Allergitråden
mummy40 skrev 2010-01-16 11:09:53 följande:
Så blev det bekräftat igår:Alexander har en kraftig majsallergi.Också.Fick träffa dietisten med en gång,men det gav inte så där väldigt mycket.Får orgran rispasta på livsmedelshänv,det var det enda,ngra recept på bröd m ris.Vi skall även utesluta allt m majsstärkelse,maltodextrin osv 2 veckor för att se om/ hur det förbättras.hade ju varit bäst om han trots allt klarar majsstärkelse men ja,vi får se. stod på apoteket för att köpa vitaminer t Alex, för att vitaminberika hemgjord gröt med-ngn som har andra tips om det förutom att berika med neocate då.,men det var inte så lätt.Av de expediten tog fram och kollade innehållet i ,så funkade ingen utifrån hans allergier nu.Alla inehåller antingen ngt m majs ,soja ,mannitol=vete ellr?,laktos ,osv.Dietisten pratade om vitaminer som prematurer får som hon skulle ta upp med läkaren.Än så är det väl ingen överhängande fara ,ammar ju än men efter det... Mivitotal för barn vad tro ni om det? verkade funka när jag kollade innehållet här på nätet.Vad ger ni för vitaminer som är utan allt?Har även mailat företaget som står bakom gimmefive vitaminerna. Jag mailade ju nutricia ang glukossirapen i neocate och den är majsbaserad ja... Detta vet ni säkert redan men jag har ju gjort tror det är miralicias kokosplättar som vi gillade skarpt,men dom har jag nu modifierat:risdryck istället för kokosmjölk,rismjöl+potatismjöl ist för majsstärkelse,och dom blev helt ok,A gillade dom o det är det viktigaste:)! JPL:tack för ditt tips på brödet-ska testas en dag:)! Jag tar tacksamt emot fler recept/tips på risbaserade bröd,kakor,tårta osv eller kan man bara byta ut mot rismjöl och potatisstärkelse i recepten med majsmjöl /majsstärkelse? En annan fråga:Alex bajsar mng ggr /dag,och det luktar väldigt surt-syrligt.Blir röd i rumpan av det.kan ibland vara väldigt gult till färgen .kan det bero på allergierna,dolomoitpulvret med magnesium som framförallt jag tar, eller vad? jag ger blåbär för att han är oftare lös än hård, men det hjälper inte på honom.Vad är bra vid lösmage förutom majs som han ju nu inte kan äta? Det jag tänker nu är att majs visade ju inget på RAST,men starkt på lapp, vad säger att han inte likaväl kan vara allergisk mot ris??grejen är,att vi lång tid innan lapptesterna både i höstas och nu,gjorde tester hemma som alla faktiskt gav utslag.Så jag kommer att göra ett lapptest på ris här hemma snart för att få vägledning på det med.Mannitol är väl sötningsmedel?
Jag hade nog testat att byta ut maizena mot potatismjöl (men inte för mycket då blir det nog klister) och majsmjöl mot rismjöl. Bör funka. Men det är väl som med ägg. Ju mindre ägg i basreceptet desto lättare att få till det med äggersättningar, alltså ju mer annat mjöl i basreceptet desto enklare.
Har ni provat på teff och bovete? Nyponmjöl, ja det finns ju många varianter, så att det inte blir för mycket ris om ni även har misstankar om det.
Kram!!!!