där heller för hans skull. Så då är de i mina ögon ingen skillnad för honom på de olika dagisen..
    Förutom att det förmodligen redan är extra städ på allergidagiset. Visst de har mer kunskaper om allergiska reaktioner, speciellt snabba, men sådana har han ju inte (förutom ägg, men de har ju inte ägg där 3 dagar i veckan i nuläget pga en med luftburen äggallergi så då ska det ju inte kunna hända något).

• Kavat
    Tibell skrev 2010-03-18 20:04:37 följande:
    Hej hej! Brukar egentligen hålla till i mjölkallergi tråden men tänkte jag skulle ställa frågan här också! Ni som har gjort patchtest på era barn .. eller känner någon som gjort det! Har ni varit med om att få positivt svar men som sedan visade sig vara falskt?! Alltså enligt patchtestet varit allergiskt mot tex vete men i verkligegheten tål det?! Vi gjorde nämligen ett eget på dottern i förr förra veckan. Tyvärr satt de bara på drygt 16h..sedan ramlade ett bort. Eftersom hon fick så fula utslag av plåstret valde vi att ta bort de andra också. Där vetet suttit var det efter drygt 9 h en jätte stor svullen röd fläck. Dagen efter var fläcken rosa/röd med massa knottror/plitor i ( har bilder i galleriet ). Efter drygt 7 dagar fanns fortfarande detta märke kvar ( trots att jag smörjt med mildison ) Nu efter 1½ vecka börjar prickarna mattas ut något! Har någon varit med om liknande ?! Hur har era sett ut efter positivt patchtest jämfört med min dotter. Ska vi räkna detta som en positiv reaktion eller kan det ha varit falskt svar?! Förstår att det är jätte svårt att svara på men tänkte att någon kanske varit med om liknande!! Anledningen till att jag vill veta hur det står till är för att vi mer och mer börjar med "riktig mat" Och snart är det dags att börja med lite välling och sådant! dessutom har hon lite ont utav tänderna. Och då är smörgåsrån rätt bra att tugga på..dock inte om hon är känslig mot vete såklart!
    Jag har bara hört när det inte visar på patchtest heller även om de är allergiska. Alltså inte tvärtom, att det visar på allergi men inte är det.
    Dock har jag hört att havre kan ge falskt positivt för det är så starkt i sig, men inget allergologen kommenterade och har inte läst om någon här i trådarna som fått falskt positivt som sagt.

Men oavsett så bör ni ju "provocera" med vete när hon mår bra i övrigt och inte har eksem eller är förkyld/sjuk. Dock är det kanske bättre att ta rent vetemjöl i mat eller liknande så att ni är säkra på att det är just vetet hon reagerar på, om hon får reaktion. Kexen innehåller ju lite fler saker än bara vete.

Att tugga på finns mycket annat.
    Majskrokar är bara majs. Oldana har riskex som bara är ris och lite salt.
    Fette Crochanti är majskex (kan finnas spår av soja, men mina sojaallergiska barn klarar dem).
    Friggs naturella riskakor äter mina barn. Det finns mjölk i fabriken, men inte i samma maskin som de naturella riskakorna, när jag kontaktade dem för något år sedan. Dock kan ju mjölkpulver yra, men i så fall så är det ju minimalt. Man testar ju alltid med lite första gången ändå.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-03-18 17:50:52 följande:
    Idag är det väldigt bra att ha en allergisk dotter som inte har snabba reaktioner och risk för anafylaxi, utan mer långsamma när man har en sambo som får totalt hjärnsläpp. Jag började tidigt i morse så sambon skulle lämna på dagis, men dotter och far kom ihop sig lite om vad som skulle göras och när och hur osv, så till slut gav han upp ringde till mig och sa att hon fick vara hemma idag istället (han skulle suttit hemma och läst egentligen). Ett tag senare så blir sambon sötsugen och inventerar skåpen lite och hittar glass i frysen, så han och dottern delar på de sista två glassarna som fanns i förpackningen. Synd bara att det inte var dotterns glasspinnar, utan päronsplitt. Så ingen försiktig provokation här inte utan här tar vi skummjölkspulver, vasslepulver, fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl i en och samma kombo. (och alla saker är provade en i taget förutom mjölk som vanlig mjölk för inte speciellt länge sen och utan att funka då). Räknar väl inte med att få sova så supermycket under natten som kommer och det lär bli en hel del smörja, så det är tur att jag får pengar i morgon så jag kan hämta ut nytt smörja på apoteket eftersom det börjar vara rätt dåligt här hemma.
    Euh.. Hoppas natten blir ok ändå!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-03-18 21:58:01 följande:
    Det jag reagerade på när jag kollade bilderna var att det inte bara var utslag under plåstret, utan runt om åt alla håll (om än inte lika rött). Jag hade inte dragit för stora slutsatser av testet.
    Hon reagerade ju på plåstret överallt och sen var det bara prickarna under vete som var kvar så länge. Resten försvann snabbare.

Men oavsett så måste man ju ge vete igen för att veta.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-18 20:34:25 följande:
    Hmm..okej! Får väl hoppas min dotter blir första som fått positivt på patch men sedan visat sig inte vara allergisk =) Men sen är ju frågan om man kan räkna det som positivt med. Men som du säger måste vi ju snart provocera! Hon fick ju smaka rån förra veckan och var hutlöst ledsen på kvällen. Skrek när vi försökte mata henne och läggningen tog dubbelt så lång tid..dessutom vaknade hon flera gånger den kvällen..brukar hon ALDRIG göra. Samma sak hände dagen efter!!  Men som sagt..kan ju ha varit något annat som stört henne med! Hon fick aldrig några utslag nämligen! Men hur menar du med vetemjöl i mat?! typ dutta i lite vete i ersättningen?! Tack för alla tipsen om tuggvänliga kx =) Majskrokar fick hon lite ont i magen av. Så de väntar vi lite med!
    Ja, jag menade lite vetemjöl i mat.

Man måste inte få eksem av att få det i sig bara för att det visar på patch heller. Det finns barn som det visar på patch på födoämnen, men de har aldrig eksem av födoämen, utan får bara magont osv.

Men som sagt, ni måste ju testa framöver ändå. Håller dock tummarna att det går bra.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-19 07:02:24 följande:
    Ja precis. de runt om är reaktion av plåstret! De försvann efter några dagar menads jag fick smörja bort vetemärket med mildison ( syns dock fortfarande kvar lite..11 dagar efter testet gjordes)! K Kavat: Okej..Hur mycket ska man ha i då?! Brukar göra 180 vatten och 6 skoper! Tack för att du håller tummarna..behövs nog!!
    Börja försiktigt. Alltså det räcker säker med ett kryddmått första dagen och se? Eller vad tror ni andra är lämplig mängd?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-20 06:49:38 följande:
    Okej! Hur snabbt kommer oftast reaktionerna..OM det nu kommer några?!
    Det är väldigt olika. Finns ju de som reagerar direkt eller de som reagerar efter flera dagar, tom. veckor. Beror ju på mängden och känslighet samt vad man har för reaktion.
    Min son verkade få ont i magen några timmar efter intag men var sedan gnällig och skrikig ett knappt dygn kanske.
     Men kräkningar, eksem mm hängde kvar. Och diarrén kom ju i efterhand. Och hans mage var jätte känslig mot allt möjligt i ca 2 månader efter vi slutat med allt han inte tålde(under den tiden spydde han också), sen blev det bättre och han tålde en massa saker på våran "misstänkt-lista".
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-03-20 11:26:37 följande:
    1krm=1ml är i mesta laget tycker jag som start... jag hade nog tagit en millilitenspruta från apoteket och tagit halva och det efter att ha gjort kontakttest före osv osv *nojjig men med all rätt?!*
    Bra tips!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-03-20 15:34:17 följande:
    Min äldste son har det på majs! Alltså falskt positivt. Har vänner som har det på sin dotter, också på majs konstigt nog ...
    Där ser man, och det minns jag nog nu, alltså med din son, när du skriver det.
    Tur vi inte har testat majs på patch här.. Han får diarré av för mycket majs och majskorn, men verkar tåla en mindre mängd utan några problem. Bättre i mjöl än hela majskorn, som sagt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-21 15:07:08 följande:
    Vad skönt att sonen din mår bättre nu !! Riktigt rolig läsning =) Idag har hon ätit betydligt bättre ( fick ingen vete igår). Hon har inte puttat ifrån flaskan och skrikigt utan nöjt och glatt smaskat i sig hela flaskans innehåll! Så nu ska vi vänta i en vecka och sedan ska vi försöka med vete igen! Vore ju himla smidigt om hon tålde det. Då ska vi börja med lite enago gröt i ersättningen! Våran lilla donna behöver ALL extra näring hon kan få! Fast nu börjar hon faktiskt få rätt så goa lår. Tänk vad mjölkallergin kunde ställa till det =(
    Tibell skrev 2010-03-21 07:09:50 följande:
    Ja du har nog rätt! Nu har hon ju varit gnällig i några dagar ( fått i sig små mängder med vete dessa 3 dagar ) så nu ska vi hålla upp ett tag. Hon har nämligen ätit jätte dåligt nu dessa dar och det vill vi ju inte! Så nu får hon vara utan en vecka och sen testar vi igen!
    Tibell skrev 2010-03-20 21:41:50 följande:
    Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!
    Tibell skrev 2010-03-20 16:07:18 följande:
    K Kavat: Nu har dottern fått ytterst lite vete i två dagar. Hon fick smaka lite rån i förrgår..inte meningen som provocering dock. Symptom än så länge: Hennes eksem på armarna är rödare och torrare idag ( dock inte smörjt idag ..kanske därför?), Man ser en antydan till eksem på kinderna..de är alltså rödare och lite torrare! Sen har hon ätit väldigt dåligt..skjutit ifrån sig flaskan när jag försökt ge henne mat och gråtit istället, även lämnat massa mat..sen har hon haft väldigt svårt att somna/sova ( brukar bara kunna lägga ner henne i sängen och hon somnar ) Sen bajsade hon för en stund sedan men kom bara ut en liten hård plupp. Hon har ju varit väldigt bra i magen i flera veckor nu. Men sen tycker jag att förstoppningen kom för "fort", om du förstår vad jag menar Men såhär brukar hon vara när hon är inne i en utvecklingsfas också. Så det är ju svårt att veta vilket som är vilket. Hur ska jag gå vidare?! Ska jag ge henne en liten mängd vete i dag också?! Ååhhh  vad svårt detta var!
    Låter ju onekligen som ett samband. Om jag var du och ni vill att hon ska gå upp i vikt så hade jag låtit bli vete MINST en månad, kanske längre och istället satsat på att hon ska få må bra och lägga på sig lite.
    Vill ni ge mer mat så ge mat som ni tror hon tål istället så att hon äter. Ni vet att ni bör ha 1 tsk-1 msk olja/fett i välling, gröt, mat, ja allt de äter.
    Sen kan ni koka den tjockare på majsmjöl eller rismjöl t.ex.
    Och om ni gör välling med Nutramigen så kan ni även förtjocka den med t.ex Sempers risgrötpulver (om banan funkar?) och nu hade de ju även släppt en ny mjölkfri välling som väl var utan allt (risbaserad?)? (Hittar den fortfarande inte på Sempers hemsida...)

Man brukar inte få eksem eller bli dålig i magen av utvecklingsfaser.

Men sen skulle det ju kunna vara så att det är för tidigt med "mat" för hennes känsliga mage! Mår hon inte bra att det och äter sämre så ger det ju helt motsatt effekt mot vad ni vill och då är det bättre att vänta.
    Dock låter det ju som att vete ställer till det för henne nu.
Svar på tråden Allergitråden