Allergitråden
Mela78 skrev 2010-02-05 16:59:42 följande:
Orkar någon av er hänvisa till en bra översikt/förklaring till olika slags allergitester? Det pratas om så många olika att jag är lost! Prick, lapp, patch, RAST, finns det fler?Pricktest så sätter de en prick/hål i huden och ämnet som man testar. Vi reaktion så får man en sk. kvaddel - röd svullen bula som ska vara över tror det är 5 mm inom 15 minuter. Visar på snabb reaktion.
Här står om pricktest men "krångligt". www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/c3_pricktest.html
RAST - man lämnar rör med blod som lämnas till lab där de kollar i blodet om man har en snabb reaktion på ämnet man testar för.
Om patchtest och lapptest står i min länk www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html. Det är samma test, men kallas ibland lapptest, ibland patchtest och ibland APT (Atopy Patch Test).
Visar på långsamma reaktioner som eksem, magont, kräkningar, problem med mage och tarm mm. Men för att det ska visa brukar de säga att man bör få eksem av ämnet, men jag vet barn som reagerar på patch utan att ha eksem.
Här står lite om mjölkproteinallergi, men lite "svårläst".. www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html